Lekkage

Gestart door Ferry, 27-07-2018 18:24:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ferry

Hallo forum collega's,

Mijn 850 lekt olie. Niet gek voor een auto uit 1996, maar toch een vraag hierover, met als aanvullende info dit:

De auto heeft eind juni een 225000 km beurt gehad (bij dealer), waarbij oa de olie is ververst.
Gisteren na thuiskomst van vakantie (niet met de Volvo..) zag ik de lekkage. Meteen de dealer gebeld, kon direct komen (bij een andere vestiging ivm vakantie sluiting).
Auto is op de brug gezet en schoongespoten. Enige dat er werd geconstateerd is dat de karter stop er niet helemaal goed op zat. Kon m weer ophalen.
Nu is er nog altijd lekkage... Zie foto's. Deze zijn van vandaag, dus is na de controle door de dealer.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Ik ben a-technisch..





'96 - Volvo 850 2.5 Estate aut. - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 240.000km
'98 - Volvo C70 coupe 2.5T - Dark Olive Pearl - 17" Canisto -
164.000km

KIM

Het lijkt er op dat ze de afdichtring voor je carterplug niet hebben vervangen bij de laatste beurt.

Timo

Heb dit ook wel eens na een olie wissel, ook al heb ik dan een nieuwe ring erbij gedaan.
Als de schroefdraad niet kapot kan je hem waarschijnlijk gewoon nog wat meer aandraaien?


Zou wel denken dat een dealer het ringetje zowiso vervangt, kost bijna niks.
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

T5-4life

Auto een stukje omhoog en visueel checken. Evt met sleutel 17 de carterplug nog wat vaster.
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

big ben

Misschien de draad van het carter beschadigd ?  :eusa_think:,  als dat zo is kan dit een goede oplossing zijn  :eusa_whistle:.


Ferry

Bedankt voor de reacties!! :) Ik ben nog (lang.. :eusa_shifty:) niet zover dat ik zelf kan sleutelen helaas.
Maar met deze reacties ben ik wat gerustgesteld en kan ik in ieder geval met wat meer kennis terug naar de garage vandeweek.
Thanks!!
'96 - Volvo 850 2.5 Estate aut. - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 240.000km
'98 - Volvo C70 coupe 2.5T - Dark Olive Pearl - 17" Canisto -
164.000km

rjverbrugh

Citaat van: Ferry op 27-07-2018 18:24:32

Enige dat er werd geconstateerd is dat de karter stop er niet helemaal goed op zat. Kon m weer ophalen.
Nu is er nog altijd lekkage... Zie foto's. Deze zijn van vandaag, dus is na de controle door de dealer.



Vind dat wel vaag hoor, een dealer die olie ververst en dan daarna tot de conclusie komt dat de plug niet helemaal goed zit. Vraag me dan af wat er niet goed zat.....Als je nooit lekkage gehad heb daar, hebben ze dus je plug niet goed erin gezet (en dat kan elke a-technicus) en waarschijnlijk je draad vernaggeld. Zou daar niet zo blij mee zijn, en even goed doorvragen wat er nu niet goed zat en hoe het komt dat ie nog steeds lekt.

Ferry

Citaat van: rjverbrugh op 27-07-2018 21:48:59
Citaat van: Ferry op 27-07-2018 18:24:32

Enige dat er werd geconstateerd is dat de karter stop er niet helemaal goed op zat. Kon m weer ophalen.
Nu is er nog altijd lekkage... Zie foto's. Deze zijn van vandaag, dus is na de controle door de dealer.



Vind dat wel vaag hoor, een dealer die olie ververst en dan daarna tot de conclusie komt dat de plug niet helemaal goed zit. Vraag me dan af wat er niet goed zat.....Als je nooit lekkage gehad heb daar, hebben ze dus je plug niet goed erin gezet (en dat kan elke a-technicus) en waarschijnlijk je draad vernaggeld. Zou daar niet zo blij mee zijn, en even goed doorvragen wat er nu niet goed zat en hoe het komt dat ie nog steeds lekt.

Dat vind ik ook, zal het zeker goed nagaan.
'96 - Volvo 850 2.5 Estate aut. - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 240.000km
'98 - Volvo C70 coupe 2.5T - Dark Olive Pearl - 17" Canisto -
164.000km

MEN-O

Toen mijn auto nog bij de dealer in onderhoud was, zag ik altijd een nieuwe carterplug op de rekening staan volgens mij.

Miyel

Citaat van: MEN-O op 28-07-2018 10:08:14
Toen mijn auto nog bij de dealer in onderhoud was, zag ik altijd een nieuwe carterplug op de rekening staan volgens mij.

Waarschijnlijk was deze ook alleen op de rekening terug te vinden  ;D
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

razorx

Het eerste waar ik aan denk is inderdaad een niet vervangen ring van de carterplug.

Ferry

#11
Nou, deze leek heeft weer wat bijgeleerd..
Vanmiddag stond de 850 op de brug bij KwikFit vanwege een lekke slof, kon ik gelijk eens onder auto loeren... zie hier:



Volgens mij weet ik nu wat een carter plug is die lekt. :eusa_dance:

Had voor morgen vroeg weer een afspraak bij de dealer. Mogen ze het nu écht oplossen :eusa_clap:
'96 - Volvo 850 2.5 Estate aut. - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 240.000km
'98 - Volvo C70 coupe 2.5T - Dark Olive Pearl - 17" Canisto -
164.000km

razorx

Wordt je niet vrolijk van zo een dealer.

rpakuypers

Citaat van: razorx op 28-07-2018 12:09:56
Het eerste waar ik aan denk is inderdaad een niet vervangen ring van de carterplug.

Heb bij geen enkele Volvo ooit de carterplug/ring vervangen maar dit heb ik nog nooit gehad. Heb het wel eens bij een Renault 19 niet gedaan en daar kwam hetzelfde uit als hier op de foto ..................................

Groet,
Roger

V70R^2

Geen idee ook waarom je die ring zo vaak zou moeten vervangen, ik draai ze om bij hermontage, kan prima 1000x los en vast zonder lekken.

Doe liever een nieuwe O-ring op de vuldop, lekkage op kleppendeksel is een stuk vervelender en veel voorkomend.