Trillingen trillingen trillingen

Gestart door discovery, 12-07-2018 22:47:02

Vorige topic - Volgende topic

discovery

Na dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85567.0.html zijn we nu alweer enkele maanden verder. Automaat doet het eigenlijk perfect en ben langzaamaan de auto wat verder aan het verbeteren. Zit nu op 186xxx km, auto gekocht met 139xxx en sindsdien gedaan:
-Automaat revisie
-Alle motorsteunen
-Niewe bougies, rotor en bougiekabels
-Nieuw kleppenblok automaat, nadat deze niet bleek vervangen bij revisie
-Meteor velgen met winterbanden
-Nieuwe remmen voor en achter, alles, dus ook handrem
-Nieuwe schokbrekers achter (Bilstein B4)

Sinds 4 weken:
-Zwaardere veren achter
-Nieuwe schokbrekers voor (ook B4), incl. nieuwe veren, veerpootrubber en veerpootlager
-Nieuwe draagarmen voor

Toch blijf ik problemen houden. Zo stuurt de auto al sinds aanschaf zwaar, blijf de voorzijde gevoelig voor zware lastwisselingen(schakelen na veel gas) en voel ik elke oneffenheid in de weg in mijn stuur en trilt de hele auto bij stilstaan. Allemaal problemen komend van de voorzijde, waar al veel is vervangen, maar deze problemen blijven.

Bij starten klapt het stuur trillend op en neer. Wanneer de motor snel overgaat na stationair toerental neemt het trillen af tot lichte voelbare trilling. Bij rijden over richels/hobbeltjes trilt het stuur vrolijk mee op en neer. Tijdens rijden is er altijd continue trilling in aanwezig en deze lijkt toe te nemen bij hogere snelheden. Het gekke is dat er momenten zijn dat ik met weinig trillingen ruim 120 rij, andere momenten wordt ik helemaal gek van een zwaar trilend/schuddend stuurwiel en trillende auto. Kwaliteit van asfalt maakt ook veel uit voor de intensiteit van de trillingen.

Als je zoekt op trillingen kom je de standaard dingen als banden/velgen/aandrijfassen/stuurkogels/draagarmen, echter heb ik het idee dat hetgene wat bij mij bij stilstaand starten plaatsvindt al niet normaal is en zich tijdens rijden ook de oorzaak is van de trillingen. Waar moet ik dit zoeken? Stuurhuis/subframe?

de Boeing

Van welk jaar is deze? zit er een CVVT op de uitlaat nokkenas? Als deze door olievervuiling deels verstopt zit kan hij in de verkeerde stand (blijven) staan en daar kan  je wel een rauw lopend blok (stationair) van krijgen.

Qua zwaar sturen lees ik even mee (heb er ook last van :) )

classicT5

Zwaar sturen, begin eens met nieuwe olie en flushen.  Is vrij makkelijk zelf te doen, in blog van ewout staat een goede howto

discovery

Inmiddels een aantal maanden verder, begonnen met stap 1, laten balanceren bij goede bandenboer. De meteor velgen had ik 2de hands op de kop getikt, nieuwe continental winterbanden op laten gooien. Dit trilde al direct, maar aangezien de auto ook met zomervelgen trilde niet direct aan te wijzen als reden. 2 weken laten weer laten balanceren door dezelfde garage, moesten nu goed zijn. Het was iets beter, maar nog steeds trillen. Begin deze winter naar bandenboer gegaan met roadforce balanceren. Hier werd duidelijk dat 1 van de velgen goed krom was. Velg laten richten, banden weer opnieuw gebalanceerd en verschil was enorm. Trillingen uit velgen waren weg.

Toch zaten er nog resonanties in de auto zaten en de auto nog steeds erg onrustig was, vooral op hogere snelheden. Daarom enkele weken terug de subframe rubbers vervangen, dit leverde ook een winst op. Nog minder trillingen, bijna alles is nu weg.

Op 1 trilling na, welke te voelen is bij starten, lastwisselingen, oneffenheden in de weg(riggels en kleine bobbels) en bepaalde snelheden. Er zit ergens speling en moet uitvinden waar. Motorsteun, of toen iets in de stuurkolom?

Ries van de Zilverschuit

Bij het starten slaat mijn stuur ook op en neer, evenals bij lastwissel. Dat komt door de speling op het differentieel heb ik begrepen. Ribbelasfalt zie ik ook in mijn stuur terug. Maar dit alles is niet echt snelheidsafhankelijk. 

Je kunt de rubbers in de bovensteun naar het schutbord eens controleren. Of die niet door zijn.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Wouter1973

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 01-04-2019 22:31:51
Bij het starten slaat mijn stuur ook op en neer, evenals bij lastwissel. Dat komt door de speling op het differentieel heb ik begrepen. Ribbelasfalt zie ik ook in mijn stuur terug. Maar dit alles is niet echt snelheidsafhankelijk. 

Je kunt de rubbers in de bovensteun naar het schutbord eens controleren. Of die niet door zijn.
En als ze door zijn, zet er dan PU in. Aanrader :-)

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 02-04-2019 09:48:11

Je mag mijn paarse PU hebben, ik zet er weer een gewone in namelijk  ;D

Wouter1973

Citaat van: V70geRwin op 02-04-2019 11:40:48
Je mag mijn paarse PU hebben, ik zet er weer een gewone in namelijk  ;D
Ik heb er een blauwe in. Geen idee of er verschil is tussen blauw of paars, maar nu ik er enkele duizendend km's mee heb gereden is het geluid in het interieur beduidend minder heftig geworden. Je hoort de motor goed bij accelereren, maar dat is geen straf :)
Of je er nu blauw of paars PU in zet: dat ding is anders geconstrueerd, en zal niet snel scheuren. Zo'n originele scheurt na verloop van tijd op de dunne plekken omdat ie veel meer beweging toestaat.

Benny850

Citaat van: Wouter1973 op 02-04-2019 09:48:11

Als er speling in het differentieel zit is er iets niet goed. Zal waarschijnlijk met iets anders te maken hebben.

discovery

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 01-04-2019 22:31:51

Ik heb een automaat. Vind er al overbrenging plaats over het differentieel als je in P staat?

Motorsteunen boven zijn goed en zijn origineel Volvo. Distributiesteun is van Meyle(made in China) en ik weet dat die vrij snel kunnen sneuvelen. Helaas maakt Lemforder deze steun niet meer, en waar Volvo deze nu laat maken is mij onduidelijk. Er is in ieder geval ook een fabriek in India die ze ook maakt, misschien dat de kwaliteit daar beter van is.

V70geRwin

Citaat van: discovery op 02-04-2019 13:56:20
Ik heb een automaat. Vind er al overbrenging plaats over het differentieel als je in P staat?

Motorsteunen boven zijn goed en zijn origineel Volvo. Distributiesteun is van Meyle(made in China) en ik weet dat die vrij snel kunnen sneuvelen. Helaas maakt Lemforder deze steun niet meer, en waar Volvo deze nu laat maken is mij onduidelijk. Er is in ieder geval ook een fabriek in India die ze ook maakt, misschien dat de kwaliteit daar beter van is.

Distributie steun is wel als eerste verdacht, als je blok te ver in zakt dan ligt hij op het subframe met alle trillingen als gevolg...

Benny850

Er zit een tandwiel om het diff huis heen. Als de bak in P staat zou dit niet aangedreven moeten worden. Anders zouden de wielen ook willen draaien.