Stuurhuis aftermarkt ervaringen

Gestart door bramvolvo, 17-06-2018 00:27:08

Vorige topic - Volgende topic

bramvolvo

Hallo ik wil mijn stuurhuis vervangen (trw) maar wat mij opvalt is dat een gereviseerd stuurhuis net zo duur is als aftermarkt nieuw, bij bijv estateservices wat is nu beter. Ook zie ik vele verschillende merken stuurhuizen op bijv eBay..  hebben mensen ervaring met aftermarkt spul??  Ik zie stuurhuizen nieuw voor +/- 250 euro.  Origineel kosten ze al gauw 550 euro. Vraag me dus af of dit geen rotzooi is.

de Boeing

Kijk uit met een TRW stuurhuis wat je koopt via auto-onderdelen24 and-the-like, ik heb het gedaan:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.75.html

Het TRW stuurhuis is dan wel een origineel stuurhuis wat gereviseerd is, maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit hetzelfde als origineel is!  

Stuurpomp had ik toen ook besteld (eveneens TRW) en die was met 5000km al lek (nu, na half jaar zeuren, is mijn garantieclaim pas goedgekeurd). Terug een oude originele pomp geplaatst en die doet het wel gewoon lekvrij.

Maar mijn sturen blijft zwaarder dan voorheen (alles was vernieuwd). Lijkt met dat er ook in het stuurhuis zelf iets niet helemaal goed zit... pompje is (achteraf) zo gewisseld, een stuurhuis daarentegen...

Nu spijt dat ik niet gewoon voor origineel ben gegaan.

Met andere merken heb ik geen ervaring, maar durf wel te stellen dat "aftermarket nieuw" ook gewoon een (al dan niet slecht) gereviseerd exemplaar is...

SB T-5R

Ik heb het eea geexpirimenteerd met stuurhuizen. Mijn s70 heeft nu het 5e stuurhuis er onder zitten. De eerste was lek bij aanschaf. Daarna een gebruikte TRW gemonteerd. Die was droog maar lekte na 5000 km. Daarna een revisie ES gemonteerd. Trw. Die lekte na 5000 km. Ook veel speling op de stuurinrichting. Alle 4 de kogels uiteraard nieuw. Voordeel van de twijfel gegeven en nogmaals zon zelfde revisie stuurhuis gekocht en gemonteerd. 5000 km later zo lek als een mandje. Op 3 plaatsen. Tussen de wissels door elke keer gespoeld en vloeistof ververst. Zelfs een tijdje met een filter gereden. Ook een nieuwe pomp gemonteerd bij plaatsen van de tweede revisie. Het viel me op dat de smi stuurhuizen met hoge km standen vaak geen enkel probleem hebben. Daarom maar een gebruikte smi overgenomen en deze gemonteerd. Tot op heden (8000 km) nog geen lekkage geconstateerd.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

de Boeing

Citaat van: SB T-5R op 17-06-2018 10:23:00
Ik heb het eea geexpirimenteerd met stuurhuizen. Mijn s70 heeft nu het 5e stuurhuis er onder zitten. De eerste was lek bij aanschaf. Daarna een gebruikte TRW gemonteerd. Die was droog maar lekte na 5000 km. Daarna een revisie ES gemonteerd. Trw. Die lekte na 5000 km. Ook veel speling op de stuurinrichting. Alle 4 de kogels uiteraard nieuw. Voordeel van de twijfel gegeven en nogmaals zon zelfde revisie stuurhuis gekocht en gemonteerd. 5000 km later zo lek als een mandje. Op 3 plaatsen. Tussen de wissels door elke keer gespoeld en vloeistof ververst. Zelfs een tijdje met een filter gereden. Ook een nieuwe pomp gemonteerd bij plaatsen van de tweede revisie. Het viel me op dat de smi stuurhuizen met hoge km standen vaak geen enkel probleem hebben. Daarom maar een gebruikte smi overgenomen en deze gemonteerd. Tot op heden (8000 km) nog geen lekkage geconstateerd.

Interessant! Heb je nog verschil gemerkt tussen de kracht waarmee wordt bekrachtigd tussen de verschillende stuurhuizen (en pompen)?

henry classic v70

Ik heb ook overwogen om mijn stuurhuis te vervangen door een gereviseerde maar heb toch gekozen voor een origineel stuurhuis van een sloper met acceptabele kmstand.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Vulk

Nooit een origineel nieuw stuurhuis geprobeerd? Of zijn die niet meer te krijgen?

SB T-5R

Citaat van: Vulk op 17-06-2018 12:00:00

Nooit een origineel nieuw stuurhuis geprobeerd? Of zijn die niet meer te krijgen?

Ik heb toen de waarde van revisie overschat. Goed voor de ervaring. Maar zou ik een advies uitbrengen zou ik 100% een nieuw stuurhuis van de dealer adviseren. Mits het echt nieuw is en geen dealer revisie.

SB T-5R

Citaat van: de Boeing op 17-06-2018 10:31:04

Interessant! Heb je nog verschil gemerkt tussen de kracht waarmee wordt bekrachtigd tussen de verschillende stuurhuizen (en pompen)?

De nieuwe stuurpomp gaf een iets strakker gevoel tijdens lange bochten. Geen drukval. Verder weinig bijzonders. Vooral nieuwe vloeistof heeft een soepeler of lichter stuurgevoel. Maar dat was niets nieuws. Ik heb nog getwijfeld over het mee vervangen van de kruis koppeling. Maar ik kon daar niets vreemds aan ontdekken.

NinaPaul

Heb ~ 3 maanden terug bij de Volvo dealer ~ € 1.000,- betaald voor een nieuw stuurhuis (dus geen revisie).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70 classic

Citaat van: arjenT5R op 17-06-2018 13:59:19
pfff wat een geld ;D

Is t ook.
Maar met goedkope troep tot een keer of 4a5'de oefening herhalen kost ook.
Toen ik nog in die classic rondhobbelde koos k ook gewoon voor org.

Men wil allemaal rijden in autos die destijds kort een ton in guldens koste.
Maar vergeten dat als t stuk gaat je moet bloeden.
Vervolgens trap je er ali spul in en blijf je aan de gang he.

Mijn 2 centen
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

SB T-5R

Citaat van: V70 classic op 17-06-2018 14:31:49
pfff wat een geld ;D

Is t ook.

Mijn 2 centen

Is deze opmerking niet wat kort door de bocht?

Met die 4 of 5 keer zal je naar mij refereren.
Ik weet niet waar de conclusie vandaan komt dat er ali spul in is gegaan, of dat het geen geld mag kosten? maar het ging mij om een vergelijk tussen dealer nieuw en origineel gereviseerd. Dat heb ik nu. Dat dealer nieuw een goede optie is is geen geheim. Of origineel gereviseerd een goede optie is kun je alleen uit ervaring bepalen. En dat heb ik gedaan. Bewust ook 2x een gereviseerd stuurhuis gepakt om uit te sluiten dat ik "pech" had. Ik ben niet tevreden met het revisie resultaat op gebied van stuurhuizen. Daarom mijn advies. Dealer nieuw.

de Boeing

Ok forse prijs die dealer nieuw... (stuurpomp was iets van een 360 euro dacht ik mij te herinneren). Maar ik durf ook wel te twijfelen of nieuw 'nieuw' is als je bij dealer gaat shoppen, niet voor niets dat je het oude onderdeel terug moet inleveren. En er is niets mis met goed gereviseerd (heb ik misschien nog wel liever dan volledig nieuw in het kader van meer circulaire economie). MAar dan moet het natuurlijk wel gebeuren met kwalitatief goede materialen!

Bosch heb ik vele malen gereviseerd gekocht en dat is gewoon gelijkaardige kwaliteit als 'nieuw' nieuw en gaat al jaren goed...

NinaPaul

Citaat van: de Boeing op 17-06-2018 15:47:14
Ok forse prijs die dealer nieuw... (stuurpomp was iets van een 360 euro dacht ik mij te herinneren). Maar ik durf ook wel te twijfelen of nieuw 'nieuw' is als je bij dealer gaat shoppen, niet voor niets dat je het oude onderdeel terug moet inleveren. En er is niets mis met goed gereviseerd (heb ik misschien nog wel liever dan volledig nieuw in het kader van meer circulaire economie). MAar dan moet het natuurlijk wel gebeuren met kwalitatief goede materialen!

Bosch heb ik vele malen gereviseerd gekocht en dat is gewoon gelijkaardige kwaliteit als 'nieuw' nieuw en gaat al jaren goed...

Ik heb geen oude ingeleverd, een ruil-stuurhuis was iets meer dan de helft qua prijs.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70 classic

Citaat van: SB T-5R op 17-06-2018 14:43:06
Citaat van: V70 classic op 17-06-2018 14:31:49
pfff wat een geld ;D

Is t ook.

Mijn 2 centen

Is deze opmerking niet wat kort door de bocht?

Met die 4 of 5 keer zal je naar mij refereren.
Ik weet niet waar de conclusie vandaan komt dat er ali spul in is gegaan, of dat het geen geld mag kosten? maar het ging mij om een vergelijk tussen dealer nieuw en origineel gereviseerd. Dat heb ik nu. Dat dealer nieuw een goede optie is is geen geheim. Of origineel gereviseerd een goede optie is kun je alleen uit ervaring bepalen. En dat heb ik gedaan. Bewust ook 2x een gereviseerd stuurhuis gepakt om uit te sluiten dat ik "pech" had. Ik ben niet tevreden met het revisie resultaat op gebied van stuurhuizen. Daarom mijn advies. Dealer nieuw.

T was meer een algemene opmerking.
Je leest vaak dat men gewoon voor goedkoop gaat.
Men geeft liever geld uit aan tuberware dan een essentieel onderdeel.
Ikzelf geef ook geen geld uit aan iets wat niet nodig is.
Ik verdom t om een bv 1000 euro uit te geven voor een onderdeel waar een lager van een tientje stuk is.
Echter soms kun je niet anders omdat iets is uitgelopen.
Sommige dingen kosten gewoon geld.
Het is een afweging maken.
Ik kies vaak wel voor onderdelen van dezelfde spec en fabrikant maar zo der volvo sticker.

Dus nogmaals.
T was algemeen bedoeld.
Vind t vaak wel vermakelijk trouwens

Groet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.