Obd2 inbouwen lukt niet

Gestart door jellejas, 03-07-2018 00:03:21

Vorige topic - Volgende topic

jellejas

Ik ben bezig om een obd2 poort in mijn '95 wagen met obd1, in ieder geval, hij heeft nog een knipperkastje.

Ik heb een m4.4 ecu met een bin die permanent logframes zou moeten sturen. In de ecu voet op b36 zat al een kabel. Die heb ik doorgeknipt en een nette 1mm dikke kabel aan gesoldeerd en die doorgetrokken naar binnen. Van binnen heb ik geschakelde 12v van de radio gebruikt en voor mijn gemak grond van de kabel die naar het zonneschermding gaat. In de auto heb ik nog ongeveer een halve meter kabel overgelaten zodat ik nog kan knoeien. En daar aan natuurlijk nog een obd2 connector.

Nou is het probleem dat als ik mijn laptop aansluit ik alleen maar onzin krijg op realterm en via tunerpro niet kan verbinden. Met onzin bedoel ik willekeurige tekens en karakters. Nou is het een half-duplex verbinding en zou ik een reactie moeten krijgen als ik toets indruk alleen is dat compleet niet het geval. Als ik in realterm een toets indruk gaat het tx lampje wel branden maar rx niet. Als ik de auto op contact zet komt er een klein beetje onzin uit en als ik hem start een aantal regels onzin.

Ik hem gemeten met een fluke 15b+ en die geeft aan dat de k-line tussen voet en connector een directe connectie heeft (0 ohm) en grond is netjes aanwezig en stroom is gewoon netjes wat het moet zijn. Er is ook geen verbinding tussen b36 en een andere pin op de voet.

Ik heb de k-line aan de voet en aan de connector al opnieuw gesoldeerd en dat heeft niks veranderd. Ik heb ook al direct de draden van de connector in de voet gedrukt en de ecu vervolgens in de voet geforceerd maar dat gaf geen verbetering.

Als ik de ecu in mijn flash opstelling druk en dan over serieel kijk komt er netjes logframes uit dus de ecu doet netjes zijn werk. Dus het moet wel in de bekabeling van mijn wagen zittten.

Is er misschien iemand die mij in de juiste richting kan duwen? Ik weet niet meer wat ik nog meer na kan kijken.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en jullie de spellings fouten etc kunnen negeren :).

Wat de ecu doet op de flash opstelling. Dit zijn gewoon nette logframes naar mijn weten en tunerpro kan gewoon verbinden.

Dit is een voorbeeld van de onzin als ik hem op contact zet.

Dit is een voorbeeld van de onzin als ik de auto start.

Zo heb ik al geprobeerd te troubleshooten. Kline direct in de voet van de ecu gedrukt.

Edit: Overigens is het ook een Italiaan (2.0l) voor als dat uitmaakt.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Piet

Het is wel makkelijker om tijdens loggen in de auto  Realterm ook op hex (space) te zetten, zodat zichtbaar wordt of ie misschien toch nog een (gedeelte) van logframes stuurt. Dat kun je nu eigenlijk niet zien met het display op ASCII.
Logframes kun je  herkennen aan het feit dat hij begint met 5A A5 en eindigt met AA 55, bij je bench opstelling zie dan ook duidelijk logframes binnenkomen.

Piet

Citaat van: jellejas op 03-07-2018 00:03:21
Nou is het een half-duplex verbinding en zou ik een reactie moeten krijgen als ik toets indruk alleen is dat compleet niet het geval. Als ik in realterm een toets indruk gaat het tx lampje wel branden maar rx niet.

De bin met permanente logging reageert overigens niet op toetsopdrachten dus dat klopt.

Piet

Er zit niet aan het kabeltje van B36 wat uit de voet komt stiekum een aftakking naar wat anders?

jellejas

Citaat van: Piet op 03-07-2018 09:28:37
Het is wel makkelijker om tijdens loggen in de auto  Realterm ook op hex (space) te zetten, zodat zichtbaar wordt of ie misschien toch nog een (gedeelte) van logframes stuurt. Dat kun je nu eigenlijk niet zien met het display op ASCII.
Logframes kun je  herkennen aan het feit dat hij begint met 5A A5 en eindigt met AA 55, bij je bench opstelling zie dan ook duidelijk logframes binnenkomen.
Zal ik zo doen als ik weer thuis ben.

Citaat van: Piet op 03-07-2018 09:40:33
Citaat van: jellejas op 03-07-2018 00:03:21
Nou is het een half-duplex verbinding en zou ik een reactie moeten krijgen als ik toets indruk alleen is dat compleet niet het geval. Als ik in realterm een toets indruk gaat het tx lampje wel branden maar rx niet.
Aha ok, maar als nog moet rx constant branden maar dat doet die uberhaupt niet. Als ik hem op contact zet of op start gaan BREAK en error wel rood branden voor een tijdje.

De bin met permanente logging reageert overigens niet op toetsopdrachten dus dat klopt.

Citaat van: Piet op 03-07-2018 15:51:58
Er zit niet aan het kabeltje van B36 wat uit de voet komt stiekum een aftakking naar wat anders?
Daar ben ik zeker van, die heb ik afgeknipt.
BRAAAAAAAP STUTUTU

jellejas

Vannavond nog even mee bezig geweest en de obd2 stekker er terug aan gemaakt.

Problemen zijn altijd nog aanwezig. 'T volgende plaatje is wat ik krijg als ik de auto start. FE 00 spuugt ie uit als ik hem op contact zet, de rest is bij het starten van de motor. Veel meer komt er niet uit.

Edit: Ik zou eigenlijk niet meer weten wat er verder nog te testen valt. Zit niks anders op de k-line, 12v is gewoon aanwezig, grond is ook gewoon aanwezig en op de flashopstelling doet hij het netjes. Er moet iets in de auto zitten waar het mis gaat.
BRAAAAAAAP STUTUTU

jellejas

Net even met de multimeter op de k-line gemeten. Bij motor aan en sleutel op pos 2 0.6v over de k-line en bij pos 1 12v over de k-line. Echter is de oorzaak hiervan de obd2 usb kabel. Zonder die kabel op pos 1 0v en pos 2 26mv.

Werkt de k-line op 12v?
BRAAAAAAAP STUTUTU

arjenT5R

Eh... lijkt me niet dat daar 12V op hoort te staan....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Wat doet ie in de auto met alleen contact aan (op II) dus zonder starten en zonder dat de motor loopt?
Dit dan met de bin met permanente logging die ik je gestuurd heb geladen.
Je zou dan, net als op de bench gewoon frames moeten kunnen ontvangen met realterm.
(Het zal denk ik wel, maar je hebt ook bij gebruik in de auto de bautrate van tealterm op 125000 staan?)

jellejas

Citaat van: Piet op 04-07-2018 23:37:44
Wat doet ie in de auto met alleen contact aan (op II) dus zonder starten en zonder dat de motor loopt?
Dit dan met de bin met permanente logging die ik je gestuurd heb geladen.
Je zou dan, net als op de bench gewoon frames moeten kunnen ontvangen met realterm.
(Het zal denk ik wel, maar je hebt ook bij gebruik in de auto de bautrate van tealterm op 125000 staan?)
Als ik hem op pos 2 zet komt er een enkele FE 00 uit met break en error op rood.
Jah, 125000
BRAAAAAAAP STUTUTU

Piet

Gebruik je in de auto en op de bench dezelfde VAG-COM kabel?

jellejas

Citaat van: Piet op 04-07-2018 23:55:28
Gebruik je in de auto en op de bench dezelfde VAG-COM kabel?
Precies dezelfde met een legitieme ftdi ik dacht fl232 nogwattes
BRAAAAAAAP STUTUTU

jellejas

Was er niet een topic voor sleutel blunders? Ik kan hem zo snel niet vinden maar deze post/topic hoort er eigenlijk in.

Lang verhaal kort, naar veel gekloot kwam ik er achter dat ik B6 had onderbroken in plaats van B36...

Meer heb ik ook niet echt te vertellen haha. Toch bedankt voor Piet Arjen en Ozzzz voor het mee denken.
BRAAAAAAAP STUTUTU

razorx

arjenT5R

Ja joh je hebt t uiteindelijk zelf gevonden toch :) enjoy your tunings :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!