PU Bussen voor R/Diesel/AWD draagarmen voor.

Gestart door arjenT5R, 12-07-2018 22:00:52

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: okkehel op 21-07-2018 13:40:29
Maar zou je dan  inprincipe ook twee punts draagarmen kunnen ombouwen naar 4 punts?

Jep is alleen andere bus...

Bussen zijn los verkrijgbaar bij skuvrat.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Kon me gisteren na thuiskomst al niet bedwingen om met die bussen aan de gang te gaan  ;D

In de bankschroef met de brander en wat lichte beunmethodiek, de bussen uit de splinter nieuwe draagarmen geperst.
(Methodiek foto's zal ik maken als ik met de 2e aan de gang ga ;D )

Daarna de bus met draadgaten uit de bus gebranderd.
Het wubbel er af gesneden.
Met schuur linnen de bus schoon gemaakt van het overgebleven rubber.

De bus met draadgaten is 17 rond, en zijn 2 losse in elkaar geperste delen. Mij dunkt dat met wat hitte en kracht dat proces wel weer omgekeerd kan worden :P
Dus dan gaan we dan maar proberen.

De bus die bij de draagarmrubbers zit is 12 inwendig en 19 uitwendig.

Nu rest mij niet veel meer dan de 2 loss delen van de bus met draadgaten uit elkaar te meubelen, de bussen die bij de rubbers zitten uitdraaien naar 17. En de boel in elkaar te zetten.

En eventueel met een Tig hechtje de boel aan elkaar zetten om zeker te zijn dat de 2 losse in elkaar geperste delen ook in elkaar blijven.

Wordt vervolgd dus :P

Ik wacht even tot de zwarte powerflex bussen er zijn want die moeten er uiteindelijk in. Zal je net zien dat die weer een andere maatvoering hanteren.

V70geRwin

In de 2 bouts armen worden de rubbers opgesloten door het subframe.
Wat gaat hier de rubbers opsluiten zodat je geen speling krijgt?

arjenT5R

Citaat van: V70geRwin op 22-07-2018 12:10:29

Ja daar maakte ik me idd ook zorgen over voordat ik er mee begon
Maar de draadbussen hebben een flinke verdikking aan 1 kant zoals op de foto's ook wel enigzins te zien is.

De bussen zitten gefixeerd met bouten zoals origineel en door ze zo te installeren als op de foto dwing je de pu rubbers om op hun plek te blijven. Bij degene zoals op de laatste foto moet je dus 1 extra pu vulring gebruiken.
Zit er nog aan te denken er een groooote carroserieing achter te zetten. Maar denk dat t niet nodig is eigenlijk

V70geRwin

Citaat van: arjenT5R op 22-07-2018 13:37:44
Citaat van: V70geRwin op 22-07-2018 12:10:29

Ja daar maakte ik me idd ook zorgen over voordat ik er mee begon
Maar de draadbussen hebben een flinke verdikking aan 1 kant zoals op de foto's ook wel enigzins te zien is.

De bussen zitten gefixeerd met bouten zoals origineel en door ze zo te installeren als op de foto dwing je de pu rubbers om op hun plek te blijven. Bij degene zoals op de laatste foto moet je dus 1 extra pu vulring gebruiken.
Zit er nog aan te denken er een groooote carroserieing achter te zetten. Maar denk dat t niet nodig is eigenlijk

Die verdikking zal er ook nog af moeten om de ene bus over de andere te laten glijden.
De borging aan de beide buitenkanten zal wel lukken, maar zou daar zeker een ring plaatsten.

De borging aan de binnenkant is ook minstens zo belangrijk en daar kan je eigenlijk pas borgen tegen het bout  blokje. Ik zou daar ook zeker een ring tegen het blokje laten vallen.

Mijn zwarte powerflex had ik ook nog speling en kreeg daarna een op maat setje (had de maten opgegeven) met ringen er bij voor de zekerheid, en dat was al voor het oude 4 gaats subframe.

de Boeing

Lekker tegendraads knutselen, altijd goed voor de evolutie  ;D

Maar ik zit mij af te vragen waar de extra stijfheid/ beter wegligging van die 4 punts bevestiging op de R/diesel draagarmen vandaan komt? Zit er daar minder rubber in die bus? of zijn de opgelaste stukjes bij het subframe voor 2 bouts bevestiging slapper??

razorx

Citaat van: de Boeing op 22-07-2018 16:29:35
Lekker tegendraads knutselen, altijd goed voor de evolutie  ;D

Maar ik zit mij af te vragen waar de extra stijfheid/ beter wegligging van die 4 punts bevestiging op de R/diesel draagarmen vandaan komt? Zit er daar minder rubber in die bus? of zijn de opgelaste stukjes bij het subframe voor 2 bouts bevestiging slapper??
Een goede vraag, want het verschil is opmerkelijk!

Vulk

Knap dat pionierswerk!

Ik voel weer een Groupbuy aankomen!

freefall

Citaat van: razorx op 22-07-2018 18:52:20

De bouten van het R frame maken het veel meer 1 geheel. Doordat de bouten door het subframe gaan, en niet zoals bij een std frame gelast zitten is de torsiestijfheid groter. Leg maar eens 2 van die frames naast elkaar, dan zie je dat wel. De stijfheid die gewonnen word is zo'n beetje de breedte van het frame ipv het gelaste steuntje waar enorm veel moment op komt te staan.

Just my opinion ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

razorx

arjenT5R

@ gerwin, bedankt voor t meedenken ga er idd een paar dikke carrosserie ringen tegenaan lassen.

Wordt wel weer een dingetje om te zorgen dat t PU niet smelt of in de hens vliegt.
Denk gewoon t gehele ding onder dompelen in water en dan voorzichtig lassen.

Vandaag nog ff wat geklooit, tooltje gemaakt want de persing zit echt serieus. Flink wat warmte nodig om de boel los te krijgen.

De rubbers incl bus willen er redelijk makkelijk uit t oog van de draagarm wat opwarmen met de brander en dan voorzichtig in de bankschroef uit drukken.

Daarna t rubber warm stoken tot t begint te smelten dan pak je er met een tang vrij makkelijk de stalen bus vanaf.

Met een mes snij je al t rubber weg en met een schuurpapiertje de laatste restjes tot je dus een mooie stalen pen overhoudt.

Voor het uit elkaar trekken van de pers passing dus een tooltje gemaakt. De stiften vallen dus buiten de bek van de bankschroef door het open draaien van de bankschroef forceer je de boel uit elkaar.
Dit was niet genoeg dus heb er aan de bovenkant ook nog een bout op gelast om de boel ook aan de bovenkant wat onder spanning te kunnen zetten.

Beetje spanning er op en flink branderereren op een gegeven moment komt de boel vanzelf los en kan je dus door de bankschroef verder te openen en de moer bovenop weer op spanning te draaien netjes de boel uit elkaar trekken. :)

Nu dus nog een busje draaien om de boel passend te maken.

En nog een beetje wachten op t powerplex spul  ;D

freefall

Mooi projectje, en nuttig ;D weer een wiel uitgevonden 👌
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

razorx

de Boeing

Citaat van: freefall op 22-07-2018 19:16:34
Citaat van: razorx op 22-07-2018 18:52:20

De bouten van het R frame maken het veel meer 1 geheel. Doordat de bouten door het subframe gaan, en niet zoals bij een std frame gelast zitten is de torsiestijfheid groter. Leg maar eens 2 van die frames naast elkaar, dan zie je dat wel. De stijfheid die gewonnen word is zo'n beetje de breedte van het frame ipv het gelaste steuntje waar enorm veel moment op komt te staan.

Just my opinion ;D

Helder!

V70geRwin

Wel verrassend dat de rubbers zo makkelijk uit de draagarmen willen, daar staat toch een aardig afschuif moment op.
Al zal dat een beetje klemmen door de hoek van de kracht.

Ben heel benieuwd, super dat pioniers werk  :eusa_clap:

Moet eerlijk zeggen dat het verschil tussen beide subframes en de montage mij niet heel erg opgevallen is.
Mijn R had origineel de 4 bouts maar is later vervangen door 2 bouts frame met alu armen en powerflex.
Totaal geen klachten over de stijfheid daar van.
Ook mijn oude 850 reed snaarstrak met de 2 bouts montage.
Verwacht dan eerder meer speling/ruimte op de subframe rubbers.