Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Barracuda_82

Het is weer weekend geweest, dus weer wat te tonen.

Afgelopen zaterdag heb ik voor de verandering eens een keer iets niet-metaals gemaakt. Samen met mijn vriendin heb ik een workshop glas in lood gevolgs bij Stained Glass Geek in Zwolle. Superleuk om te doen! Het resultaat van mijn inspanningen zijn als volgt:

Helaas heb ik maar weinig tijd gehad om aan de 240 te werken, ondanks het mooie weer. Toch heb ik de 6 gaten in het dak voor de dakdragers weten te dichten. Daarvoor heb ik 6 propjes gedraaid die mooi in de gaatjes passen:

Door die passing heb ik maar weinig hoeven lassen en dus weinig hitte in het paneel gehad, waardoor alles nu nog steeds mooi recht is.

En als laatste heb ik voor een project van een vriend van me twee bussen gedraaid van twee onmogelijke stukken aluminium:

Johan van Tongeren - www.baddecision.works

sander69

Waar zit dat bedrijf in Zwolle dan?
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

Barracuda_82

Citaat van: sander69 op 01-04-2019 11:00:18
Waar zit dat bedrijf in Zwolle dan?

In een oud schoolgebouw. Van een kunstacademie-achtige school. Cipab ofzoiets?

sander69

Cibap heet die school volgens mij.

mijn oom gaat er elke keer voor naar Kampen, maar kan dat dus ook gewoon in Zwolle doen.. zal het doorgeven aan hem, dank je wel.
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

Barracuda_82

Gister weer mooi weer, dus snel het lasapparaat naar buiten gerold en aan het linker achterscherm begonnen. Omdat ik daar niet zomaar een plugje op z'n plek kon houden met een magneet door alle isolatie aan de binnenkant, moest ik even wat slims verzinnen om dat toch voor elkaar te krijgen. Men neme één grote magneet, een flexibel camera statief-ding en een kleinere magneet en voilá:

Aan de buitenkant ziet het er dan zo uit. Ideaal om te tiglassen:

De voorste twee waren wat lastiger te bereiken, getuige de rode striemen op mijn armen nu, maar ook dat is gelukt:

Beetje zincspray er weer op en door naar het volgende deel.

Daarna binnen nog even aan het experimenteren geweest met het draaien van titanium. Conclusie: het kan wel, maar dat spul is taaaaaaai. En aangezien ik geen koeling heb op de machine (en ook niet wil) denk ik dat ik niet veel titanium zal draaien in de nabije toekomst  ::)

Vervelendste vooral is dat de slierten die er af komen nogal brandbaar zijn. Op een gegeven moment had ik onder in de spaanbak een brandje. En nu is mijn mooie verse lak daar zwart.  :-X

Barracuda_82

Aangezien de olie-niveau raampjes in mijn draaibank anders zijn dan 99% van de raampjes op de markt en de enige fabrikant die ik kan vinden niet reageert op mijn mails heb ik er zelf maar een paar gemaakt. Stukje alu met een o-ring en een plexiglas raampje er in gelijmd met Dirko.

Tot nu had ik het olieniveau net onder het raampje en een plug er in, nu kan ik hem mooi op niveau zetten:

Meteen even een stuk alu gezet en bevestigd op de machine, zodat ik mijn gereedschap daar fijn op kan leggen, zonder de machine te beschadigen en dat ze er af vallen door trillingen. Alleen één kleine design flaw: de sleutel van de klauw past er maar net langs, dus daar moet ik nog iets aan verbeteren.

Daarna kon ik verder met een opdracht die ik vandeweek ontving, een maatwerk pen om het schakelmechanisme van een 240 automaat te kunnen koppelen aan een automaatbak van een 1UZ (lexus V8) die over een tijdje beschikbaar komt als een complete swap kit.

Died850

Heerlijk om al deze metaalbewerkingen te zien. Als WTB'er een genot ;D.

Barracuda_82

Citaat van: Died850 op 03-04-2019 10:56:46
Heerlijk om al deze metaalbewerkingen te zien. Als WTB'er een genot ;D.

Fijn dat een professional het ook kan waarderen wat ik als youtube-geleerde in elkaar draai :)

Barracuda_82

Hop! Weer twee nieuwe tools erbij in het arsenaal. Helaas passen ze niet direct op mijn machine, maar het is de moeite waard om ze pas te gaan maken.

Eén onafhankelijke vierklauw en een "faceplate" (geen idee hoe je zo'n ding in het Nederlands noemt):

En ik heb gister dit miniatuur opdrachtje gemaakt. Op de tekening lijkt het heel groot, maar het geheel is maar 30mm doorsnede. Een 2 euro munt er bij voor het vergelijk:

Dit weekend wordt het weer mooi weer, als het goed is, en hopelijk komen er dan weer updates van de Volvo.

Barracuda_82

Ik zou zweren dat ik vanmorgen trouw een update had geschreven en gepost, maar zo te zien is er iets fout gegaan.. Overnieuw dan maar:

Afgelopen weekend was het dus mooi weer en heb ik weer wat aan de 240 kunnen doen. Ik heb nog een hele waslijst met dingen die moeten gebeuren, maar één van de moeilijke dingen was de hoek van de voorruit vervangen. Ik heb daar laatst al een stuk uit geslepen en een nieuw stuk passend voor gemaakt, en gister heb ik die er in gelast:

Helaas niet de beste pasvorm waardoor het laswerk niet het beste was wat ik ooit gemaakt heb, maar het werkt.

Met wat slijptolwerk en later een likje plamuur zie je er niets meer van:

Daarna heb ik het slijpwerk op het achterscherm overgezet van rechts naar links. Eerst met een stevig stuk inpakpapier de vorm van de rechter wielkast overgenomen:

Dan op de andere kant binnenstebuiten plakken met de deur en de sierstrip als referentiepunten:

En dan slijpen maar! Dit is nog niet alles wat weg geslepen wordt, maar dat scheelt nog maar een centimeter of twee hooguit:

Tussendoor nog even snel de V70 door de wasstraat:

En daarna ben ik begonnen aan een plan voor de wielen. De Borbets komen dus van een Mercedes met steek 5x112 en naafgat 66,6. En moeten op de volvo met 5x108 en naafgat 65,1. Vanmorgen heb ik al een setje centreerringen besteld, dus het naafgat probleem is ook opgelost. Nu nog de steekmaat. Omdat de Borbet's een vlak hart hebben zijn ze om te boren. Dat betekend dat er dan tussen de gaten die er al zijn nieuwe gaten boort in het nieuwe patroon. Effectief krijg je dan een multisteek velg.

Gezien mijn werkplaats, gereedschap en skills inmiddels dermate toegenomen zijn durf ik het aan om dit zelf te gaan doen. Ik heb een plan bedacht om een boorhulp te gaan maken waarmee ik gegarandeerd het gatenpatroon precies goed kan krijgen. Binnenkort meer hierover.

Ook het stralen en lakken van de velgen ga ik zelf doen, dus dan hoeven ze alleen maar weggebracht te worden om gericht te worden. Dat kan ik zelf helaas niet.

elianmars

Citaat van: Barracuda_82 op 08-04-2019 13:28:16
dan hoeven ze alleen maar weggebracht te worden om gericht te worden. Dat kan ik zelf helaas niet.

Goh... is er toch nog iets wat je niet kunt ;D

V70geRwin

Mooi om te zien hoe je de 240 aanpakt, gezien je andere projecten zal dat weer smullen worden, super om zo te volgen.  :eusa_clap:

Heb je nog overwogen om zelf ringen te draaien?
Kunststof ringen zijn leuk maar bij grotere krachten zie je nog wel eens trillingen ontstaan door minder goed centreren.

Als je de ringen hebt en een oud lager kom je al aardig in de buurt, maar je komt vast met een mooie technische oplossing, succes  :eusa_clap:

Barracuda_82

Citaat van: elianmars op 08-04-2019 13:32:47
Goh... is er toch nog iets wat je niet kunt ;D

Hahahaha busted :D

Citaat van: V70geRwin op 08-04-2019 13:42:29
Heb je nog overwogen om zelf ringen te draaien?

Natuurlijk :) Maar ik heb graag een voorbeeldje waarvan ik die ringen na kan maken (gaat dan vooral even om het schuine deel).
Wordt overigens wel een leuke uitdaging om een ring te draaien die 0,75mm dik is... :)

Barracuda_82

Nog even een sfeerfoto van de V70, omdat het anders wel raar wordt als het hier alleen maar over de 240 gaat :P

En gisteravond was het weer mooi weer, dus na het werk snel het lasapparaat naar buiten gerold en alle gaten in het rechter achterscherm dicht gemaakt. Ik twijfel nog of ik dat gat linksboven ook dicht ga lassen. Hier zit normaal een rubber flap en een roostertje. Ik ben bang dat me dat later duur komt te staan als ik die weg haal. Of door te weinig ventilatie, of door een slechte luchtstroom van de aanjager, of doordat de lucht in de auto nergens fatsoenlijk heen kan als je een deur dicht gooit... ik weet ook niet precies goed waar dat ding echt voor is.

Later die avond heb ik nog een inventarisatie gemaakt samen met mijn maat om de B230FK af te gaan bouwen die eigenlijk in mijn 240 moest komen. Maar aangezien dat project al jaren stil ligt heb ik besloten dat blok voor hem te bouwen, gezien hij het harder nodig heeft in zijn 940.

Walter

Citaat van: Barracuda_82 op 09-04-2019 09:50:02Ik twijfel nog of ik dat gat linksboven ook dicht ga lassen. Hier zit normaal een rubber flap en een roostertje. Ik ben bang dat me dat later duur komt te staan als ik die weg haal. <.....> ik weet ook niet precies goed waar dat ding echt voor is.

Je geeft zelf het antwoord al, dat allemaal:

Citaat van: Barracuda_82 op 09-04-2019 09:50:02Of door te weinig ventilatie, of door een slechte luchtstroom van de aanjager, of doordat de lucht in de auto nergens fatsoenlijk heen kan als je een deur dicht gooit.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937