Waar heb je je vandaag over verbaasd?

Gestart door rob850/480, 28-06-2018 18:11:04

Vorige topic - Volgende topic

KIM

In Automotive spreekt men van "disruptive changes". Dat zegt wel wat over de mate van aanpassing die nodig is.
Waar het in de discussie om draait is niet of de noodzaak er is maar hoe goed daar over is nagedacht en hoe de last verdeeld gaat worden. Vooralsnog leiden deze twee zaken tot onvrede.

peteRRR

Ook verbazend is het enthousiasme van Diedrich die maar wat graag kan vertellen hoe spectaculair de ommekeer kan plaats vinden
van bv diesel stadsbussen naar elektrisch en maar liefst 18.000 in aantal die in 3 maanden tijd volledig zijn omgebouwd in de stad Shenzhen.

Oh,..volgens dit bericht zijn ze daar al 6 jaar mee bezig Diederd,.. https://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/openbaar-vervoer/a-100-electric-bus-fleet-of-14400-buses-in-shenzhen-china-by-end-of-2017.html

Maar nog spectaculairderderreder,ze kunnen daar wel 100/honderd vierkante km zonnepanelen per maand leggen, dat is veel,...heel veel.

Zie hier de uitzending van Pauw terug vanaf 29:30 ongeveer,..https://tvblik.nl/pauw/17-december-2018

Ben voor om met een nieuw plan flink enthousiast te beginnen maar het kan denk ik wel een onsje minder ook.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

KIM

Hier nog een voorbeeld van hoe goed doordacht de plannen van de regering zijn:

https://www.dagelijksestandaard.nl/2018/12/de-warmtepomp-is-een-waardeloze-peperdure-oplossing-voor-het-co2-probleem/?fbclid=IwAR359HGOrRBWgmP7oTOwN-awjBZ7j5WeU7985kzML45L6BJgiIUweD4cPPI

Onderschrijft ook de problematiek die de Boeing beschrijft.

Vulk

Citaat van: KIM op 23-12-2018 10:46:42
Hier nog een voorbeeld van hoe goed doordacht de plannen van de regering zijn:

https://www.dagelijksestandaard.nl/2018/12/de-warmtepomp-is-een-waardeloze-peperdure-oplossing-voor-het-co2-probleem/?fbclid=IwAR359HGOrRBWgmP7oTOwN-awjBZ7j5WeU7985kzML45L6BJgiIUweD4cPPI

Onderschrijft ook de problematiek die de Boeing beschrijft.

Het verhaal van de warmtepomp is wat mij betreft enkel realistisch bij nieuwbouw of als je sowieso grondige renovaties gaat doen.

NinaPaul

De ene warmtepomp is de andere niet, zo is lucht/water warmtepomp inderdaad bijna nutteloos bij strenge vorst, maar dit geldt zeker niet voor de water/water versies, waarbij verticale captatie zelfs geen enkele invloed ondervind.

Wat Vulk hierboven aanhaalt is dan ook geheel juist, enkel wanneer je "ground-up-renovatie" doet of nieuwbouw plaatst is het de moeite waard.

Huidige systemen in een houtskelet(nieuw)bouw als de Renson E+, PV panelen, water/water warmtepomp (voor gewone woningen horizontaal captatienet), thuisbatterij (b.v. voor in Brussel) zonneboeiler,  zijn zeker de moeite waard om zo energie neutraal mogelijk te wonen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Juist, met dat artikel wordt de ongelofelijke (maar politici eigen) ondoordachtheid benadrukt waarmee voor velen zéér zéér ingrijpende maatregelen verzonnen worden.
Natuurlijk moet er (heel) wat veranderen, maar dan wel op een goede en doordachte manier.

Maar in hemelsnaam.. toch niet op zo een domme ondoordachte en vooral ook tendentieuze (waarheid verdraaiende) manier?
Hele groepen mensen dreigen domweg in de problemen gestort te worden met gewoon 0 resultaat.
Dit is toch gewoon te bizar voor woorden?

de Boeing

Citaat van: Vulk op 23-12-2018 10:52:33
Het verhaal van de warmtepomp is wat mij betreft enkel realistisch bij nieuwbouw of als je sowieso grondige renovaties gaat doen.

Goed stuk idd. Het is mijn dagdagelijkse bezigheid, dus in mijn optiek kunnen ze niet genoeg van die dingen zetten, meer schadeclaims, en dus meer werk voor mij...  Heb al tich probleem projecten gehad in NL, probleem is altijd dat er een installateur ff snel winst denkt te maken met groene doos te verkopen aan mensen maar dat die WP volledig verkeerd is aangesloten/geplaatst en veelal in niet geschikte huizen (te grote warmtevraag).

Ik ben wel al blij dat het besef begint te leven dat je voor een WP wel een goed geïsoleerde woning nodig hebt, en met goed bedoel ik minimaal U 0.15 (Rc 7 of meer) in alle schildelen (en ja dat zijn isolatiediktes tss de 15 en 20 cm!!). Dus heb je een woning met beetje na geïsoleerd dak en waarvan je de spouw laat opvullen met isolatie, bijlange na niet genoeg geïsoleerd om zinvol met WP te gaan verwarmen.

Nog even verder gerekend op die 7 miljoen huishoudens, ga ik even uit van een piekwarmtevraag van 15kW (beetje geïsoleerde woning) tijdens de koudste dag, dan kom je op een kleine 5 kW elektrisch uit, dus 7*10^6*5 kW = 35.000.000 kW = 35 GW
Kernreactortje of 35...  :o ??? Ok, gelijktijdigheid neem ik niet mee (niet iedereen gaat tegelijk die 5kW nodig hebben, maar toch...)

Wat de elektrische auto betreft, die kan wel gaan helpen door zijn energie beschikbaar te stellen als dat nodig is. We zijn allemaal zo verknocht aan het 9-to-5 patroon dat zowat iedereen tegelijk gaat koken/verwarmen/douchen en dat zorgt voor een enorme piekbelasting. Heb je dan een elektrisch auto voor de deur staan die de hele dag heeft staan opladen aan je zonnepanelen en kan terugleveren, dan wordt het interessant.

Accu uit gemiddelde elektrische auto kan je woning bijna een week van stroom voorzien! (nog ff zonder die WP geteld), bizar eigenlijk hoeveel energie die verplaatsingen van ons kosten... En het probleem daarbij is dat we altijd meer willen, je suv kan niet groot genoeg zijn, liefst met velgen nog een maatje groter dan die van de buurman. Met gevolg dat alle auto's enorm zwaar worden (kijk maar naar de nieuw volvo's, die worden zo zwaar om te blijven voldoen aan de hoogste veiligheidseisen, want met airbags en stijf chassis kan je in je 1000kg auto niks beginnen tegen de impact van 2500kg subtiliteit op wielen ... Voor mobiliteit zullen we dus naar veel lichter voertuigen moeten (wat doen die solarchallenge auto's 1 kWh per 100 km??)

En voor je woning, het blijft een cliché als een huis: maar de groenste energie is degene die je NIET nodig hebt. 25000 euro voor een volledige WP systeem of 25000 om je woning goed te isoleren, doe dan zeker maar eerst dat isoleren, veel zinvoller dan (op papier) die warmtervraag 'groen' opwekken.

)()()sT

Leuk, dan wil ik wel eens jouw expertise en we wonen ook nog in de buurt :D
Hoge isolatiewaarden haal je in bestaande bouw niet, klopt. Tenzij je je huis gaat inpakken met thermostuc of dergelijke.
Op het RTL nieuws lieten ze dat zien; maar dat was rijbebouwring van een woningstichting dus voor de particuliere huizenbezitter een no-go in veel gevallen.
Wij wonen vrijstaand, maar bij heel veel aansluitingen zou ik echt niet zomaar m'n huis van buiten kunnen na-isoleren, even los dat ik het me zelf ook niet financieel kan veroorloven.
We hebben laatst een sessie gehad (ook bouwkundige hè  ;)) waarbij aangetoond werd dat bijvoorbeeld compleet na-isoleren een veel zwaardere milieulast betekent voor moeder aarde qua productie van deze materialen dan dat het in energiebesparing oplevert. Dus tja, wat is wijsheid. Uiteindelijk zal een groot gedeelte van de mensen (terecht) eerst naar eigen voordeel kijken.

de Boeing

Ja en dan komen we onvermijdelijk bij het probleem uit en dat is de politiek, die niet verder kan kijken dan 3-4? jaar, terwijl de beslissingen die ze nu gaan nemen impact hebben voor de komende 50? jaar.

In België hebben we nu alweer de 3de minister van energie (deze legislatuur) en die (met alle respect) totaal niet weten waar het over gaat. In het beste geval werkt zo iemand zich in in de materie en na 4j komt er weer een nieuwe pipo aanwaaien, die weer van niks weet, en het feest weer terug vanaf nul moet beginnen. We zouden toch mogen eisen dat zo iemand de nodige technische achtergrond heeft...

Maar het gaat om kort winstbejag, zo is er hier ooit beslist (onze vriend verhofstad) om alle kerncentrale's te verkopen aan de Fransen, met als uitleg: zij kunnen dat beter. Wij gaan dan van hun huren en dat jaar is de begroting miraculeus in evenwicht want ze hebben 1x inkomsten van de verkoop gehad (sale and lease back, wat een heerlijk kortzichtig beleid). Maar die Fransen zien dat natuurlijk louter als commerciële aankoop, dus: uitmelken tot de allerlaatste eurocent!! :eusa_wall: Met het gevolg dat het nu allemaal plat ligt wegens gebrek aan onderhoud ...

de Boeing

Citaat van: )()()sT op 23-12-2018 11:55:59
Leuk, dan wil ik wel eens jouw expertise en we wonen ook nog in de buurt :D
Hoge isolatiewaarden haal je in bestaande bouw niet, klopt. Tenzij je je huis gaat inpakken met thermostuc of dergelijke.
Op het RTL nieuws lieten ze dat zien; maar dat was rijbebouwring van een woningstichting dus voor de particuliere huizenbezitter een no-go in veel gevallen.
Wij wonen vrijstaand, maar bij heel veel aansluitingen zou ik echt niet zomaar m'n huis van buiten kunnen na-isoleren, even los dat ik het me zelf ook niet financieel kan veroorloven.
We hebben laatst een sessie gehad (ook bouwkundige hè  ;)) waarbij aangetoond werd dat bijvoorbeeld compleet na-isoleren een veel zwaardere milieulast betekent voor moeder aarde qua productie van deze materialen dan dat het in energiebesparing oplevert. Dus tja, wat is wijsheid. Uiteindelijk zal een groot gedeelte van de mensen (terecht) eerst naar eigen voordeel kijken.

Tja, het allerbeste is om zo een woning te ontdoen van zijn buitenmuur (mits spouwmuren), dan de vrijgekomen luchtspouw goed te isoleren en opnieuw af te werken. Goedkoop is dat allerminst (reken op 150 á 200 euro/m2 en dan moet je eigenlijk ook gelijk nieuwe ramen steken (om die aansluiting met de isolatielaag goed te krijgen).

Ik heb al projecten gehad waar men een Rc 6 prefab wand langs de buitenkant  tegen de woningen had geplakt (samen met nieuw dak) maar de luchtspouw niet had aangepakt, ondanks dat ik dat wel geadviseerd had. En waarbij nu blijkt dat al die woningen niet warm te stoken zijn (WP te weinig vermogen en torenhoog verbruik). Ben dit jaar dus nog eens terug mogen gaan kijken waar het probleem zat (dat wist ik eigenlijk al want had het 4j geleden al aangehaald, maar goed, kan ik er nog eens geld aan verdienen, zo hypocriet ben ik dan ook wel  :eusa_angel:). Die rijwoningen staan dus allemaal in verbinding met elkaar en met de buitenomgeving door die luchtspouw, dus heel die buitenisolatie doet niks! En ja op papier staan al deze woningen te boek als NOM (Nul Op de Meter). Conclusie, ga je bijkomend langs buiten isoleren ZEKER ook die luchtspouw eerst laten vullen met minerale wol vlokken zodat het echt een stilstaande luchtlaag wordt. (maar nog beter is het dus om eerst die buitenmuur in zijn geheel weg te nemen)

Qua milieu impact moet er in NL nu toch ook een berekening gemaakt worden die kijkt naar de invloed van materialen? Heb het eerste project ermee in eindhoven op stapel staan maar deze berekeningen zelf nog niet gezien. Het lijkt me duidelijk dat als je met synthetische en veelal verlijmde isolatiematerialen gaat werken dit ook een grote milieu impact heeft. Het simpelste en goedkoopste is houten kepers tegen de muren, daar minerale wol tussen en dan afwerken met onderdakfolie en dunne afwerklaag (maar dan uiteraard wel uitzicht van bakstenen kwijt...). Onder het maaiveld (grond) is dat uiteraard niet mogelijk en zit je al snel aan een XPS isolatieplaat vast, of ecologischer gezien foamglas...

Emiel

Na 15 jaar geen kerstboommeeting meer?

Sbv

Citaat van: Emiel op 23-12-2018 16:22:36
Na 15 jaar geen kerstboommeeting meer?
Volgens de clubsite wel of gaat deze niet door nu ?

Spin!

www.vm-parts.nl

Emiel

Citaat van: Spin! op 23-12-2018 17:45:25
Zeker wel!

Mooi zo! Is een clubevent geworden? (Niet dat ik kan maar het is een mooie traditie)

Spin!

Citaat van: Emiel op 23-12-2018 18:33:02

Mooi zo! Is een clubevent geworden? (Niet dat ik kan maar het is een mooie traditie)

Ja de 850 club heeft het weer omarmd. Maar iedereen met een Volvo is welkom!

Even topicje gemaakt.

www.vm-parts.nl