[verslag] Tankontluchting onder handen genomen

Gestart door Michaell, 29-06-2018 20:40:08

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Sinds vorig jaar tijdens mijn trip naar Bormio (Italie) viel het mij op dat als ik wegens gebrek aan voldoende LPG tankstations op mijn route de benzine tank 100% volgooi de auto erg naar benzine begint te stinken. Maar daar bleef het helaas niet mij, ook het benzinepijl zakte in ongeveer 2 weken tijd van 100% naar rond de 50-70% als de auto stil staat op de parkeerplaats.

Een korte zoektocht leverde niks op. Wel stank, maar geen lekkage zichtbaar.
Een korte zoektocht op het forum en op het internet leverde aardig wat info hierover op.
Het schijnt dus dat een rubber slangetje van de tank ontluchting door ouderdom bros word en scheurt met als gevolg een lekkage.

Dus ik heb de benodigde onderdelen besteld om dit voor eens en altijd te fixen!  8)
Ik heb dit samen gedaan met ruurdp van het forum die dit ook best wel een interessant klusje leek en hebben wij vorige week zaterdag afgesproken om onze handen eens lekker vies te gaan maken. En ja, vies zijn ze geworden!  ;D

Eerst de auto opkrikken en op poten gezet. Zo kunnen we veilig onder 1400Kg ofzo volvo sleutelen. Want werk nooit onder een auto die alleen op een krik staat, tenzij je het leven toch zat bent en tevens ook op zoek bent naar een creatieve manier om met je Volvo vereeuwigd te worden. 

De auto lekker opgehoogd en op poten..

Met de auto eenmaal op poten konden we het daaronder eens goed bekijken wat ons te wachten staat. Mij viel al gelijk op dat de bouten van de tank volledig verroest waren. Dus ik bereide me al voor op een klus van jawelste om dit los te krijgen. Gelukkig bleek dit reuze mee te vallen. Mijn dure dopsleutelset draaide deze direct rond, zonder dat hier kracht voor nodig was. Gelukkig hadden we nog een goedkope dopset bij de hand die we er met wat vlink drukwerk op konden tikken en die wisten wel voldoende grip te krijgen om het zwikkie toch lost te krijgen!!
Aldi for live!!!  8)

De bouten lieten we er nog even losjes in zitten. Het lastigste gedeelte gaat lukken, dus we kunnen verder met de voorbereidingen.

Dan de metalen clip/ring eruit om de hals van de vulslang bij de tankdop. Dit ging makkelijk en het rubber duwde zich gemakkelijk naar binnen.
Zo, die is los!

Zo, die is los.

Dan kropen we achter in de bentley voor het losmaken van de vloerplaten. Na het verwijderen van het metalen beschermkapje toonde de brandstof pomp zich waar we alle stekkertjes van los maakten (uiteraard wel eerst de - pool van de accu gehaald).

Aha! dus hier komt de vodka vandaan voor de motor!

Het loshalen van de slangen was niet te doen. Die zaten zo goed vast, dat we maar besloten te laten zitten. En dat ging ook prima. alles zakte later keurig met de tank mee zonder dat er spanning op stond. Dus dat was achteraf gezien prima die te laten zitten.

Voorzichtig lieten we de tank met nog 30L benzine erin zakken door 2 krikken eronder te zetten. Om de paar centimeter kijken of alles vrij was enzo en dat ging echt super.
De tank was ook niet erg zwaar, zelfs met 30L benzine er nog in.
Eenmaal de krikken op het laagste mogelijke nivo konden we met 2 man de tank erg eenvoudig handmatig op de grond leggen. Zo! het grofte werk is achter de rug!

Wegens gebrek aan een stukje hout om tussen de krikken en de tank te doen, moest een stukje vloerplaat van de auto voldoen.  :eusa_whistle:
Onder het motto: Als deze kapot gaat haal ik wel een andere bij de sloop.  ;D Maar dat was niet nodig. Alles heeft het overleeft.

De tank op de grond.

Nu we beter zicht hebben was het probleem direct duidelijk. De ontluchtingsslang was open gespleten en het rook overduidelijk naar Benzine daar.  :-X

Daar is de boosdoener!!!!

Helaas was de kleine klemband volledig opgevreten door benzine lekkages. Deze kregen we er bijna niet af. Dit moest met erg veel geduld gebeuren. Normaal had ik een dremel gebruikt of een flex. Maar het is hier nat van de benzine met een enorme benzine damplucht hieromheen en 30L benzine in de plastic tank daaronder.
Slijpen is vandaag geen goed idee. Ik ben al naar de kapper geweest, dus laten we vandaag leuk houden, want het is al warm genoeg.  :eusa_whistle:

Maar het is gelukt. De klem gaf zich over en de slang was eraf. Het was dus maar goed dat ik van te voren ook 2 slang klemmen had besteld. de kleine was niet meer bruikbaar.

Alle moeite voor zo'n stom stukje rubber!

Eenmaal de slang los was het goed duidelijk. We hebben het probleem gevonden!!

Gelijk de nieuwe slang gemonteerd met nieuwe slang klemmen. Alles origineel Volvo.
De penetrerende benzine lucht verdween direct onder de auto.
Met zijn 2en hebben we heel rustig de tank weer in positie gebracht. Ook nu met 2 krikken eronder en heel rustig omhoog krikken en steeds kijken of niks bekneld komt te zitten.

Dit is duidelijk een klusje wat met 2 man veel makkelijker gaat dan in je eentje.

Het is een vrij makkelijke klus om zelf te doen. Als je door de 3 rotte bouten heen bent en deze uiteraard direct vervangt bij de montage.

Klacht: Mysterieuze benzine lekkage en stank bij volle tank.
Oplossing: Vervangen rubberen ontluchtingsslang op de tank.

Meer info en howto (ENG):
https://volvo850wagon.wordpress.com/2012/07/02/57-evap-leak-fuel-tank/

V70geRwin

Netjes en gelijk een mooie howto, ik mag ook, toen de auto scheef stond voor de zomerwieltjes liep het ook "over" ....

Heb je alleen deze gedaan?

razorx

Wat een lekker leesbaar verslag!  :eusa_clap:
Dat linkje met howto's: Pff, wat een hoeveelheid! Door één persoon nota bene.

jellejas

Mooi verslag!

Ik zal het ooit ook een keer moeten doen dus dit is wel handig.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Vulk

Mooie how to!

Komt dit vaak voor bij de 850?

arjen850

Citaat van: Vulk op 30-06-2018 08:25:07
Mooie how to!

Idd is dit een handige how to. Het komt idd nog wel eens voor,  heb het al een paar keer mogen doen, en ben met mijn eigen R ook aan de beurt ;)

Benny850

Ik heb nog zo'n slang liggen. Maar tot nu toe nog niet nodig gehad.

Michaell

Citaat van: V70geRwin op 29-06-2018 21:05:00
Netjes en gelijk een mooie howto, ik mag ook, toen de auto scheef stond voor de zomerwieltjes liep het ook "over" ....

Heb je alleen deze gedaan?

Ik heb inderdaad alleen dit slangetje vervangen. De rest heb ik wel goed bekeken en zien er voor hun leeftijd nog goed uit.
De rest van de tankontluchting ziet er bij mij hagelnieuw uit. Ik vermoed dat dit door de vorige eigenaar is vervangen of bij de laatste APK.

Inderdaad een geweldige howto! Deze had ik van te voren goed bestudeert.

Wel grappig zijn een paar verschillen tussen een USA en NL model als ik de howto bekijk en wat ik tegen kwam.

(1: Ik heb nooit een foutcode gehad dat de tankontluchting lek was. Terwijl er een groot gat in zat.
(2: Ik hoefde de leiding niet in te korten. Ik had de volledige lengte nodig.

BBS

Citaat van: Vulk op 30-06-2018 08:25:07
Mooie how to!

Zo'n beetje elke wagen kan er wel last van krijgen.
Ik was in 2011 al aan de beurt en dat heeft toentertijd veel hoofdbrekens gekost omdat de AWD constructie geheel anders is.
Bij mij zit het beter als nieuw dus die kan zeker nog 20 jaar mee ;D
Volvoloos....