Keerring installatie gereedschap

Gestart door Miyel, 28-05-2018 09:50:34

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Ruim een jaar terug heb ik een motorblok compleet opgebouwd en natuurlijk alle (krukas en nokkenas) keerringen geplaatst. Dit heb ik zonder speciaal gereedschap gedaan, ze er gewoon zo recht mogelijk in gedrukt.
Nu een jaar later hangt aan alle keerringen wel een druppel olie  :-\

Mijn vraag; Hoe doen jullie dat? Heeft iedereen speciale Volvo tools om de krukas, oliepomp én nokkenas keerringen in het blok te persen? Of is er een universele toolkit welke goed werkt?

En misschien leuker, aangezien ik die tools toch wil hebben; Wie wil mij de tools een dagje uitlenen om ze na te tekenen? Ik zit er over te denken om ze door iemand te laten draaien en als er genoeg interesse is meteen een serie te laten maken.

Pic als voorbeeld;

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

NinaPaul

Ik gebruik nooit "echte" stempels, meestal een dop die past of een doorslag/stukje hout. Ik meet ze altijd na met een schuifmaat.

Stempels zijn overigens niet heilig, sommige slijtage patronen vereisen een andere montagediepte, ook met een stempel kan je ze er scheef in zetten.

Edit: typo
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ries van de Zilverschuit

k Heb ze hier ook wel eens bezig gezien met doppen van pvc-rioolleidingen, dacht ik, als alternatief. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Miyel

Citaat van: NinaPaul op 28-05-2018 11:27:20
Ik gebruik nooit "echte" stempels, meestal een dop die past of een doorslag/stukje hout. Ik meet ze altijd na met een schuifmaat.

Stempels zijn overigens niet heilig, sommige slijtage patronen vereisen een andere montagediepte, ook met een stempel kan je ze er scheef in zetten.

Precies, exact zo heb ik het ook gedaan. Ook na gemeten met een schuifmaat én iets minder diep gemonteerd ivm bestaande slijtagespoor én de loopvlakken gepolijst. Maar toch..
Zeker de grote krukas keerring achter het vliegwiel was moeilijk recht te krijgen.

Een pvc buis is een manier maar heb je ook geen geleiding op de as en kun je de keerring er dus maar moeilijk recht mee in krijgen. Bovendien heb je grote kans het lipje welke op de as ligt te beschadigen.

NinaPaul

En de keerring netjes in de olie gezet bij montage? Ik deel de ervaring van "moeilijk" in zijn geheel niet, sterker nog ik vind het een van de makkelijkste, altijd ruimte genoeg.

Het bewerken van loopvlakken is een no go.

Ook, wanneer je een stempel gebruikt monteer je eerst de keerring met de hand of een kleine hamer (zo recht mogelijk) daarna druk of sla je hem met een stempel (of dop, of doorslag, of houtje, of whatever) op zijn plaats (altijd gelijkmatig).

En altijd op de buitenrand slaan/duwen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

razorx

Ik gebruik een pvc buisje met deksel. Zoals gezegd eerst even insmeren en eerste stukje met de hand. Kan theoretisch niet fout gaan. In de praktijk wel als je scheef gaat. ;D

arjenT5R

Zonder vet vaart niemand wel...

Een keerring droog monteren is vragen om problemen ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Citaat van: arjenT5R op 28-05-2018 16:22:26
Zonder vet vaart niemand wel...

Een keerring droog monteren is vragen om problemen ;D

Tja, daar hebben wel al eens een topic aan gewijd: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,84767.0.html

Citaat van: arjenT5R op 02-06-2017 13:53:55
Zonder vet vaart niemand wel  ;D

Gewoon ff lekker invetten/oliën voor montage maakt t allemaal een stuk makkelijker  :D

Je bent in ieder geval wel consequent in je stellingname  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

scania164

Altijd gemonteerd met eem drevel... nooit 1lek gehad.
Kwestie van precies werken...

NinaPaul

Drevel zou ik niet aanraden, wanneer de keerring dieper ligt, door de schuine rand kan je deze dan niet meer op de buitenkant zetten.
-Gottfried Leibniz

Miyel

Conclusie; er is geen interesse in montage gereedschap, iedereen timmert de keerringen er in met drijvers, stukken hout of plastic rioolbuizen  ;D
En zolang je ze maar nat van de olie en enigzins recht monteert gaat het altijd goed..

Ik moet alleen wat preciezer worden  :-X

;)

arjen850

Citaat van: Miyel op 29-05-2018 12:54:01
Conclusie; er is geen interesse in montage gereedschap, iedereen timmert de keerringen er in met drijvers, stukken hout of plastic rioolbuizen  ;D
En zolang je ze maar nat van de olie en enigzins recht monteert gaat het altijd goed..

;)

Zeker niet iedereen. Ik heb voor de keeringen de juiste persen van Volvo. Maar zelfs vida schrijft bij de nokkenas keeringen voor dat ze wat dieper mogen worden gedrukt als ze nog steeds lekken. Krukas keering krijg je er met de hand lastig in, die druk je eerst over de pers en dan schuif je hem van de pers af in de uitsparing.

KIM

Hier nog 1.
Ik wilde het risico niet nemen dat de krukaskeerring zou gaan lekken door verkeerde montage. Ik heb gewoon de tool aangeschaft (inclusief een aantal andere voor nokkenaskeerringen e.d.)

arjenT5R

Citaat van: Miyel op 29-05-2018 12:54:01

;)

Exact ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Timo

Hmmm zelf krukaskeering vervangen toen ik koppeling wisselde. Gewoon over as gedaan en ongeveer overal even diep getikt met een doorslag en hamer  :eusa_whistle: ;D
Denk zelfs droog gemonteerd ook, weet nietmeer  :o
Tot nu toe nog geen lek... :eusa_shifty:

Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel

Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.