terugval turbodruk na schakelen automaat

Gestart door Wouter1973, 03-05-2018 09:16:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Ik zet deze topic even op deze plek, omdat ik een verband ervaar tussen het opschakelen van de automaat en een kortstondige terugval van de turbodruk.
Concreet: als ik flink accelereer (en dat gaat de laatste tijd over het algemeen weer erg lekker) ervaar ik twee zaken:

1. De turbodruk bouwt lekker op tot wat het moet zijn, maar zo rond de 3500 toeren een kortstondige 'hik' (niks schokkends, wel voelbaar) en daarna gaat hij er gewoon als een speer vandoor.
2. Op een gegeven moment schakelt de automaat op naar de volgende versnelling. In ECO stand doet ie dat uiteraard wat eerder dan in SPORT stand. Dat opschakelen gaat verder prima, zonder schokken. Maar tegelijkertijd valt dan de turbodruk terug (ik doe niets met gaspedaal tijdens opschakelen, gewoon gas blijven geven). En na enkele seconden (de auto accelereert ondertussen verder, zij het wat rustiger) komt de volle turbodruk er dan weer in. Het kan zijn dat dit normaal is, om de automaat te 'beschermen', al zou ik dan verwachten dat de turbodruk al iets terugloopt vlak voor het moment van opschakelen. Dat is niet het geval. Pas na opschakelen in een hogere versnelling doet dit verschijnsel zich voor.

Met betrekking tot 1: alle ontstekingsonderdelen (originele Volvo bougies, Bosch bougiekabels en bobinekabel, verdeler, rotor en Stark bobine) zijn nagenoeg nieuw. Het enige dat ik daar aan kan toevoegen is dat de verdeler en rotor niet van Bosch zijn.

Met betrekking tot 2: dit verschijnsel doet zich ook zowel bij rijden op benzine als op lpg voor.

Vulk

Mbt 1: is de auto gechipt? Welke gas-injectoren heb je?

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 03-05-2018 20:47:27
Mbt 1: is de auto gechipt? Welke gas-injectoren heb je?
Voor zover ik weet niet gechipt. Turbodruk gaat ook maar tot helft van witte gedeelte op de drukmeter
Ik heb injectoren van BRC. En een Genius Max verdamper. Maar dat is waarschijnlijk niet specifiek genoeg? Zou ik even moeten kijken. Overigens enige maanden terug de boel door LPG specialist laten controleren, vanwege mijn 2-3-1 / inhouden storing. Toen is de computer er rijdend aan gehangen en was alles volgens hem goed. Paar % rijker gezet toen. Hij vertelde me toen ook dat de lpg waarden netjes die van benzine volgden, maar helemaal precies kan ik die constatering niet meer reproduceren...

Vulk


Wouter1973

#4
Toch die raadselachtige 0,1 mm verschil bij elektroden afstand....blijft apart, lees er ook wisselende verhalen over. Maar kan het allicht eens proberen. Met een voelermaatje en een hamertje. Wellicht iets voor het volgende setje bougies. Deze zitten er nu ook alweer 14.000 km in.

Wouter1973