Note to self: NOOIT meer Bosch bougiekabels!

Gestart door Wouter1973, 06-05-2018 18:25:56

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Wat een onverwachte ellende vandaag. Ik wilde 'eventjes' de electrode afstand van mijn bougies nameten en aanpassen naar 0,6 mm. Wat bleek? De Bosch bougiekabels (ik geloof amper 2 maanden oud) met geen mogelijkheid van de bougie los te nemen. Draaien, wrikken, met beleid trekken, het hielp allemaal niet: de rubberen manchet die om de bougie heen sluit zat muur, en muurvast. Uiteindelijk de boel met een tang en tamelijk grof geweld los moeten trekken. Zowel bij cilinder 1 als 2 met heel veel geduld die rubberen manchetten los gekregen, maar alleen door ze uiteindelijk te beschadigen en door te snijden. Ze zaten letterlijk muurvast verkleefd op het porceleinen gedeelte van de originele Volvo bougies. Ik heb beide bougies eruit gedraaid, en daar heb ik de laatste restanten rubber met een mesje weg moeten krabben. Wat is dat voor een baggerspul?  :eusa_wall:
Ik heb uiteindelijk van cilinder 1 en 2 (toen had ik er wel genoeg van) de kabels er af gekregen, rubberen manchet compleet aan gort moeten snijden. En mijn 'oude'  Beru kabels weer terug gezet. Op cilinder 3, 4 en 5 zitten de Bosch kabels nog. Eerst moed vatten om daar aan te beginnen. Maar ik weet wel dat ik die troep er nooit meer op zet. Echt, Bosch is vandaag in mijn aanzien heel, heel erg gekelderd.  :(
Nu rij ik dus even met twee verschillende merken bougies rond (Bosch op 3, 4 en 5 en Beru op 1 en 2). Dat kan niet echt kwaad toch?

Vulk

Bijzonder...
Ik denk dat je met bougicord wel goed zit.

Wouter1973

Iemand nog tips hoe ik de resterende kabels los krijg?

Benny850

Er zijn ook genoeg dingen op auto's die je wel van Bosch wil hebben. Volgens mij werken NGK kabels ook niet zo goed op onze auto's terwijl het op een andere auto weer goed is.

Wouter1973

Citaat van: Benny850 op 06-05-2018 18:33:54
Er zijn ook genoeg dingen op auto's die je wel van Bosch wil hebben. Volgens mij werken NGK kabels ook niet zo goed op onze auto's terwijl het op een andere auto weer goed is.

Klopt. Saab bijvoorbeeld.

KIM

De constructie van de Bosch kabels is gewoon niet zoals het op onze auto's hoort.
Ik heb ze ook gehad maar kort genoeg om niet jouw ellende te krijgen.

Gewoon een setje Bougicord bestellen en deze kapot trekken.

T5-4life

Ik heb nog steeds een probeerset Bougiecord liggen ;)
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Wouter1973

Citaat van: T5-4life op 06-05-2018 18:58:37
Ik heb nog steeds een probeerset Bougiecord liggen ;)
Ik know 😊😊

Wouter1973

Zojuist met veel moeite weer bougiekabel 3 verwijderd en de 'oude' Beru erop. Wat een ellende, dat siliconen spul zit echt helemaal vast aan de porceleinden bougiemantel. Nog een andere verrassing: bougie 3 was behoorlijk zwart. Te rijk dus.  :eusa_think: Bougie 1 en 2 waren mooi grijsachtig/lichtbruin van kleur.
Kan het overigens kwaad tijdelijk even met twee verschillende merken bougiekabels te rijden?

Wouter1973

Citaat van: KIM op 06-05-2018 18:46:58
De constructie van de Bosch kabels is gewoon niet zoals het op onze auto's hoort.

Je bedoelt de Bosch set kapot trekken, niet de Bougicords toch?  ;)

arjenT5R

Ja is bekend hoor heb ook al 2 sets in de kliko gedaan ;D

Bij estate service zijn de bougiecords goed te betalen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Eerst maar even de Beru set er weer op. Dat lijkt ineens topkwaliteit vergeleken met die Bosch meuk. ;)

Wouter1973

Die ene zwarte bougie zit me alleen niet lekker. Droog, geen olie maar wel zwarte afzetting.

KIM

Citaat van: Wouter1973 op 06-05-2018 19:53:42
Citaat van: KIM op 06-05-2018 18:46:58

Je bedoelt de Bosch set kapot trekken, niet de Bougicords toch?  ;)

Ja precies. Ik heb het een beetje knullig opgeschreven.

bebe66

Bougicord was altijd het goedkoopst bij Mister Auto.

Kan me nog wel herinneren dat destijds de kabelset voor de Turbo modellen aan de 10v modellen gelinkt was op hun site.

Voor mijn T-5 heb ik toen deze set besteld en dat was de juiste:

Bougiekabels BOUGICORD 6468  Nu € 43,60
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht