Word ik nu belazerd/poging tot oplichting?

Gestart door blauweroffel, 05-06-2018 20:46:00

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

Ik heb mijn S60 dus te koop staan.

Om 18.17 ontvang ik een app: hebt u m nog? vanaf dat moment veel app verkeer met deze koper ( Deze app is afkomstig van een koper waar ik twee weken geleden via fb contact mee heb gehad, maar dat contact hield plotseling op). Krijg vanavond bericht van hem dat contact plotseling ophield omdat hij in ziekenhuis heeft gelegen.

Krijg ik een telefoontje van een belangstellende. (terwijl ik aan het appen ben met de andere belangstellende, echt waar...)
De beller heeft vanmiddag via autoscout mij een bericht gestuurd dat hij belangstelling heeft voor de auto. Deze mail heb ik idd ontvangen om 17.36 uur. Ik neem op, want ik denk dat de apper , vanwege het vele appen denkt dat bellen nu handiger wordt om contact te hebben..
Deze beller blijkt echter een ander te zijn. Ik leg hem uit dat ik aan het appen ben en dat ik even dacht dat de apper mij nu belt.

Ik leg ook uit dat ik uit wil zoeken wie nu het eerst was.
Na het gesprek krijg ik een app van deze beller (en nu wordt ik wantrouwend...)
In de app vraagt hij alvast om de afmeldcode van de auto of een scan van de papieren. Plus mijn adres want hij wil met de trein komen.
Klopt dit wel????

Twee dilemma's :
1. wie was nu eerst?
2. Is tweede koper wel betrouwbaar? ik vind het vreemd dat hij nu al code etc wil weten.

BR

Marc O.

Tenaamstellingscode zeer zeker niet geven voordat de koop is gesloten en hij het geld heeft overgemaakt of anderszins betaald. Dan pas geef je hem het kentekenbewijs en tenaamstellingscode.
...The Nile isn't just a river in Africa...

blauweroffel

Citaat van: Marc O. op 05-06-2018 20:49:50
Tenaamstellingscode zeer zeker niet geven voordat de koop is gesloten en hij het geld heeft overgemaakt of anderszins betaald. Dan pas geef je hem het kentekenbewijs en tenaamstellingscode.

Ja, dat dacht ik dus ook.....Het stomme is dan dat je toch gaat twijfelen als je zo'n app leest.....

BR

Died850

Erg typisch bij de verkoop van auto's, veel appen weinig actie. Zoals je ook zegt een geïnteresseerde waar je eerst contact mee had, vervolgens niks van zich laat weten en nu (neem ik dan aan) veel vragen via de app gaat stellen.
Ik zou zeggen: Stel beide voor om langs te komen. Ik zou zelf nog geen gegevens zoals meldcode en papieren toe sturen naar een potentiële koper voordat jij hem/haar in werkelijkheid hebt gezien. Ook als je met de trein komt kun je zeer gemakkelijk je auto ter plekke net na aankoop verzekeren tegenwoordig.
Wie het eerste was met contact zoeken zou mij persoonlijk niet zoveel uitmaken, wie het eerste fysiek komt kijken wel.

classicT5

En zorg dat je vrijwaring meteen regelt na de betaling.... je wilt de bekeuringen van de nieuwe eigenaar niet ontvangen ;)

Of de politie op de stoep als die bij een ramkraak gebruikt wordt :)

blauweroffel

Tja, ik kan mij nu idd voorstellen dat je bepaalde gegevens voor een verzekering nodig hebt.
Maar je kan de auto na aankoop meteen ter plekke verzekeren. De tweede koper gaf aan dat hij een 850 tdi heeft, maar daar nu vanaf wil. Dan lijkt het mij dat je je verzekeraar meteen na aankoop kan bellen om de polis te wijzigen voor een andere auto. (zo heb ik het al een paar keer gedaan).

BR

blauweroffel

Citaat van: classicT5 op 05-06-2018 21:00:49
En zorg dat je vrijwaring meteen regelt na de betaling.... je wilt de bekeuringen van de nieuwe eigenaar niet ontvangen ;)

Of de politie op de stoep als die bij een ramkraak gebruikt wordt :)

Dat lijkt mij duidelijk  ;) thx

BR

BBS

Citaat van: blauweroffel op 05-06-2018 20:46:00

Om 18.17 ontvang ik een app: hebt u m nog? vanaf dat moment veel app verkeer met deze koper ( Deze app is afkomstig van een koper waar ik twee weken geleden via fb contact mee heb gehad, maar dat contact hield plotseling op). Krijg vanavond bericht van hem dat contact plotseling ophield omdat hij in ziekenhuis heeft gelegen.

Krijg ik een telefoontje van een belangstellende. (terwijl ik aan het appen ben met de andere belangstellende, echt waar...)
De beller heeft vanmiddag via autoscout mij een bericht gestuurd dat hij belangstelling heeft voor de auto. Deze mail heb ik idd ontvangen om 17.36 uur. Ik neem op, want ik denk dat de apper , vanwege het vele appen denkt dat bellen nu handiger wordt om contact te hebben..
Deze beller blijkt echter een ander te zijn. Ik leg hem uit dat ik aan het appen ben en dat ik even dacht dat de apper mij nu belt.

In de app vraagt hij alvast om de afmeldcode van de auto of een scan van de papieren. Plus mijn adres want hij wil met de trein komen.
Klopt dit wel????

Twee dilemma's :
1. wie was nu eerst?
2. Is tweede koper wel betrouwbaar? ik vind het vreemd dat hij nu al code etc wil weten.

BR

De meldcode -oftewel de laatste 4 cijfers van het VIN- mag je altijd afgeven. Die ben je namelijk nodig om de wagen (tijdelijk via telefonisch overleg verzekeraar) te kunnen verzekeren.
De tenaamstellingscode mag je alleen afgeven bij daadwerkelijk verkoop van de auto en na overhandigen van het vrijwaringsbewijs.
Kope kentekencard mag je ook geven, maar NOOIT de tenaamstellingscode.!
Volvoloos....

san

Als je argwaan krijgt..kap je de boel toch af.

blauweroffel

Citaat van: BBS op 05-06-2018 21:12:56
Citaat van: blauweroffel op 05-06-2018 20:46:00

Klopt dit wel????

Twee dilemma's :
1. wie was nu eerst?

BR

De meldcode -oftewel de laatste 4 cijfers van het VIN- mag je altijd afgeven. Die ben je namelijk nodig om de wagen (tijdelijk via telefonisch overleg verzekeraar) te kunnen verzekeren.
De tenaamstellingscode mag je alleen afgeven bij daadwerkelijk verkoop van de auto en na overhandigen van het vrijwaringsbewijs.
Kope kentekencard mag je ook geven, maar NOOIT de tenaamstellingscode.!

Ach ja: meldcode is niet tenaamstellingscode  :eusa_doh: :eusa_wall:
Dus 2e koper is te goeder trouw. Dus klopt topic titel niet helemaal meer

BR

V70R^2

Aan de andere kant, ja kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Ik had laatste mijn auto verkocht, maar waren de papieren vergeten, zonder iets konden we bij het postkantoor alsnog overschrijven. Ik had enkel de nummers en de meldcode van het kenteken. Maar niks fysiek bij de hand...

FGG

Ik bij de verkoop van wat dan ook nooit naar wie het eerst heeft gereageerd maar van wie ik het eerst de centen in m'n handen heb. Te vaak anderen afgekapt in de overtuiging dat iets verkocht zou zijn terwijl dan later blijkt dat ze de keutel in trekken. Ik vertel 't er ook zo bij: wie 't eerst komt, wie 't eerst maalt. Zodra ik centen heb is ie van jou.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Jan_D.

Zo doe ik het de laatste jaren ook; te vaak dergelijke ervaringen gehad omdat je netjes de eerste die reageert ook voor wil laten gaan. Eerst betalen, dan ben je de eerste!

henry classic v70

Jep hier net zo, wanneer geld daadwerkelijk in handen is het pas verkocht.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

blauweroffel

Zoals het er nu naar uitziet wordt de auto zondag opgehaald.
Door de eerste reageerder.
BR