Pomptiming

Gestart door okkehel, 14-07-2018 11:40:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

okkehel

Hallo,

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met pomptiming van de diesel.
Ik begrijp dat je naar een specialist kunt gaan( misschien doe ik dat ook wel)

Mijn diesel was kapot gedraaid, pin wat de spanner op zijn plek houd van distributie riem was gebroken.
Nu heb ik een andere motor ingebouwd, dit was de eerste keer voor mij.
Heb alle keringen, pakkingen en riemen vervangen en hij draait weer.

De pomptiming wil ik ook graag afstellen( ben van het zelf doen/kunnen)
Ik heb met vida dit uitgelezen

In mijn beleving staat hij erg laat, 18 graden lijkt haast onmogelijk veel.
Was is nu een mooie waarde ? Lees bij anderen (ook vw) 0 graden, -2, -5
Wat is jullie ervaring?
Ik hoor het graag.

arjenT5R

#1
Ja dan moet je m dus eerst statisch goed op tijd zetten daarna pas dynamisch. Ik weet niet of je dynamisch 18 graden timing verschil kunt aanpassen.

Je moet 'm officieel eerst met de klok stellen en daarna pas dynamisch zoals op je plaatje ;D


Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

okkehel

Bedankt voor je antwoord, ik heb geen klokje ☺️.
Maar ik kan hem waarschijnlijk wel dichter in de buurt krijgen (binnen het bereik)
Krijg je als je bij vida als je binnen de marge zit de mogelijkheid om de timing met de computer bij te stellen?
Waar kan ik dat vinden ( of komt dat in beeld als ik in de buurt zit?)

arjenT5R

Dynamisch stellen kan je sowieso altijd proberen misschien overdrijf ik wel en kan t gewoon.
Stellen doe je met de spanrol van de pompriem.

Strakker is vroeger en losser is later...

Normaal gesproken zijn + graden voorontsteking (vroeger dan bdp)
en - graden na bdp.

Maar weet t niet zeker.

Laptop ergens in de motorruimte neer zetten en gewoon eens aan die spanrol draaien...

Ook dat staat in vida wel hoe je dat moet doen, dynamisch timen heet 't.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Klok kan je eventueel wel lenen als je wil... geen idee waar Reduzum ligt though :P

edit: klinkt turks  ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ozzzz

Citaat van: arjenT5R op 14-07-2018 13:36:33
Klok kan je eventueel wel lenen als je wil... geen idee waar Reduzum ligt though :P

edit: klinkt turks  ;D





Brazilië dus...

okkehel

Friesland vlakbij Leeuwarden ☺️

Noot

Je moet hem inderdaad eerst binnen bereik van de spanner krijgen.
Dan zoals Arjen zegt dynamisch stellen, dus met lopende motor en aan de laptop zodat je de exacte timing kunt aflezen en verstellen.
Ik zou gewoon de voorgeschreven waarden van Volvo aanhouden, dus voor een nieuwe riem tussen -1.3 en -0.2 en voor een oude riem tussen -2.0 en 0.0

okkehel

#8
Bedankt voor de waardes, ik snapte dat schema van vida niet helemaal.
Ik heb hem nu met een nieuwe riem op 1.5, 2 ( hij schommelt wat)
Hij moet dus nog iets versteld worden.
Ik heb het nokkenaswiel losgedraaid en de pomp iets verdraaid.

Nu dus nog een beetje fijn afstellen dat moet wel lukken.

Toen de motor warm was begon hij wat te tikken, ik schrok me rot blijkt het het blikken kapje achter de trillingsdemper te zijn.

arjenT5R

haha geweldig dit hoe je toch zonder klokje de boel netjes op tijd krijgt, mag ik vragen hoe je de nokkenas en krukas getimed hebt dan?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

okkehel

Je bedoelt bij de distributieriem wissel? Ik heb de krukas op ot gezet via de versnellingsbak en en gekeken of hij bij de brandstof pomp ook bij het teken stond.
Toen pomp vast gezet met het blokkeer schroefje.
nokkenas wiel heb ik er bij de pompkant afgehaald en daar een stalen kam/strip in gezet die maar op 1 manier past.

Toen de distributieriem en pompriem vervangen waren starte hij niet, toen heb ik het nokkenaswiel aan de pomp kant gelost. En de pomp verdraaid tot hij starte zodat hij in vida uitgelezen kan worden.
Ik heb gelezen dat de mensen die veel met de TDI motoren werken het stellen niet met de spanrol doen maar zoals ik het doe, nadeel kan niet met draaiende motor.

Moet ook maar eens zo'n klokje aanschaffen, heb wel al een setje om de trillingsdemper te blokkeren en met die kam voor de nokkenas etc.
Klokje staat vast wel bij AliExpress 😀

arjenT5R

#11
Klokje heb ik van ebay ja... nou het fijn afstellen kan prima met de spanrol maar niet zo grofstoffelijk als 18 graden zeg maar.
Als je hem met t klokje op tijd zet is t nog ff een kwestie van finetuning met draaiende motor en de spanrol.
Niets mis met deze methode hoor!

Dat op die manier stellen is voor de statische afstelling met de klok zeg maar en met de spanrol is voor dynamisch.

Verder netjes volgens t boekje gedaan dus! Mooi... !

Volvo zegt ook ergens dat je een griptang op de nokkenas moet zetten om de nokkenas te verdraaien... als ik hier iemand dat zou zien doen krijgt ie zonder waarschuwing een stomp op z'n ei ;D
Hoe verzinnen ze het he ;D

Ik vraag 't omdat er nog wel eens mee gerommeld wordt met zelf gemarkeerde punten enzo en als je nokkenastiming niet meer klopt dan klopt er vanzelf ook geen hol meer van je pomptiming zeg maar... dus dan denk je dat ie dynamisch op tijd staat maar uiteindelijk klopt er nog geen aarsch van  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

okkehel

Ja ik heb me inderdaad goed ingelezen. Alleen het klokje ontbrak inderdaad.
Die griptang op de nokkenas leek me inderdaad niet verstandig ( en nodig )
Dit was de tweede keer dat ik zelfstandig een distributie riem vervang beide een v70 (TDI).

En dit keer dus de complete motor voor het eerst ( niet slecht voor een timmerman ☺️)





arjenT5R

Logisch nadenken en dat ook kunnen is wel een handige bijkomstigheid, de handjes gebruiken ben je als timmerman toch al niet vies van ;) ...

Meestal maken anderen dit soort complimenten ;D

Mja... als je jezelf niet kietelt doet ook niemand t hoor :P

;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

okkehel

Auto liep niet lekker, rauw bijgeluid.
Pomptiming kreeg ik niet lekker hij wilde alleen maar bij de 5 a 6 graden.
Pomp komt van mijn motor af die kapot gedraaid is.

Toen:
Trillingsdemper vervangen, distributie weer helemaal nagelopen.
Bleek de nieuwe spanrollen van de pomp en de distributie half gescheurd te zijn.
Nieuwe rollen gehaald, alles weer op tijd.

Proberen volgens het boekje de pomptiming te doen maar hij wil gewoon alleen maar lopen rond 5 a 6 graden in plus word er een beetje gestoord van.

Hij draait nu beter met de andere trillingsdemper.
Rustiger minder bijgeluid.

Maar waarom wil hij zo graag op 5 a 6 graden??
En hoe kunnen de spanrollen zo op hun donder krijgen???