Bad Decision Works - Hoge 240 + Lage 240

Gestart door Barracuda_82, 07-05-2018 11:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Barracuda_82

Ik liep inderdaad tegen die 240 aan voor erg weinig geld. Zit wel een hoop roest aan, maar met die madmax/offroad stijl is dat niet moeilijk op te lossen. Gewoon een stuk plaat er over lassen en daarna de auto effe in een nieuw kleurtje rollen.

En ja, de R is leuk, maar echt veel te duur. Nu is die 240 ook geen zuinigheidswonder, maar alleen al in vaste lasten scheelt het me bijna 50 euro per maand tussen die twee auto's.
Johan van Tongeren - www.baddecision.works

Barracuda_82

Afgelopen zaterdag naar Weert gereden om de witte 240 op te gaan halen. Wat een feest om weer in zo'n oud ding te rijden. Heerlijk :)

Martin, een vriend van me, is mee de auto op gaan halen. Op de terugweg nog even bij zijn werkplaats gestopt om zijn 245 met T6 te bekijken.

Bij aankomst thuis de auto meteen hoog op bokjes gezet om de auto eens goed te inspecteren. Als eerste moet de uitlaat gefixed worden. Die lekt namelijk maar op één punt NIET. De reden waarom de hele uitlaatlijn zo slecht was was al snel duidelijk toen ik het spruitstuk van de kop af haalde:

Geen pakkingen. Alleen een klein beetje gumgum resten. Dat zegt ook al meteen genoeg over hoe er met deze auto omgegaan is.

In de kofferbak vond ik dit (zat nog aangesloten!). Daarvan heb ik meteen de hele bedrading ook verwijderd.

Maar goed, al met al valt het nog best mee. Als ik een paar honderd euro en wat tijd investeer in deze auto kan ik er best een cool ding van maken. De planning is als volgt:

- Uitlaat fixen.
--- Nieuwe middendemper (done)
--- Katalysator gaten dichtlassen (done)
--- Aansluiting kat > middendemper opnieuw maken (done)
--- Katalysator pijp aan voorpijp vast lassen (done)
--- Alle pijpen afpersen om te controleren op lekkages (done)
--- Alles weer terug monteren met nieuwe pakkingen, uitlaatklemmen, rubbers, tapeindes en moeren (done)
- Voorruit vervangen
--- Zoeken naar de goedkoopste oplossing om een ruit te vervangen. Goedkoopste tot nu toe: 370 euro inclusief montage op locatie
- Wat onderdelen vervangen die versleten zijn
--- Motorsteun rubbers
--- Baksteun rubber
--- Vlamscherm en PCV
- Nieuwe deuren zonder roest monteren (25% done)
- Stukken plaat over de gaten in de dorpels lassen
- Nieuwe banden bestellen (Yokohama Geolander G015 in 235/75 R15) en monteren
- Voorste veerpoten verlengen (50 tot 100mm)
- Samen met LucaCarMods een liftkit ontwerpen voor de achteras
- Nieuwe wielkastranden maken met aluminium plaat en popnagels (in de stijl van de fenderflares op de andere 240, maar dan handgemaakt)
- De auto een nieuwe kleur geven (waarschijnlijk RAL1002)

Benny850

Dit ga ik wel even volgen, is het ook de bedoeling om er mee in de modder te gaan? Met een 235/75 heb je al een leuke bodemvrijheid namelijk.

Barracuda_82

Citaat van: Benny850 op 30-09-2019 16:57:00
Dit ga ik wel even volgen, is het ook de bedoeling om er mee in de modder te gaan? Met een 235/75 heb je al een leuke bodemvrijheid namelijk.

Nee, niet hier in Nederland. Ik bouw hem nu vooral voor de looks, maar zodra we naar Zweden gaan verhuizen denk ik dat ie nog wel goed van te pas gaat komen (mits er een goeie locker in het diff zit).

Benny850

Ah gaaf, ja dat maakt zeker een wereld van verschil inderdaad.

Barracuda_82

Maandagavond was ik in Arnhem voor mijn Zweedse les, en toevallig kon ik daar meteen een set van 4 nagenoeg nieuwe deuren voor de 240 ophalen. De deuren hebben wat lak beschadigingen, maar zijn verder helemaal roestvrij. Enige nadeel is dat de bestuurdersdeur het glas mist, maar die zet ik wel over van mijn rotte deur.

Gisterochtend meteen eentje opgehangen:

's Middags meteen verder gegaan met de uitlaat. De kat had ik al helemaal gerepareerd. De middendemper had ik al een nieuwe gehaald, dus nu was het alleen nog de verbinding tussen de voorpijp en de katalysator pijp. Daar heeft een van de voorgaande eigenaren lang geleden al ooit iets aan geklooid, want de flens die daar op zat was niet origineel. En daar zat (natuurlijk) ook geen pakking tussen, dus zo lek als een mandje. En geen idee wat voor flens het was en wat voor pakking er dus bij hoort, maar ook deze flenzen waren zó ver heen dat dat ook eigenlijk niet de moeite waard was. Dus maar besloten om het allemaal aan elkaar te lassen. Als het één geheel is kan het ook niet lekken.

Daarna aan de gang met het pakketje van R & D carparts wat gister ook binnen gekomen was. Ik had nieuwe tapeindes besteld omdat drie stuks er uit gekomen waren met het demonteren en in slechte staat waren. Bij het bestellen achter de computer vond ik M10 al best fors, maar haastig, dus snel besteld en niet lang bij stil gestaan. De tapeindes zijn dus M8 :/

Dus effe snel naar de Brezan gereden en de goede tapeindes gehaald. En meteen gemonteerd met nieuwe pakkingen en nieuwe koper moeren:

Daarna was de uitlaat weer dicht en klonk de auto weer goed. Op naar het volgende probleem. Bij aankoop zag ik al dat de motor behoorlijk schudde en zag ik dat één motorrubber al behoorlijk uitgezakt was. Bij nader inspectie bleek dat nog het beste rubber te zijn. De ander was al doormidden (als je goed kijkt zie je het metalen schijfje nog aan de motorsteun zitten wat de bovenkant van het rubber hoort te zijn):

Ik had beide rubbers verwijderd toen het begon te regenen gister, dus hopelijk kan ik het vanavond afmaken.

Barracuda_82

Gister de uitlaat af gemaakt en de motorrubbers. Die rubbers gingen er best makkelijk in. De uitlaat was wat lastiger. Ik kreeg de verbinding tussen de tussendemper en de pijp die over de achteras gaat niet luchtdicht. Dus maar even de debiele uitlaat van de andere 240 gepakt en hier op gezet. Maakt wat herrie zonder einddemper, maar is wel APK proof  :P

Daarna was ik blij, want bijna klaar, en wilde ik de auto even snel van de bokjes af halen. "Even snel". Daar gaat het natuurlijk mis.

Dus de auto schoot van de krik, waar ook nog eens twee blokken hout op lagen, en die kwamen klem tussen de benzinetank en de krik. Deze drukten de felsrand van de tank om en daardoor onstond een lekkage.

Toen ben ik een tijd aan het klooien geweest om een pompje te bouwen waarmee ik de tank zo leeg mogelijk kon maken (die zat nog ramvol), zodat de benzine niet over straat stroomde.

Die ton zit nu vol en er loopt niks meer uit de tank, dus het vloeistofniveau zit onder de schade.

Lekker klote werken zo op de oprit zonder fatsoenlijke verlichting. Had ik de auto nu maar achter gezet, waar ik met een druk op de knop een bak licht aan kan zetten. Maar goed. Het kan niet allemaal mee zitten.

Benny850

Damn dat is wel even een knudde momentje :eusa_wall: maar komt goed ;D

Miyel

Las je die felsrand toch gewoon even dicht..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Barracuda_82

Citaat van: Miyel op 03-10-2019 11:06:15
Las je die felsrand toch gewoon even dicht..

Je wil niet weten hoe vaak ik die grap al niet heb gehoord sinds gisteren :-P

Barracuda_82

Gister zat ik in de auto naar huis van mijn werk en toen schoot het me ineens te binnen. Het antwoord op de vraag: waar laat ik alle benzine die uit de 240 komt. Soms is het zo simpel he.

Maar goed, daarna kon ik de kapotte tank onder de 240 vandaan halen. Bij demontage bleek dat het niet zo'n ramp was dat ik hem de genadeslag heb gegeven, want hij was al zo rot als maar zijn kan en aan de andere kant zat een superdikke prop kit op om een eerdere lekkage te "fixen". Dus het was een kwestie van (weinig) tijd geweest voordat ik een keer een benzinespoor achter gelaten had.

Na demontage kon ik de rest wat in de tank zat overpompen in de V70.

Vandaag heb ik geen tijd, maar morgen hoop ik, als het weer het toelaat, de tank onder de andere 240 uit te halen en deze te beoordelen en als ie goed is te monteren op de witte. Volgens buienradar blijft het morgen droog. Wel koud, maar dat overleef ik wel. Als alles mee zit (wishful thinking met zo'n rot ding), dan heb ik hem eind van de dag ver klaar.

Vulk

Hulde voor je doorzettingsvermogen, maar let vooral goed op jezelf ook.
Gelukkig was het nu maar een benzinetank die beschadigd is.

Lucas

Net "even" dit hele topic doorgelezen, man wat een genot om naar te kijken! Hulde!
'96 850 T-5

razorx

Citaat van: Vulk op 04-10-2019 19:12:12
Hulde voor je doorzettingsvermogen, maar let vooral goed op jezelf ook.
Gelukkig was het nu maar een benzinetank die beschadigd is.
Mee eens
Ik neem dit soort gebeurtenissen tegenwoordig als waarschuwing.

Verder is dit natuurlijk een heerlijk topic!

Barracuda_82

Thanks voor alle hulde. Dat is de andere helft, naast mijn eigen doorzettingsvermogen, wat ik nodig heb om dit allemaal te doen :-)

Vandaag was het tank-wissel-dag. De wissel van de tanks ging eigenlijk best goed. Zelfs in m'n eentje. De tank die onder mijn andere 240 uit kwam was in best goede staat en nog gewoon "waterdicht", dus die heb ik schoon gemaakt, roest verwijderd, en in de bitumen gezet. Dan kan ie er weer effe tegenaan:

Maar daarna kwam het gedoe... het opnieuw aansluiten van de brandstofleidingen. Dit is de retourleiding van de auto. Ik heb er niet eens lomp mee gedaan, maar door hem alleen al te bewegen brak ie op drie (!) plekken doormidden. Niet gek als je goed kijkt naar de staat van die leiding:

Maar effe snel naar de winkel gereden en 6 meter (veel te veel) 8mm slang gehaald om de retourleiding mee te vervangen. Nu zit er dus vanaf de fuelrail tot de tank één enkele slang op de auto. Dat roest niet meer zo snel.

Daarna weer van de bokjes gehaald (deze keer wat voorzichtiger) en kon ik weer rijden. Eindelijk!

Deze keer weinig foto's gemaakt, maar alles gefilmd. Net snel even gemonteerd en die video wordt nu geupload naar Youtube. Ik zal de link delen zodra de upload klaar is.