Electrische stuurpomp

Gestart door jellejas, 28-07-2018 02:16:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jellejas

Tijd om aan een nieuw project te beginnen. Die ik waarschijnlijk niet ga afmaken, omdat ik geen flauw benul heb waar ik mee bezig ben.  ;D

Ik wil graag een elektrische stuurpomp van een Volvo V50 in mijn 850 monteren. "Waarom in hemelsnaam?" Vraag jij je waarschijnlijk af. Ik heb er eigenlijk geen goede reden voor behalve dan dat het mij leuk lijkt om te doen en omdat ik van de huidige stuurpomp af wil.

Zo ver ik kan lezen is dit eigenlijk nog maar 1 keer gedaan in een 850 door Johann http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16433.msg459218.html#msg459218. Echter was dit niet met een V50 pomp.

Johann heeft niet voor een V50 pomp gekozen omdat het niet duidelijk was of deze wel bestuurd kon worden zonder CAN-bus. Gelukkig is er inmiddels al wel wat documentatie en informatie over deze pomp. https://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/volvo-electro-hydraulic-power-steering-44828.html Volgens dit topic (Hier haal ik ook de meeste info weg) werkt de pomp zonder problemen zonder CAN commando's. Echter zou deze werken in een soort limp-mode alleen zijn er mensen die zeggen dat het niet voldoende is maar ook mensen die er volledig tevreden mee zijn.

Ik heb vandaag de pomp binnen gekregen en als ik tijd en geld heb ga ik hier mee aan de slag. Ik heb de pomp in nette staat kunnen kopen van ebay.co.uk voor 50 euro verzonden naar Nederland.

Tot nu toe zijn er nog een aantal dingetjes die ik nog moet doen, proberen of wat voor bedenken voor ik hem kan gebruiken.

- Waar gaat de pomp komen
Ik dacht waar de evap canister zat, alleen is de pomp iets groter dan verwacht.

- Stroom en bedrading
Voor de basis is er enkel permanente 12v nodig. Die kan ik van de batterij trekken en is niet zo'n probleem. Er moet ook nog 12v switched komen, alleen wat daar handig in is weet ik niet. Voor kabels zou ik een originele kabelboom kunnen bestellen met nummertje 30775461 maar ik wil eerst kijken of het zelf te maken is. Het verbruik maak ik mij niet heel veel zorgen om.

- Leidingen
De fitting op de pomp zou M16x1.5 zijn en iets als 648060 zou goed passen en afsluiten. Ik zou een poging kunnen doen de leidingen zelf te maken maar ik weet niet of dat verstandig is gezien de hoge druk.

Als je denkt dat ik nog iets over het hoofd zie, informatie hebt of gewoon een tip, laat een reactie achter.

Ik ga gewoon net zoals de rest met mijn auto en andere projecten lekker naïef beginnen en kijken wat er gebeurt. Ik zal proberen dit topic een beetje bij te houden en wat foto's te posten.


Edit: https://grassrootsmotorsports.com/forum/grm/volvo-parts-ordering-question/77876/page1/ nog een linkje
BRAAAAAAAP STUTUTU

classicT5

Weet je hoeveel stroom die trekt? Daarmee kun je uitrekenen Hoe zwaar je bekabeling moet zijn.

Hydrauliek, zou bij hydraulik bedrijf slang laten maken, is niet al te duur meestal.

daanium

Leuk project, ik ga 'm in de gaten houden :D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

de Boeing

Ik lees ook mee :)

(ook al eens over na zitten denken, zijn deze eigenlijk snelheidsafhankelijk? Want ik rij veel stukken snelweg, dan hoef je in principe niet continu volle druk te hebben)

jellejas

Dit weekend even onder de auto gekropen met de pomp in de hand. Op de plek van de evap canister gaat hem niet worden. Is wel ruimte maar leidingen daar naartoe leggen is onhandig en bijvullen is niet mogelijk dan  :eusa_doh:.

Waar ik nu wel aan zit te denken is de batterij verplaatsen en dan op de plek waar ongeveer de vacuümpomp zit. Dat zou perfect zijn, leidingen dichtbij, stroom dichtbij, genoeg ruimte en een fatsoenlijke manier om hem te mounten.



Maar goed, dan begin ik direct aan nog een ander project waar ik al een tijdje over aan het nadenken ben. Ik ga hier nog een apart topic voor openen want ook hier heb ik de ballen verstand van maar ik zit er aan te denken om het ongeveer zo weg te werken. En dan als mogelijk door de dorpel naar achter. Is alleen op de Volvo fora's nog niet veel over geschreven dus ik heb nog wel wat vraagjes.



Weet iemand misschien een bedrijf die hydrauliek slangen kan maken voor particulieren in Twente of omstreken? Als ik niks kan vinden ga ik zelf wel wat maken, lijkt me niet al te moeilijk.

Volgens mij trekt hij 70-80 amp bij maximale stuuruitslag en in de richting van 10 amp als hij niks hoeft te doen. Ik zat te denken aan 25mm2 kabel, dat zou ruim voldoende zijn.

In eerste instantie is het de bedoeling om de pomp gewoon draaiend te krijgen. Deze pomp is nog relatief simpel te besturen (in theorie), hij gaat harder of zachter (of uit) werken op basis van stuurhoek door sensors in de stuurkolom en snelheid. Deze informatie krijgt hij via CAN-BUS maar hoe dat allemaal in elkaar zit heb ik geen verstand van. Maar daar staat wel meer informatie in het topic in mijn eerste post.
BRAAAAAAAP STUTUTU

classicT5

Hydrauliekslangen, sowieso bij bedrijven als pirtek en hansaflex. Maar beste even google gebruiken voor lokale slangenman. Ook landbouwmechanisatiebedrijven kunnen het vaak.

KIM

De pomp bij (semi-) elektrische stuurbekrachtiging wordt (voor zover ik ze heb gezien) hoofdzakelijk aangestuurd door middel van een torsie sensor. Snelheid kan als input gebruikt worden om de bekrachtiging snelheidsafhankelijk te maken. De stuurhoek is niet van wezenlijk belang.
Voor de torsie sensor is een gedeelde stuurkolom benodigd die verbonden is middels een torsie staafje.

RoelNL

Je hebt een elektrische stuurpomp, past die op 1 of andere manier op je hydraulisch stuurhuis? Of is het een elektrische pomp die de hydrauliek doorpompt? En zo je riem aangedreven stuurpomp overbodig maakt?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70 classic

Citaat van: RoelNL op 31-07-2018 12:18:08
Je hebt een elektrische stuurpomp, past die op 1 of andere manier op je hydraulisch stuurhuis? Of is het een elektrische pomp die de hydrauliek doorpompt? En zo je riem aangedreven stuurpomp overbodig maakt?

Wsl t laatste.
Een hydrau pomp vraagt continu vermogen.
Ook als je m niet gebruikt.
Die electro staat dan gewoon stil.
Daarbij hebben de electro pompen veel meer mogelijkheden.
Bv lane assist.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

jellejas

Citaat van: KIM op 31-07-2018 06:59:13
De pomp bij (semi-) elektrische stuurbekrachtiging wordt (voor zover ik ze heb gezien) hoofdzakelijk aangestuurd door middel van een torsie sensor. Snelheid kan als input gebruikt worden om de bekrachtiging snelheidsafhankelijk te maken. De stuurhoek is niet van wezenlijk belang.
Voor de torsie sensor is een gedeelde stuurkolom benodigd die verbonden is middels een torsie staafje.
Wat jij zegt :P. Volgende screenshotje is van Volvo documentatie.



Citaat van: RoelNL op 31-07-2018 12:18:08
Je hebt een elektrische stuurpomp, past die op 1 of andere manier op je hydraulisch stuurhuis? Of is het een elektrische pomp die de hydrauliek doorpompt? En zo je riem aangedreven stuurpomp overbodig maakt?
Je bedoelt of ik een motor in de stuurkolom ga plaatsen of de riem aangedreven pomp ga vervangen door een electrische? Er gaat een stuurpomp inkomen van een V50. Die gaat de huidige pomp vervangen en de hydrauliek doorpompen. Misschien als je even een fototje van een V50 stuurpomp googled heb je er een beter beeld bij :).

Ik denk dat het een beetje lastig is om de pomp droog te testen gezien ik hem niet droog wil lopen. Dus het project is voor nu even "on-hold" tot dat er ruimte is het motoruim. Maar goed, daar ben ik ook druk mee bezig.
BRAAAAAAAP STUTUTU

KIM

Hmm, ik was in de war met elektrische stuurbekrachtiging.
En vergeten dat rotatiesnelheid icm draaihoek ook info kunnen leveren (zei het beperkt) over sterkte van de bekrachtiging.

de Boeing

Opgraving  ;D

Maar is dit project nog ooit verder gezet? Vond het best een interessante ontwikkeling...

jellejas

Citaat van: de Boeing op 09-08-2020 12:01:00
Opgraving  ;D

Maar is dit project nog ooit verder gezet? Vond het best een interessante ontwikkeling...

De auto staat op moment in de stalling.

Ik heb de kabels en een stuurpomp van een V50 al liggen. Was totaal iets van 50 euro plus verzend. Ik had alleen eerst het plan de accu in de kofferbak te plaatsen en dan een bracket te maken voor de stuurpomp op de plek van de accu. Kan je de leidingen makkelijk iets inkorten en een nieuwe fitting aanmaken. Is allemaal prima haalbaar, ik weet alleen niet wat het zou doen met stuurgedrag, maar denk dat het niet echt bepaald achteruit zal gaan.
BRAAAAAAAP STUTUTU

V70R^2

Zo heb ik het ook gehad, elektrische pomp waar de accu zat.

Bij stilstand meer bekrachtigd, verder weinig aan te merken.

jellejas

Citaat van: V70R^2 op 12-08-2020 11:17:17
Zo heb ik het ook gehad, elektrische pomp waar de accu zat.

Bij stilstand meer bekrachtigd, verder weinig aan te merken.
Oh? Heb je daar misschien wat meer informatie over? Welke pomp, hoe aangesloten, welk amperage, fittingen en enz. Ik ben wel nieuwsgierig :).
BRAAAAAAAP STUTUTU