Verbrande olie via uitlaatspruitstuk

Gestart door Anno65, 08-07-2018 15:06:44

Vorige topic - Volgende topic

Anno65

Hallo Volvo techneuten, mijn Volvo 850R (reeds 8 jaar in het bezit) heeft sinds een paar maanden last van olie walmen via het uitlaatspruitstuk. Deze walmen cq penetrante geur komen via het ventilatiesysteem in de auto. De bout het spruitstuk ter hoogte van de 2de cilinder vanaf de distributieriem gezien heeft de meeste olie.

Bij de volvo garage gekeken naar wat de oorzaak kan zijn, we hebben het volgende bekeken en uit kunnen sluiten.
1: Olie vanonder het kleppen deksel is het niet
2: Turbo zweet iets, toe en afvoerleidngen zijn ok
3: De deksel van de distributie verwijdert keerringen zijn wat vettig maar kunenn niet de oorzaak zijn.
4: Carterventilatie gecontroleerd lijkt het goed te doen.

De garagehouder denkt dat het vanuit de motor komt en dat mogelijk een nieuwe koppakking het moet oplossen.

Dit is echter een grote klus, hij vraagt zich echter af of dit de oorzaak is of er aan die zijde van de motor olie naar buiten kan lekken?

Hebben jullie hier ervaring mee, ik wil nog graag even met de 850R doorrijden maar deze kostenpost 1000-1500 euro wil ik alleen doen met wat meer zekerheid.

groeten
Anno

classicT5

Wat is het olieverbruik?

Klepseals gecontroleerd?

MikeyQR

Misschien een idee even te vermelden welke omgeving je woont?
Kan er eventueel een forumer met je mee kijken, ik wil dat eventueel wel doen maar ik woon zelf in A'dam.

Het weglekken van olie kan vanalles zijn van olie vuldop tot keering bak kant.

V70geRwin

Sbv

classicT5

Scherp sbv. Raar dat TS nooit reactie heeft achtergelaten of status.

Anno65

Ik heb aantal jaar geleden de motor tijdens grote beurt en motorflush gegeven met Forte, het olieverbruik is toen gezakt naar ca 1 : 2500 km. De motor liep daarna mooier ene rustiger inmiddels 3 jaar verder is de km stand de 500000 km gepasseerd.

arjenT5R

Pfff std koppaking aanwijzen... Lekker bedrijf.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

classicT5

Voor koppakking, m.i. eers compressie meten. Ook snuffelen mbv gasmeter in kvs tank kan meer duidelijkheid verschaffen.

Klepseals had je destijds al een issue mee als ik je symptonen lees. Zou daar dus ook eens naar kijken.

arjenT5R

Klepseals is met 5 ton op de klok sowieso een issue.
Maar dan rest nog de vraag hoe komt de verbrande olie lucht via de motor langs het spruitstuk naar buiten normaliter is dat dicht... En gaan uitlaatgassen pas bij de achterkant van de auto via de uitlaat naar buiten.

Verbrande olie lucht heb ik ook last van gehad toen was de carterontluchting verstopt en lagen er een aantal keerringen uit.
Evenals de vuldop afdichtring die van beton was... Back in 2008 was dat ook al :P

Je moet dus eerst olie naar buiten lekken en op hete delen lekken voor je dit soort dingen krijgt.

Ga eerst maar eens op onderzoek uit... Of zoek een bekwaam bedrijf dat niet gelijk koppakking koppakking begint te gillen.

Weet niet waar je woont maar er zijn vast wel een aantal behulpzame forummers die je wil helpen.

arjenT5R

Als ik even in m'n glazen bol kijk na het lezen van je verhaal denk ik dat t slecht een gevalletje olievuldop ring is...

Kwestie van ring van 80 cent vervangen. Klepdeksel afdekplaat er af halen en een goed schoonmaken daar onder.

Anno65

Ik woon tegenwoordig omgeving Breda, de olie komt niet via de vulring deksel hebben we er gisteren afgehad ik heb ca 3 maanden terug olie wat er lag weggehaald er lag nu een klein beetje olie wat niet de oorzaak kan zijn.

Wat betreft de gedachte conclusie garage, hij twijfelde over oorzaak via koppakking, stond er ook niet om te springen ik heb totaal niet de indruk dat hij zo'n klus zomaar wil doen, ik ook niet trouwens.

Ik wil graag nog paar jaar reukloos doorrijden ;D

MikeyQR

+ 5 ton op de klok, tja dan begint er wel is wat te lekken.
Klepseals kan zeker maar is inwendig verbruik geen olie wat op de uitlaat lekt en wat je dus ruikt.
Caterventilatie slang kan ook wat weglekken, keeringen aan de bak kant kan ook, deze lekken dan aan de achterzijde van het blok op het uitlaat spruitstuk, meeste gevallen staat het motorblok iets lager aan de rechter kant en zo loopt het er dus achterlangs en kan het zo zijn dat je denk dat het via de koppaking eruit komt.

Maar mijn mening is gezien je verbruik ook, dat er eerst maar is een compressie test gedaan moet worden om te kijken wat de staat is van het motorblok, is het goed zou ik toch eerst het motorblok reinigen zodat al de olie weg is, dan laat zeggen 500 km gaan rijden en opnieuw kijken waar het precies lekt.
Carterventilatie kan je zelf ook nazien, met warme motor de oliedop los erop doen, als die gaan rammelen zit het verstopt, ook kan je het via de peilstok controleren met lopende motor ook, deze er een stukje uithalen, komt er damp uit ala stoomlocomotief dat zit deze meestal toch verstopt, ook een groot veroorzaker van de olie lekkages doordat er overdruk is in het motorblok.   

Is het niet goed de compressie test zou ik is kijken voor een andere blok of revisie.

yannickdv

Klepseals icm slechte spruitstukpakkingen?
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Sbv

Er kan zomaar een slang van de carterventilatie gebroken zijn. Bijv die onder het inlaatspruitstuk doorloopt. Indien nog nooit vervangen, hele zooi vervangen. Neem dan gelijk de klep seals en dan een goede motorflush en je kan weer jaren rijden