automaat hangt soms bij wegrijden

Gestart door H_Rovers, 13-06-2018 10:00:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

H_Rovers

Ik heb een v70 2.4 aut5 uit 2000 (classic uiteraard). Het probleem wat zich af en toe voordoet is dat de auto bij het wegrijden vanuit stilstand soms in een hoge versnelling lijkt te hangen. Wegrijden gaat dus traag, toerental loopt ook maar langzaam op. Na ongeveer een seconde (of twee) schiet de auto in de goede versnelling en dan schiet de auto vooruit. Dit lijkt me in de automaat te zitten. Onze auto heeft 340dkm gelopen en heeft ongeveeer 20dkm geleden nog een powerflush gehad (en daarvoor bij 220dkm). Ik heb de auto met een bt dongle uitgelezen en geen foutmeldingen gevonden. Wat kan hier aan de hand zijn?

Died850


H_Rovers

Heb ik, hij staat heet iets te hoog, paar mm boven peil. Leek me acceptabel, of niet?

de Boeing

Lijkt wel of de winterstand dan even is ingeschakeld, probleem met schakelaar? (nog nooit over gelezen/gehoord overigens...)

H_Rovers

Hoi Raf, nee het is wel wat extremer dan de winterstand. Alsof je in de 4e/5e versnelling wegrijdt.

de Boeing

Raar...

maar idd als oliepeil niet goed is kan automaat vreemd gaan doen (got the t-shi...). Al lijkt me mm ofzo niet overdreven (en dan had het ook geen 20.000km wel goed gegaan lijkt me)

de Boeing

Met mijn (nep) Delphi kan je wel flink wat parameters van de automaat uitlezen (ook tijdens rijden). Weet niet of een BT dongle dezelfde functionaliteiten biedt, deze mag je uiteraard altijd keertje komen lenen/testen...

arjenT5R

Probeer maar als t weer eens gebeurt eerst even met je voet op de rem gas geven dan bouwt ie druk op.

Waar je last van hebt is begin van het eind van je bak... Inwendige lekkage wss door gescheurd deksel.

Is alleen bij koude motor zeker?

Citaat van: de Boeing op 13-06-2018 10:17:06
Lijkt wel of de winterstand dan even is ingeschakeld, probleem met schakelaar? (nog nooit over gelezen/gehoord overigens...)

Ja... ;D bijna ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Been there
Citaat van: arjenT5R op 13-06-2018 10:32:02
Probeer maar als t weer eens gebeurt eerst even met je voet op de rem gas geven dan bouwt ie druk op.

Waar je last van hebt is begin van het eind van je bak... Inwendige lekkage wss door gescheurd deksel.

Is alleen bij koude motor zeker?

Citaat van: de Boeing op 13-06-2018 10:17:06
Lijkt wel of de winterstand dan even is ingeschakeld, probleem met schakelaar? (nog nooit over gelezen/gehoord overigens...)

Ja... ;D bijna ;D
been there done that gevalletje Ar? ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Ja ik heb zo'n beetje alle automaat storingen wel gehad ja... volgende is de achteruit die gaat slippen...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin

Beter iets te weinig olie dan te veel in de automaat.

Peil je wel volgens het boekje; dus liefst met warme olie, handel door alle versnellingen halen (8sec per versnelling laten staan) dan in de P stand en na 2 minuten peilen aan de hete kant van de stok.

H_Rovers

Hmm dat klinkt niet best. Dus ik moet er rekening mee houden dat de automaat in de soep gaat lopen? :(

Taranis

Weet je zeker dat het je automaat is en niet je luchtmassameter?

Exact zo'n zelfde storing heeft pa in z'n classic 2.5D gehad en daar bleek het uiteindelijk de luchtmassameter. Toch net ff iets goedkoper dan een nieuwe automaat. En nee, met uitlezen zie je niet dat de luchtmassameter "minder" geworden is, pas als ie compleet defect is.

H_Rovers

Nou, ik heb de afgelopen tijd wel wat gezeur gehad met de MAP sensor. Het slangetje was losgesloten, want verrot, en daardoor was de auto afgeslagen tijdens het rijden op de snelweg (m'n vriendin reed met twee kindjes achterin, niet zo leuk). Het slangetje heb ik inmiddels vervangen. Maar nu valt me wel op dat de MAP meetwaarde wel wat raar gedrag laat zien. Deze schiet soms bij gelijke belasting zo 0.1-0.2 bar omhoog of omlaag. Dit lijkt me niet logisch, of wel? Verder valt me op dat het verbruik wat hoger is dan normaal. Ik heb de MAP sensor willen vervangen, maar deze is bij volvo kennelijk niet op voorraad. Is deze sensor wellicht schoon te maken?

De luchtmassameter heb ik ook onlangs problemen mee gehad, destijds was de aanvoerbuis losgestoten van het filterhuis bij het monteren van een nieuwe accu en kreeg ik ook storingen, dat lijkt inmiddels verholpen.

arjenT5R

De map sensor is wel erg belangrijk ja... zou idd maar eerst zorgen dat dat op orde is dan sorry dan heb ik niet gezegd :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!