Olielekkage rechts achter op blok

Gestart door rjverbrugh, 11-07-2018 20:31:50

Vorige topic - Volgende topic

rjverbrugh

Zit met een vage olielekkage waar ik zo 1,2,3, de oorzaak niet van kan achterhalen. 2 weken geleden de klepseals en distributie vervangen, en nu na ong 700 km valt me een lekkage op aan de rechter achter zijde van het blok. Er drupt wat olie uit/ langs de dirstibutiekap, die lekt vervolgens op de aandrijfashoes en vervolgens op het subframe, net achter de motorsteun. Heb de distributie kap (bovenste deel, vast met 1 bout) eraf gehaald. Voor zover ik kan zien lekken de nieuwe nokkenaskeerringen niet, ook het krukastandwiel is droog. Ook geen olie of water of wat dan ook bij de wp. Maar wel wat olie aan de binnenzijde aan de achterkant en onderaan de kap. Kan niet zien waar dat vandaan komt. Weet iemand welke olieaansluitingen  daar achter bij dat blok verder zitten? Kan even geen foto's posten, vandaar deze uitgebreide beschrijving. Hopelijk heeft iemand een suggestie....

arjenT5R

Watvoor auto? Turbo? Oliekoeler thermostaat?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rjverbrugh

T5R. Die oliekoelerthermosstaat is toch dat blok met 2x leiding  ( met 2x torx vast aan motor) dat voor het krukastandwiel zit? Die zweet wel iets, maar lekt verder niet.

Sbv

Citaat van: rjverbrugh op 11-07-2018 20:55:18
T5R. Die oliekoelerthermosstaat is toch dat blok met 2x leiding  ( met 2x torx vast aan motor) dat voor het krukastandwiel zit? Die zweet wel iets, maar lekt verder niet.
yep en hoort niet te zweten

classicT5

Achterkant vh blok zit olieretour, vanaf je turbo blok in. Komt vaker voor dat pakkingen daarvan lekken.

rjverbrugh

Even via tinypics wat foto's geupload. Hopelijk lukt het...

Binnenkant van de kap. Rechts olie te zien ( na schoonmaken), dat is dus de achterkant van het blok.

rjverbrugh

Wow!

Oliekoelerthermosstaat....

rjverbrugh

Hier dus te zien waar het lekt. Het komt dus van de kap af.

rjverbrugh

Citaat van: classicT5 op 11-07-2018 21:05:25
Achterkant vh blok zit olieretour, vanaf je turbo blok in. Komt vaker voor dat pakkingen daarvan lekken.

Hoe hoog zit die leiding aangesloten? En als die lekt, krijg je dan dit beeld?

V70R^2

Als die lekt is meestal alles aan de achterkant zeiknat van de olie en niet meer te herleiden waar vandaan.

Die locatie bij je binnenste ashoes (vd lange as) daar net boven zit de toevoer van olie naar de turbo, is er aan onlangs nog wat aan de wagen versleuteld toevallig?

Kan ook goed van kleppendeksel of nokkenaskeerring komen aan die zijde. Al is de poulie en het thermostaathuis keurig droog, dus zou je meer naar de achterkant mogen kijken/zoeken...

rjverbrugh

Laatste dan, geen olie ter hoogte van tandwielen en pomp.

Kan het onder druk zetten van de zuigers hier iets mee te maken  hebben? Heb dit namelijk  gedaan via het bougiegat  om de klepseals te vervangen.

rjverbrugh

Citaat van: V70R^2 op 11-07-2018 21:14:48

, is er aan onlangs nog wat aan de wagen versleuteld toevallig?

Ja, en niet zo klein beetje ook...klepseals en distributie, maar klepdeksel  en keerringen zijn droog..

rjverbrugh

Afgelopen weekend in Lüneburg geweest. Alles weer redelijk nat. Net weer even de distr kap eraf, en er zit wat olie aan de binnen kant. Ook maar even het bovenste deel van de kap eraf ( dat over de tandwielen zit. Daar verder geen lekkage, wel zie ik dat er olie tussen blok en de zwarte kap van de distr zit, als ik verder naar beneden kijk en de kap iets van het blok los haal.  Kan nog steeds niet zien waardoor, maar vrees dat hij lekt bij de koppakking. Zou het zo maar kunnen dat die het begeven heeft nadat er gedurende wat langere tijd 8-10 bar druk in de verbradingskamer is gezet via het bougie gat om de seals te wisselen? Olie verbruik is enorm afgenomen, ondanks lekkage. Nu na wissel 2100 km gereden, en peil op peilstok is slechts 2-3 mm gedaald.

KIM

De beste manier om het te vinden is niet zo lang te rijden met een schoongemaakt blok.
Maak m schoon; rij m even lekker war en zet m dan weer op de brug. Dan kun je wellicht de herkomst bepalen.

rjverbrugh

Als ik het daar wil zien moet de hele dirstributie er weer af, zit ik niet op te wachten. Dus daarom eerts maar even deze vragen, misschien dat imand het herkent of weet welke oliekanalen er  lopen er aan die kant van het blok? Kan me niet voorstellen dat daar de oliedruk zo hoog is dat alles naar buiten geperst wordt.