Aandrijfassen

Gestart door volvobaksteen, 22-03-2018 23:01:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobaksteen

Hey
Handbak assen van een 10v en 20v zijn die 1 op 1 uit te wisselen of klopt het aantal splains dan niet meer. Want van de automaat schijnt ook weer anders te zijn

haasje


volvobaksteen

Dat is helemaal top

Jorisvdb

Graag haak ik hier even op aan.
Voor mijn 855 2.5 20v MT wil ik een nieuwe rechter-aandrijfas kopen (of gereviseerd, want daar komt het in de praktijk veelal op neer). De search op het forum heeft opgeleverd dat GKN of SPIDAN goede assen zijn. Via de Volvo dealer bestellen kan ook, maar dat is mij met circa 450 euro wat te gortig.

Op mijn Volvo zit een as met onderdeelnr. 8111305 (volgens de dealer). Als ik vervolgens google vind ik assen van zowel 1054mm (automaat) als 1024mm (handbak) die volgens het onderdeelnummer compatibel zouden moeten zijn met mijn as. Bovenstaande link naar de 'onderdelen compatibiliteitslijst' hier op het forum levert ook de informatie op dat assen van AT en MT ondanks het lengteverschil uitwisselbaar zijn.

Vragen:
* Heeft iemand lange termijn ervaring met een as van een automaat 1054mm op een handbak? Ik vraag dit omdat er voor 230 euro een GKN as te leveren is met een lengte van 1054mm. Maar een 30mm langere as gebruiken vind ik best een gok...
* Als ik daadwerkelijk voor een handbak-as wil gaan dan zegt een SKF as me nog het meest. Er zijn nog goedkopere assen te krijgen, maar ik wil niet jaarlijks een as wisselen... En SPIDAN en GKN zijn simpelweg niet te vinden in 1024mm. Die SKF, geen idee of dat een goede as is. Iemand hier ervaring met een SKF as op een 10v of 20v MT NA?

NB: Ik rijd met Bilstein B6 en Eibach pro kit (in de praktijk circa 20 mm verlaging tov standaard onderstel)

arjenT5R

De SKF assen zijn niet zo'n succes hoor...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Ik ken de verhalen over SKF, oa maartendeb had er problemen mee. Ik heb er zelf toch 2 nieuwe SKF assen onder gezet en rijd daar dacht ik al 80d km probleemloos mee rond.

yannickdv

Zeg eens, waar leveren ze die as voor dat geld? ;D Ik heb een automaat ghehe.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

V70geRwin

Citaat van: classicT5 op 08-05-2018 09:18:32
Ik ken de verhalen over SKF, oa maartendeb had er problemen mee. Ik heb er zelf toch 2 nieuwe SKF assen onder gezet en rijd daar dacht ik al 80d km probleemloos mee rond.

Heb je de SKF nummers voor ons?
Is dit voor een handbak of automaat?

Zelf heb ik nu al langere tijd een imi as van Skandix.de er onder zitten, de lange kant en gaat uitstekend.
Een van de weinigen die nog specifiek voor een automaat kunnen leveren.
Nette prijs en past perfect.

yannickdv

Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

V70geRwin


SB T-5R

Ik zou uit persoonlijke ervaring de SKF assen echt afraden.
De hoezen van Spidan lijken het meest op origineel. Als ik ze aftermarket zou proberen, zou ik beginnen bij Spidan / GKN.

Jorisvdb

Dank voor de reacties!

Ik laat SKF maar links liggen en doe nog eens een poging voor GKN/SPIDAN in de handbak (korte 1026mm) versie. Wat ik tot nu toe makkelijk boven water haalde was een lange automaatbak uitvoering.

@ Yannick: De GKN-as die ik gevonden had (voor een automaat, non turbo): https://www.carpartsdirect.nl/volvo/850/auto-onderdelen/koppeling-versnellingsbak-en-aandrijving/wiel-en-as-aandrijving/aandrijfassen-ashoezen/

Dit is dus een as van 1052mm lengte. Volgens de productnummers compatibel met een 850 NA met handbak, maar ik vind het geen prettig idee om met een 26mm langere as te gaan rijden..

Jorisvdb

Ik heb uiteindelijk een as bij de dealer besteld. Dan krijg je dus een Lobro as (homokineten van LOBRO, stofhoezen van GKN)

Asje even monteren. Hmmm, met het voorhanden zijnde gereedschap in mijn eigen garage was dat onbegonnen werk. Dat was snel duidelijk. Pal gebeld. Naar BTC gereden en daar heeft Sandor zich enkele uren kunnen uitleven op de oude as. De centrale moer zat muurvast (22-jaar-vast zeg maar) en de as was met zijn spiebanen ook zeer hecht verbonden aan de auto... Uiteindelijk was de scheiding een feit en met de nieuwe as en een nieuwe 'torque rod' rijdt het weer smooth!!

Nogmaals dank voor je toewijding Sandor!

Vulk

Wat was de prijs van de as bijnde dealer?

Sbv

Citaat van: Vulk op 02-09-2018 20:07:17
Wat was de prijs van de as bijnde dealer?
eind december 2016 voor onze S70R
8111310   348 ex btw   
8251510    398 ex btw
Ik kreeg er 15% korting op via eigen dealer