Onderhoud AWD systeem

Gestart door RoyvW, 24-07-2018 08:32:16

Vorige topic - Volgende topic

RoyvW

Goedemorgen,

Weet al veel met betrekking tot het onderhoud van de V70 in het algemeen, weet echter niet of het AWD-systeem van de V70 Cross Country ook onderhoud behoevend is?
Het systeem is nog intact en dat wil ik ook zo houden, heb al de banden vervangen i.v.m. profielverschil. wat dient er nog meer te worden onderhouden aan het AWD systeem?

Hoor het graag en als er tips zijn dan zijn die ook welkom!  :)

Groet,
Roy
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

Sbv

alle vloeistoffen een keer verversen
banden profiel heel goed in de gaten houden, zorg dat ze allemaal vrijwel zelfde profieldiepte hebben en zelfde afmetingen

KIM

Ook de homokineten van de lengte as mag je ook wel een keer open maken.
Veelal is het vet daarin meer klei geworden. Daar worden homokineten niet beter van.

freefall

Vergeet ook het steunlager niet, deze kan foor de jaren slap worden met trillen en bijgeluiden tot gevolg.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Moet je die bus nog wat preventief vervangen? Of controleren?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

RoyvW

Citaat van: Sbv op 24-07-2018 09:28:21
alle vloeistoffen een keer verversen
banden profiel heel goed in de gaten houden, zorg dat ze allemaal vrijwel zelfde profieldiepte hebben en zelfde afmetingen

Profiel probleem was me inderdaad al bekend, heb ook meteen de banden vervangen. Je zegt alle vloeistoffen vervangen. Welke vloeistoffen en waar moet ik ze vervangen? Heeft iemand hier een toevallig een doorsnee tekening van het AWD-systeem waarin je kan zien welke onderdelen onderdeel uitmaken van het systeem? Kan ik dat overigens zelf of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig? Ik doe het onderhoud grotendeels zelf en heb ook een aantal werkplaatsboeken maar geen enkele beschrijft iets over de AWD.

Hoor het graag van jullie. :-)
Roy

RoyvW

Citaat van: KIM op 24-07-2018 10:51:28
Ook de homokineten van de lengte as mag je ook wel een keer open maken.
Veelal is het vet daarin meer klei geworden. Daar worden homokineten niet beter van.

Zie al een aantal tips voorbij komen m.b.t. het onderhoud. Is er toevallig al een soort How-To m.b.t. het onderhoud van het AWD-systeem? Misschien is het een idee om de pijnpunten met betrekking tot het onderhoud van het systeem eens op te sommen? Wil het systeem namelijk intact houden maar weet er momenteel nog te weinig van en kan er helaas ook niet veel over terugvinden op het forum.
Roy

V70R^2

HO (Haake overbrenging) heeft een vloeistof en het differentieel achter.

80W-90 en 75W-90 als ik het goed heb.

HO van de eerste jaren hebben geen aftap plug, de middelste bout/tap van die trillingsdemper kan je met een boortje (5mm) schuin omhoog boren en zo creëer je je eigen aftap-plug.

Diff achter kan je alle olie eruit zuigen als je geen plug hebt.

RoyvW

Citaat van: V70R^2 op 24-07-2018 11:26:44
HO (Haake overbrenging) heeft een vloeistof en het differentieel achter.

80W-90 en 75W-90 als ik het goed heb.

HO van de eerste jaren hebben geen aftap plug, de middelste bout/tap van die trillingsdemper kan je met een boortje (5mm) schuin omhoog boren en zo creëer je je eigen aftap-plug.

Diff achter kan je alle olie eruit zuigen als je geen plug hebt.

Dat is al fijne info, thanks! Brengt me toch weer een aantal vragen. Eerste types hebben geen plug, neem aan dat een V70XC van 1998 dat dan wel heeft? Aftapplug van de HO zit dan aan de onderkant waar dus de olie uitkomt, maar hoe vul je dan olie dan bij?

CiteerDiff achter kan je alle olie eruit zuigen als je geen plug hebt.
Waar zuig je de olie dan uit als er geen plug is en ook weer de vraag hoe vul je het bij?

Roy

V70R^2

Beide hebben een vulplug, echter het is jaar afhankelijk of er ook een aftap plug zit aan de onderkant.

Vullen is redelijk eenvoudig, de wagen netjes horizontaal op een brug hebben en vullen tot het uit de plug naar buiten komt, dat is het level waar het moet staan.

HO is 0,8 Liter, het diff is 1,2 of 1,5 liter zo uit mijn hoofd.

KIM

Helaas kan het steunlager niet los vervangen worden; als je hier een defect aan vindt, kost het je een revisie as.
Het legen van de haakse overbrenging gebeurt door de HO los te halen. De bus die Arjen aangeeft is inderdaad een slijtage deel. Als je olie gaat verversen van de HO, kun je deze gelijk controleren.
Ook het achterdiff zou je de olie van kunnen verversen; daar zit een soort sper in die m.i. nog wellicht voor vervuiling kan zorgen.

In mijn blog kun je het relaas van de homokineten wel lezen. Een echte how-to heb ik hier nog niet gezien. Dat is ook wel lastig omdat elke auto wel anders lijkt te zijn. Volvo heeft per jaargang bijna de HO, lengte as en visco anders gemaakt.

Peultje

Zowel in het achterdifferentieel als in de haakse overbrenging moet inderdaad 75W90. In het differentieel wel spul met een "low friction" additief vanwege de slipfunctie daarin. Ik heb in de HO gewoon Total 75W90 gedaan en in het differentieel de duurdere Kroon 76W90 SP gear 1071 maar weet niet of die extra uitgave daaraan nu echt nodig is.

De beide dingen aftappen gaat vanwege het ontbreken van een aftapplug niet dus heb kunnen ze leeggezogen met een Lidl oliepompje door het wel aanwezige vulpluggat. Hevelen gaat ook maar duurt langer.  Daarna weer vullen tot de plug en bij het differentieel daarna weer wat eruit zuigen.
Niveau aldaar moet blijkbaar onder de niveauplug liggen. Om dit alles te doen hoeft de HO er niet af. Leegzuigen en vullen kan gewoon door de plug.

Je kan ook een gat boren in het middelste boutgaat maar doe dit niet schuin omhoog maar netjes horizontaal. Bij schuin omhoog moer je de draad en krijg je de bout er denk ik niet weer netjes in. Om goed te boren heb je een erg compacte haakse boormachine nodig. Ik heb die niet dus ik heb gezogen. Vida schrijft trouwens ook het boren van dat gat voor.

Het is inderdaad zinvol het vet van de voorste homokineet te vervangen. Het wordt erg warm daar dus het vet aldaar is meestal geen vet meer. Ook is het rubber daar vaak kapot. Dan de homokineet vervangen. Heb er nog wel een nieuwe voor je liggen.

Aan het steunlager kan je niks doen. Is een gesloten lager.

Ik heb geen brug dus dit alles gewoon met de wagen op de grond gedaan (met krik en assteunen en zo)
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Sbv

@Kor, een sticky topic van maken onderhoud AWD systeem ?

RoyvW

Citaat van: Peultje op 24-07-2018 12:09:25
Zowel in het achterdifferentieel als in de haakse overbrenging moet inderdaad 75W90. In het differentieel wel spul met een "low friction" additief vanwege de slipfunctie daarin. Ik heb in de HO gewoon Total 75W90 gedaan en in het differentieel de duurdere Kroon 76W90 SP gear 1071 maar weet niet of die extra uitgave daaraan nu echt nodig is.

De beide dingen aftappen gaat vanwege het ontbreken van een plug niet dus heb kunnen ze leeggezogen met een Lidl oliepomp je. Hevelen gaat ook maar duurt langer.  Daarna weer vullen tot de plug en bij het differentieel daarna weer wat eruit zuiden
Niveau aldaar moet blijkbaar onder de niveauplug liggen. Om dit alles te doen hoeft de HO er niet af. Leegzuigen en vullen kan gewoon door de plug.

Je kan ook een gat boren in het middelste boutgaat maar doe dit niet schuin omhoog. Dan moer je de draad en krijg je de bout er niet weefsel netjes in. Om goed te boren heb je een erg compacte haakse boormachine nodig. Ik heb die niet dus ik heb gezogen. Vida schrijft trouwens ook het boren van dat gat voor.

Het is inderdaad zinvol het vet van de voorste homokineet te vervangen. Het wordt erg warm daar dus het vet aldaar is meestal geen vet meer. Ook is het rubber daar vaak kapot. Dan de homokineet vervangen. Heb er nog wel een nieuwe voor je liggen.

Aan het steunlager kan je niks doen. Is een gesloten lager.

Ik heb geen brug dus dit alles gewoon met de wagen op de grond gedaan (met krik en assteunen en zo)

Wat is dit toch een heerlijk forum! Binnen no-time heb ik eigenlijk al mijn antwoorden. Zelf klus ik ook altijd met een krik en assteunen. Afgelopen weekend nog de carterventilatie van de V40 2.0T van mijn vrouw vervangen, was toch wel een pittige klus, maar op een kapot stekkertje van de gasklep na helemaal gelukt.

Boren heeft niet zo mijn voorkeur, dan lijkt het me zinvol zo'n pompje te kopen, kost volgens mij ook maar een apenoot. Komt de voorste homokineet uit op de HO?
Roy

V70R^2

Citaat van: RoyvW op 24-07-2018 13:19:34

Boren heeft niet zo mijn voorkeur, dan lijkt het me zinvol zo'n pompje te kopen, kost volgens mij ook maar een apenoot. Komt de voorste homokineet uit op de HO?

Fijn he ;D

Ja die zit daar op, goed schoonmaken en vers vet erin zal wel nodig zijn als dat nooit gedaan is.