Advies gezocht mbt wegdoen 850 T5R (BS)

Gestart door Mauzer, 25-03-2018 18:06:34

Vorige topic - Volgende topic

Mauzer

De afgelopen 5 jaar (of eigenlijk 10 jaar, als ik ook de 5 jaar dat hij nog in het bezit was van een maat van mij) heeft mijn wagen mij/ons trouw overal en nergens gebracht.

Helaas gaat er / is er steeds meer 'mis' en gaan de onderhoudskosten steeds meer/harder oplopen. Kortom, hij moet/gaat (met pijn in het hart) weg. Ik weet alleen niet wat de beste aanpak is en zoek daarin jullie advies.

Aangezien het een echte t-5r is, voelt het heel pijnlijk om hem gewoon naar de sloop te brengen. Motorisch gaat hij nog wel gewoon. Maar als ik kijk naar wat er mis mee is, moet een eventuele koper/overnemer wel stevig in zijn schoenen staan.

Gepleegd onderhoud (sinds 2013):

- Vervangen kolelvloeistof thermostaat (06-2013)
- Airco check + afvullen (07-2013) - conclusie: verdamper stuk
- Vervangen benzinepomprelais (12-2013)
- Vervangen aandrijfashoes lv (03-2014)
- Stuurhuis vervangen (04-2014)
- Draagarmbussen (LA/RA) vervangen (05-2014)
- Uitlijnen (05-2014)
- Verdeelkap + rotor vervangen + brandstoffilter vervangen (08-2014)
- Schakelaar contact vervangen (10-2014)
- APK + BDD Sensor vervangen + velgen gecheckt/schoongemaakt, koplampen gecheckt, gebalanceerd (03-2015)
- Hogedruk-leidingen vervangen (05-2015)
- 15k km beurt, claxon bedrading hersteld, oliefilter/lichtfilter/etc (12-2015)
- Koplampen LV/RV vervangen, APK, Spiegelglas vervangen  (04-2016)
- Pedaalschaklaar gecheckt/vastgezet, controle remlichtlamp/overige lampen (06-2016)
- [[ onbekend, staat wel in boekhoud, overzicht geen bonnetje gevonden, komt nog ]]  (02-2017)
- APK, Uitlaatdemper vervangen, Balanceren,  (04-2017)
- Linkerspiegel vervangen, controle algemene staat (10-2017)

Daarnaast is er wel eea voorgevallen:
- De R-bumper is er onderuit getrokken door verkeerd geplaatste rijplaaten (uiteindelijk heeft de verzekering gesetteld voor 50% van de schade). Zit nu een bumper van een normale 850 onder (maar de bumper, kapot, heb ik nog). Is hierdoor ondertussen al 2x economisch total-loss verklaard.
- Van een van de mistlampen is daardoor  de ophanging stuk
- Diverse afgebroken onderdelen ivm plasticmoeheid  (oa; stofhoes van de versnellingspook, zekeringklep onder de motorkap, cruise-control aansluiting op het pedaal klikt niet meer vast waardoor hij 1x in de zoveel tijd los-schiet, etc.)
- Bestuurdersstoel is in zeer slechte staat (leder is helemaal door)

De APK vervalt 28 april 2018, en mn garage vertelde me (op basis van inschatting eind vorig jaar) de volgende zaken gedaan moeten worden om weer door de APK te komen:
- Wiellagers voor
- Remslang achter
- Aandrijfashoes rechts-voor

Een lange adem, voor het verkopen in onderdelen, heb ik helaas niet (zoals genoemd in http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,86926.0.html). Het enige wat ik nog wel los wil verkopen is het setje velgen.

Wat zou jullie advies zijn?

Edit: (hopelijk schrikken jullie niet)

Bijgevoegd diverse plaatjes + evt tooelichting. Ik ben hier zo helder/open mogelijk in zodat het beeld duidelijk is.

- Wisserblad rechter-kooplamp mist
- Steenslagschade + roestplek op de motorkap
- Deuk door onbekende oorzaak (op het plaatje iets rechts van het midden)

- Sierlijst is niet mooi zwart meer (zag op het forum dat mensen hem hadden losgehaald, geschuurd en opnieuw gespoten, dat had ik me ook voorgenomen maar nooit gedaan)
- Linkerspiegel (bestuurderskant) is er een keer vanaf gereden. Het uitgekeerde bedrag dekte helaas niet ook het meespuiten van een racing-green spiegel

- Derde remlicht doet het niet (waarschijnlijk een contactprobleempje)
- Motor van de achter ruitenwisser doet het niet goed

- lakbeschadiging op de bovenspoiler

- Lijkt me duidelijk :)
- gordel-klik-ding-slot (hoe heet zat?) is geslten door het veelvuldig in/uit halen van de gordel

- Aftermarkert onderkant in de deur. Hier hebben altijd alternatieve speakers ingezeten.
- De speakers zijn echter (net als de autoradio) er weer uitgehaald (waren van de eigenaar vóór mij en die had ze er in laten zitten, maar wilde de speakers/versterkers/condensator uiteindelijk weer terug als ie ooit de verkoop in zou gaan)

- Stofhoes versnellingspook is hier zichtbaar stuk (het klikt niet meer vast, een klemmetje is afgebroken)
- Handschoenvakje sluit niet heel fijn meer (beugel moet eigenlijk iets bijgebogen worden)

- Dakraam heeft een keer (vorige eigenaar) met regen (gokken we) open gestaan (...)

- Nog een plaatje van de inwerking van de regen bij het dakraam

- Hier is eigenlijk vrij weinig op/aan te merken

- achteraanzicht
- Antenne van de radio (in de ruit) is nog wel gewoon aanwezig (en werkt)

- Speaker's aan de achterkant
- Opvallend was dat bijna met het 'kijken' naar het plastic, het al uit bijna afbreekt.

- idem

- Afwezige autoradio

- Glove compartment
- Wel de originele handleiding en mapje
- Verlichting achter de rechterkant van de thermostaten is stuk (mogelijk gewoon vervangen)
- ventilatie ventilator aan de linkerkant is waarschijnlijk stuk (weinig luchtstroming)

- dashboard en KM-stand

- deuk aan de linker voorzijde (lastig te zien op de foto, in het echt iets makkelijker zichtbaar, maar je moet het wel weten)

- Velgen zijn verre van netjes

- Niet goed zichtbaar, maar de wielkast is beschadigd. Dit was ook allemaal als gevolg van het incident met de rijplaten.

- type-plaatje achter het tankklepje

- hij is in het verleden bestikkerd geweest. Ik wilde hem laten polijsten nadat de verzekering zou uitkeren mbt de rijplaten. Helaas is er uiteindelijk 3.5(!) jaar overheen gegaan voordat de verzekering besloot tot het uitkeren van 50% van de economisch total-loss verklaring (ze achtte de kans 50-50 dat als het voor de rechter kwam, we zouden winnen. Uiteindelijk eieren voor mn geld gekozen en die 50% laten uitkeren).

Zoals al bekend was zijn de bumpersteunen goed door. Evenals dat boven de uitlaat ook roestvorming aanwezig is:

Aan de rechterkant is dat niet het geval:

De voorzijde:

En een algemeen plaatje:

Daarnaast nog de R-bumper

Mist-lichten

Optioneel heb ik nog een setje wintervelgen. Weet alleen niet meer welk merk/type aangezien ze opgeslagen liggen. Heb alleen deze ietwat wazige foto:

Zaken die nog aan bod zijn gekomen (en waarvan ik niet zeker weet dat ze in het topic zijn genoegd):
- Bij een koude start hoor je wel het een-en-ander (niet het getik, meer gekreun en/of v-snaar achtige geluiden). Dat is zodra hij warm is weg, en is (zo ik begreep) niet per definitie raar (zeker als hij wat minder frequent rijdt). Ik merkte ook sterk dat als ik weer een keer naar Arnhem (vanuit Delft) was gereden, dat hij weer een stuk vriendelijker klonk
- De uitlaat is, vanwege roest/lek, vorig jaar vervangen (duidelijk zichtbaar op de foto's ;))
- Door de sportvering zijn de wielkasten (voor) beschadigd. Begreep dat dat bij t-5r's wel vaker voor kwam.
- De R-bumper is ook aanwezig, evenals de mist-lampen die er in horen. Hier is echter wel (door het ongeluk) een en ander niet in orde. Connectors zijn wel gewoon heel. De normale bumper die er nu onderzit zit er uiteraard ook gewoon bij

Sbv

begin eens met wat foto's te plaatsen van de auto. De werkzaamheden voor APK vindt ik zelf wel mee vallen eigenlijk.

Een T-5R kan je ook prima demonteren hoor. De ene vindt het zonde, de andere niet. Ik kijk zelf naar de optie die het meeste opbrengt en als dat demontage is dan gaat het demontage worden

mario850

Vraag eens advies aan de jongens van BTC in Hedel.
Www.btc-Volvo.nl
V70R laserblue two tone fdf downpipe Volvo tune ipd stabistangen v50 remmen voor en xc90 achter! Kw v2 inox do88 complete koeling set
2004 c70 cabrio autumn sun titan Grey Toscana tan  leder ,850 t-5r snow white ,v60 d6 vol options

arjen850

Citaat van: Sbv op 25-03-2018 18:10:14
begin eens met wat foto's te plaatsen van de auto. De werkzaamheden voor APK vindt ik zelf wel mee vallen eigenlijk.

Een T-5R kan je ook prima demonteren hoor. De ene vindt het zonde, de andere niet. Ik kijk zelf naar de optie die het meeste opbrengt en als dat demontage is dan gaat het demontage worden

Zo sta ik er ook in. Al loont het tegenwoordig wat sneller om een R (achtige) weer toonbaar te maken.

Piet

Ik vind het met die APK dingen ook nog wel reuze meevallen, als het daar bij bliijft.
Eén en ander hangt inderdaad af van de staat van de rest van de auto of hij nog een beetje toonbaar is van binnen en buiten.

spijky

Stuur mij eens wat meer info van de auto.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

Boeijke

Gewoon investeren in die auto. Voor een CY wordt tegenwoordig schaamteloos ruim 20k gevraagd. Moet een nette zwarte toch zeker 23 a 13 op kunnen brengen. Dan kun je nogal wat opknappen voordat je verlies gaat maken op de auto.

Stefan

Citaat van: Boeijke op 25-03-2018 19:22:38
Gewoon investeren in die auto. Voor een CY wordt tegenwoordig schaamteloos ruim 20k gevraagd. Moet een nette zwarte toch zeker 23 a 13 op kunnen brengen. Dan kun je nogal wat opknappen voordat je verlies gaat maken op de auto.

Dat wilde ik net zeggen, ik ben de afgelopen maanden opzoek geweest naar een R, en de prijzen zitten behoorlijk in de lift. Een T-5R of R met een goede technische basis doet al snel 7-10K, en als ie optisch ook in orde is komt daar zo nog 5K bij....
Die gast in Friesland vraagt gewoon 29K voor en gepoetste T-5R CY met bijna 300K op de klok.......
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Stefan

Citaat van: mario850 op 25-03-2018 18:16:43
Vraag eens advies aan de jongens van BTC in Hedel.
Www.btc-Volvo.nl
Dit is zeker aan te bevelen voor je iets beslist, dan weet je in elk geval waar je aan toe bent, zij kijken er wel doorheen
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

NinaPaul

Een liefhebber zoeken die samen met jou hem weer in orde wil brengen (eventueel tegen schappelijk uurtarief)?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Sbv

Zwart en groen zijn niet zoveel waard, een gele is zwaar overpriced momenteel. Mijn zwarte mag je zo overnemen voor de helft(6 a 7k)

NinaPaul

Niets is overpriced, wanneer mensen het ervoor betalen.

Maar ook ik heb voor een hok van 20+ jaar oud en 300dkm+ op de teller in zeer nette staat nog geen 3k over.... en zeker niet voor een afgebleekt gele.

(EDIT: een aantoonbaar lage km stand < 30.000km, dan weer wel)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Iets is waard wat de gek er voor geeft.
Iets is overpriced als er iets voor gevraagd wordt wat niemand er voor geeft.

Hans Duiven

Citaat van: Sbv op 25-03-2018 20:01:27

Zwart en groen zijn niet zoveel waard, een gele is zwaar overpriced momenteel. Mijn zwarte mag je zo overnemen voor de helft(6 a 7k)

Even tussen ons: Ook de niet gele T-5R gaat je meer opleveren dan bijvoorbeeld de rente op je geld.
Gewoon even vasthouden  ;D

peteRRR

Het blijft toch apart,...dat er bepaalde waarde,s ( bedragen ) aan een auto wordt gegeven,...en daar we/hun daar weer een bepaalde waarde aan hechten.

En in alle nuchterheid,..het zijn allemaal grondstoffen van de planeet die samen zijn gesteld uit ideeën van de people.

En welke waus heeft dan verzonnen dat tie CY een andere waarde heeft gekregen dan dat tie had ;D

Groet

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla