Wondermiddel bij de olie/benzine

Gestart door RHF, 13-09-2004 19:46:54

Vorige topic - Volgende topic

johan283

wat noem je minimaal? en verschilt dat per type blok?

Johann

Citaat van: johan283 op 14-10-2004 09:48:59

Tussen de beurten zou je eigenlijk nauwlijks hoeven merken dat er olie bij moet. Een kwart tot een halve liter is wel normaal. Bij de nieuwere motoren met de extreem lange service intervals kan het zijn dat je tussen de beurten bij moet vullen. Ook is er nog de carter ontluchting welke bij sommige motoren bepaalde nukken laat zien. Bij de Volvo motoren zie je wel dat het eerste stukje op de peilstok in hele korte tijd weg is. Daarna blijft het pijl dan heel lang op 't zelfde niveau. Op de een of andere manier is die olie in the carter ontluchting gedumpt.

Mijn 850 heeft eenzelfde gedrag. Het eerste kwart op de stok is binnen 500 km weg, daarna duurt het heel lang en moet er om de 5-6000 km een klein litertje bij.

Mijn nieuwe R verbruikte 1,5 liter olie tot de eerste 20d KM beurt. Daarna iets minder tot de turbo wissel. Na de wissel had de motor last van een olie lekkage om de zoveel tijd. Ik heb toen binnen 4000 km. wel 5 liter olie er totaal bij gedaan denk ik (IIG roest de auto voorlopig niet meer aan de onderkant... :P) Probleem is inmiddels verholpen. Ik weet dus niet wat het werkelijke verbruik nu is, auto keeft inmiddels 43d km gereden. De R geeft gelukking zelf aan wanneer het minimaal bruikbare oliepeil bereikt is.

konniekip

Citaat van: Johann op 14-10-2004 10:08:08
Citaat van: johan283 op 14-10-2004 09:48:59

Tussen de beurten zou je eigenlijk nauwlijks hoeven merken dat er olie bij moet. Een kwart tot een halve liter is wel normaal. Bij de nieuwere motoren met de extreem lange service intervals kan het zijn dat je tussen de beurten bij moet vullen. Ook is er nog de carter ontluchting welke bij sommige motoren bepaalde nukken laat zien. Bij de Volvo motoren zie je wel dat het eerste stukje op de peilstok in hele korte tijd weg is. Daarna blijft het pijl dan heel lang op 't zelfde niveau. Op de een of andere manier is die olie in the carter ontluchting gedumpt.

Mijn 850 heeft eenzelfde gedrag. Het eerste kwart op de stok is binnen 500 km weg, daarna duurt het heel lang en moet er om de 5-6000 km een klein litertje bij.

Mijn nieuwe R verbruikte 1,5 liter olie tot de eerste 20d KM beurt. Daarna iets minder tot de turbo wissel. Na de wissel had de motor last van een olie lekkage om de zoveel tijd. Ik heb toen binnen 4000 km. wel 5 liter olie er totaal bij gedaan denk ik (IIG roest de auto voorlopig niet meer aan de onderkant... :P) Probleem is inmiddels verholpen. Ik weet dus niet wat het werkelijke verbruik nu is, auto keeft inmiddels 43d km gereden. De R geeft gelukking zelf aan wanneer het minimaal bruikbare oliepeil bereikt is.

dit kan ik bevestigen.. het eerste 1/3 1/2 deel op de peilstok is binnen, zeg, 4000 km weg.. daarna duurt het wat langer..

thuur

Citaat van: bartp op 14-10-2004 01:11:20
Even een opmerking over die van Thuur: een 4 takt motor MOET GEEN olie hoeven te gebruiken. Welke contructie je daarbij bedoelt, weet ik niet, maar wanneer je draaiende gedeelte en olieschraapveren dik in orde zijn, hoeft hij geen olie te verbruiken.

Overigens een goede olie is van Kroon (gele bussen, zwart opschrift). Brezan verkoopt deze.

Bartp

De cilinderwanden zijn toch altijd voorzien van een flinterdunne olielaag?? Anders loopt je blok vast. Als de zuiger naar beneden gaat en ontsteking plaatsvindt dan verbrand er zeker wel iets van die olie.

That's what I know..

Gr 8)

Supersonic

Onsteking vindt altijd plaats als de zuiger bijna in de hoogste stand staat want dan is er de meeste compressie. Maar het klopt idd dat de wanden van de cilinders altijd olie moeten bevatten. Er vindt altijd verbranding van olie plaats al is het marginaal, denk maar na: de cilinders en zuigerveren zijn veel stugger als het blok koud is dan wanneer deze warm is dat is al een punt en de zuigerveren kunnen nooit al het olie van de wanden halen, lijkt me ook geen fijn idee: hoor je het al schrapen! :-*   Maar over het wondermiddel tja het is al een keer behandeld in het oude forum dus kijk daar en oordeel zelf.  ;D ;D ;D

ted raket

Het lijkt mij geen goede zaak als een motor olie verbruikt. Deze olie verbrandt waarschijnlijk en zorgt zodoende voor vervuiling in het blok.
In plaats van allerlei wazige geheimzinnige brouwsels in het blok te gieten lijkt het mij verstandiger om de oorzaken aan te pakken.
* Flushen van de motor. Door koolafzetting kunnen de olieschraapveren gaan vastzitten, en schrapen zodoende niet goed meer.
* Reinigen olie afscheider. Trek de luchttoevoerslang maar los en kijk of er olie voor de gasklep ligt. zo ja dan is er werk aan de winkel.
Verder is de High Milage olie 10w40 van Valvoline aan te bevelen. Deze is speciaal ontwikkeld voor 100k+ blokken zie ook www.valvoline.com
Deze olie is zeker niet duur.

RHF

Kun je dat flushen van de motor zelf doen, vlak voor een olie ververs beurt? Of moet dat in een garage gebeuren met speciale aparatuur? En het reinigen van de olie afscheider, is dat zelf te doen?
My first 850, what's next...

ted raket

Flushen kan op twee manieren. De eerste manier is met een busje wynn's oil system cleaner. Dit voeg je toe aan de olie voordat je gaat verversen. Nu laat je de motor 20 min stationair lopen. Daarna tap je de olie af en vervang je het oliefilter. De andere manier is. Olie aftappen en motor vullen met 20W20 flushing oil (http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=52&m=desc). Een half uur stationair laten lopen. Aftappen en oliefilter vervangen.

bartelt

lijkt me vrij veel, mijn 20v 93'er verbruikt 1 liter op 8000 km en heeft al zo'n 420.000 km gelopen

tackle

Was bij mij, s70 2.5 10v hetzelfde, ze hebben toen rubbers van de klepgeleiders vervangen, reslutaat, geen olieverbruik meer.

Amazon

Hoeveel verbruik je meet hangt ook af van de manier van bijvullen ;).

Als het peil op de helft of lager staat en je vult dan bij tot max. en dat blijft je doen kun je een vrij hoog verbruik gaan constateren.

Als je het peil constant houdt op het midden tussen min. en max. zul je zien dat het best meevalt ;D.

Dat komt doordat je "de eerste helft" aan je peilstok relatief snel kwijtbent. Dit wordt ook al eerder in dit draadje onderkend.

Als je het deel dat snel verdwijnt steeds bijvult krijg je geen goed beeld van het werkelijke "verbruik".

Waarom het eerste deel sneller weg is weet ik niet, heeft misschien met de oliedruk te maken.
Bigger and better!