Fors olieverbruik + blauwe pluim + nadieselen

Gestart door Gussinklo, 09-07-2018 11:36:10

Vorige topic - Volgende topic

Gussinklo

Goedemorgen!

Ik zoek wat advies. Mijn '96 850 Holiday Estate 10V verbruikt fors wat olie. Ook laat hij wanneer hij warm is lelijke blauwe pluimen zien bij het optrekken. Wanneer de motor koud is zie ik eigenlijk geen opvallende rook.

De km stand is ~ 370dkm. De kwalen heb ik al een tijdje, maar zit nu op het punt dat ik er wat mee moet. Gezien de leeftijd/staat van de auto loont een heel dure reparatie niet. Maar wanneer een goedkopere poging kan helpen, dan overweeg ik dat graag.

Ook heeft de auto soms last van een slechte koude start en nadieselen. Zien jullie nog verband met het olieverbruik?

Mijn vragen:
- Wat zouden de (betaalbare) optiers zijn om de motor te laten stoppen met pluimen?
- Of is het verstandiger een ruilmotor in te laten bouwen? (En is dan een 20V een overweging?) - en waar zou ik dan zo'n motor kunnen vinden?
- nadieselen: brandstofdrukregelaar? Nokkenassensor? Vieze kleppen?

Dank je wel alvast voor het meedenken!

Joris

Ries van de Zilverschuit

Heb je de carterventilatie als een vernieuwd of na laten kijken?  Of de oliedoptest (zoek daar anders even op) al gedaan om je kijken of je overdruk hebt?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Gussinklo

Hoi Ries,

dank voor je snelle reactie! Nee, beide heb ik nog niet laten doen of gedaan. Ik ga ervan uit dat dit vooral het olieverbruik is, niet het nadieselen?

Groet Joris

The Volvoboy

Wat bedoel je met een slechte koude start?

Op deze leeftijd en met deze kilometerstand zouden het ook zomaar uitgeharde klepseals kunnen zijn die zorgen voor je olieverbruik en pluim.
Heb je al eens compressie gemeten? Heb wel eens een 10V gezien met versleten zuigerveren. Je zou dan flushen kunnen overwegen, om te kijken of dat wat oplost. Dat is goedkoop en relatief eenvoudig te doen. Klepseals kost qua materiaal niet de wereld, echter kost het een hele hoop tijd. Als je dit moet uitbesteden wordt het ook al gauw een relatief prijzige operatie. Om over zuigerveren vervangen dan maar te zwijgen. ;D Dan kun je beter een ander 10V blok scoren dat nog wat frisser is denk ik.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Gussinklo

Compressie ook nog niet gemeten, zal dat ook op het lijstje zetten. Wanneer de motor loopt, gaat 'ie als een zonnetje.

Dacht gezien de leeftijd en de kuren dat een ander (frisser!) blok verstandiger is? Is een 20v dan nog een idee (net wat meer PK's)?

The Volvoboy

Ombouw naar 20V is een stuk meer werk dan een ander 10V blok erin hangen, omdat je dan ook de kabelboom erbij moet hebben (een 20V werkt met een LMM ipv een MAP sensor, zoals de 10V). Is wel te doen, maar de vraag is of je al dat werk op je hals wilt halen. Daarbij vind ik een 10V met normaal gebruik prettiger rijden. :)
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km

arjenT5R

Ik zou eerst maar eens wat andere olie er in gooien en de boel eens flink gaan spoelen. Klinkt als een totaal vergoorde motor met olie er in uit het jaar kruik...
Vergeet vooral het olie filter niet.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Gussinklo

Super, dank jullie wel!

Ik laat het lekker bij mijn/een 10V, en zal me geen moeilijke acties op de hals halen.

Olie en filter worden tijdens onderhoud wel ververst hoor, maar spoelen heb ik nog maar 1x voorzichtig gedaan.

En verder zal ik met een lijstje naar mijn garage om te kijken of we met 'makkelijke' en goedkope ingrepen de walm binnen de perken kunnen krijgen.

Nogmaals dank jullie wel! 

The Volvoboy

Je kunt je klepseals vrij eenvoudig testen door de motor een paar minuten stationair te laten draaien en vervolgens een dot gas te geven. Proest 'ie dan een dikke blauwe pluim uit, dan is de kans groot dat je klepseals gaar zijn.

Gussinklo

Zal ik vanavond proberen.

Heb je ook een suggestie waar ik een blok zou kunnen kopen?

arjenT5R

Een blok kopen heeft t zelfde effect... is allemaal +20 jaar oud... klepseals zijn allemaal van beton.

Maar na-dieselen is meer een kwaaltje wat gepaard gaat bij blow-by... dat waarschijnlijk doordat je zuigerveren (hoofd oorzaak schraapveer) vast/deels vast zitten met bende.

Olie wisselen + filter voor goedkoper olie ruime liter atf er bij en eens 500 a 1000 km mee rondrijden. Niet hele dagen in de toerenbegrenzer hangen liefst lange ritten dat de boel goed op temperatuur komt.

Klepseals moet je koen (volvoboy) maar voor pben die kan dat ondertussen met z'n ogen dicht :P :P

Ohhh en wat altijd helpt... send it to the crusher  ;D

Vulk

Om de hoeveel word de olie gewisseld?
Hoe oud is de carterventilatie?
Rij je veel korte stukken?
Heb je een stevige rijstijl?

MikeyQR

Dit ga je steeds meer zien, lezen en mee maken met deze Volvo's.
Ze worden gewoon oud soms weet je de historie niet, veel kmter op de klok mits die het nog doet. :eusa_shifty:
Onderhoud schiet er vaak bij in gewoon te duur.

Wat Vulk al aangeeft kan zeker, veel al korte stukken gaan ze zuipen, zie ik aan mijn ex T-5R hoorde van de nieuwe eigenaar dat die olie zoop met korte stukjes rijden, rij je meer dan is het een liter op de 3000 km.

Carterventilatie wordt ook vaak vergeten 1 van de grootste olie problemen bij de 5 pitters.
Ook klepseals gaan vaak nu, kmters + leeftijd.

arjenT5R

Ja en wat dacht je van de olie alleen bijvullen...

Dingen worden helemaal goor vanbinnen vuil gaat tussen de schrapers zitten en je krijgt een olieboot.
Vaak is de olie zo naar de klote dat de motor niet weet wat ie mee maakt na enkel en alleen een olie wisseltje.

MikeyQR

Tja verversen waarom?, elke keer bijvullen ververst toch ook vanzelf. :azn: ;D

Zo heb ik een keer een Mini van een klant op mijn werk gedaan die ook olie had bij gevuld omdat het op min stond alleen had die het gevuld tot op de oliedop want hij dacht dat dat moest, totaal meer dan 15 liter olie moeten aflaten eerder dat het weer op normaal max stond. :eusa_whistle:

Hij kwam wel met de klacht na olie bijvullen rookt de auto erg veel. ;D