waterpomp zweet/lekt of graag hulp bij vervangen

Gestart door dinky, 09-05-2018 16:19:33

Vorige topic - Volgende topic

dinky

hallo,
ben er eerdaags achter gekomen dat mijn waterpomp wat lekt/zweet, deze is vervangen met de de distributie en multiriem een ongeveer 49000km geleden op 02-07-2014. nu ben ik bij de vakgarage geweest om te vragen of hier nog enige vorm van garantie is, want dit hoort toch netjes 120.000 kunnen blijven zitten. dit was verjaard en volgens de fabrikant kon dit de meerdere dingen komen?
wat ik kan zien is waar hij wat lekt zweet is bij een soort plug/ rond iets.

kan dit heel veel kwaad en moet er zeer snel een andere op, ik zou dit dan graag nu zelf willen leren/doen(in plaats van naar de garage te gaan om daar weer mooi wat euro's uit te geven) met hulp van iemand van het forum. heb zelf nog nooit een distributie riem vervangen en wil natuurlijk niet dat de auto in de soep loopt.
heb zelf wel wat ervaring met vervangen van onderdelen(schokdempers,koelslangen,remschijven remklauwen,turbo... etc

met vriendelijke groet
Anné

dinky

konniekip

Volgens mij is dit een vriesplug. Als hij daar echt lekt, zou ik eerder de koelvloeistof nakijken. Die zou dan bevroren kunnen zijn geweest.
Als hij echt daar lekt heeft het niks te maken met de pomp zelf. Soms kun je zo n plug nog terugtikken. Komt het niet van boven de plug?

NinaPaul

Wanneer je de waterpomp vervangt vervang dan ook gelijk de riem OF zorg dat je de draairichting van de riem niet verandert bij het opnieuw monteren.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

dinky

Heb gekeken met een uitschuifbaar spiegeltje, hier kon ik zien dat het bij de vriesplug nattigheid is. En dat er wat koelvloeistof op het kunststof kap ligt daar waar de riem loopt. Hoe kan ik dit beter inspecteren? Wiel er af en hier achter kijken

V70 classic

Wat ik dan als eerste denk.
Was die pomp wel vervangen  :eusa_think:

Maar ik ben wat dat betreft een doem denker  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

dinky

Zoals de pomp eruit ziet op de foto, zo ziet de er van mij ook uit. Ik ga er van uit als al vrij oud is zal je dit toch kunnen zien aan de kleur van het aluminium (verkleurd)

volvobug

Citaat van: konniekip op 09-05-2018 19:58:03
Volgens mij is dit een vriesplug. Als hij daar echt lekt, zou ik eerder de koelvloeistof nakijken. Die zou dan bevroren kunnen zijn geweest.
Als hij echt daar lekt heeft het niks te maken met de pomp zelf. Soms kun je zo n plug nog terugtikken. Komt het niet van boven de plug?

Kan inderdaad ook langs de asafdichting lekken. In het aluminium huis zit een gaatje "achter" de poelie waarlangs de vloeistof dan weer naar buiten kan lopen en op de rand van de vriesplug blijft staan, die daar weer onder zit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

dinky

Voor zover bedankt, ik zal eens kijken of er er achter kan waar het precies vandaan komt. En dan kijken voor om tot verdere actie te ondergaan

V70R^2

Is het wel een Volvo pomp, Aisin? Op zijn minst één met metalen schoepen...

Als je zelf de klus wilt klaren kan je dat prima hier doen, neem een nieuwe riem + (aisin!) pomp + krat lekker (speciaal) bier mee en je komt hier gegarandeerd weg met verse distributie & waterpomp + de skills dit te reproduceren.

RoelNL

Het enige waardoor een zou kúnnen gaan lekken is vanwege oude pakking resten. Zweten zou in mijn optiek alleen kunnen als het een oude pomp is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70 classic

T is wel de reden dat bij mij elke riem wissel alles vervangen word met org spul.
Heb er al eens vragen over gekregen.
Maar mijns inziens moet je niet op die paar tienen kijken bij groot onderhoud.

Natuurlijk kan een pomp ook voortijdig stuk gaan.
Zou de pomp er wat korter onder hangen maar buiten de garantie zijn.
Dan zou t coulance moeten zijn.
Een pompje van 2014 zou ook niet moeten lekken maar is natuurlijk discutabel.

In deze zou ik ook nog eens alle looprollen goed nazien.
Zeker als deze de vorige niet vervangen zijn.
Overweeg dan om alles te vervangen en gewoon de interval weer op 0 te beginnen.
Normaliter zou je dan een 8 jaar klaar moeten zijn.

Groet.

dinky

Ik weet dat er een SKF set is op gekomen deze zou metalen schoepen moeten hebben dacht ik. Zal eerst eens goed kijken waar het nu precies vandaan komt, misschien kan ik nog eens vragen bij de garage of er ook iets van coulance. Zodat zij wat betalen ik ik wat betaal dat zou in mijn optiek wel zo netjes zijn. Anders misschien kijken of er een forum lid bij mij in de buurt zou kunnen helpen assisteren bij het vervangen ervan.

V70R^2

SKF heeft inderdaad een blauw metalen schoepenwiel.

V70 classic

Citaat van: dinky op 10-05-2018 12:47:46
Ik weet dat er een SKF set is op gekomen deze zou metalen schoepen moeten hebben dacht ik. Zal eerst eens goed kijken waar het nu precies vandaan komt, misschien kan ik nog eens vragen bij de garage of er ook iets van coulance. Zodat zij wat betalen ik ik wat betaal dat zou in mijn optiek wel zo netjes zijn. Anders misschien kijken of er een forum lid bij mij in de buurt zou kunnen helpen assisteren bij het vervangen ervan.

Je kunt proberen wat coulance te krijgen.
Zou de pomp 2 jaar onder hangen heb je er zeker recht op.
Heb ik ooit met een uitlaat geclaimed ondanks 1 jaar garantie.
Maar de pomp is van 2014 las ik , misschien kun je wat regelen he.

Maar zo ik eerder schreef bekijk ook de rest goed.
Anders zit je msn over 2 jaar met een goede pomp en versleten rollen spanner of riem.

Sk6