Aansluiting radio.... Wat is wat?

Gestart door jordyvane, 06-06-2005 23:07:00

Vorige topic - Volgende topic

jordyvane

Beste mensen,

Ik heb mijn eigen radio in mijn 850 GLT '93 ingebouwd. De vorige eigenaar was echter zo aardig om er een grote puinhoop van te maken. Alles werkt nu wel, maar ik vraag me toch af waar alle draden voor zijn die ik niet gebruik....

Ik vond 2 zwarte stekkers achter de radio. Deze zijn kriskras met kroonsteentjes met elkaar verbonden om de radio van voeding te voorzien en de 6 boxen in de auto aan te sturen. Inmiddels heb ik zelf 2 nieuwe pioneer speakers in de hoedenplank gezet, want daar was nog plek. Totaal zitten er nu dus 8 speakers in de roffel....  ;D

Maar goed, ik vraag me dus af of er misschien iemand is die een schakelschema heeft voor mij, of die mij kan vertellen wat er achter welke stekker zit. Ik ben best handig, maar ik kom zoveel kabeltjes tegen dat ik er zelf niet meer uitkom, en ik bang ben dat als ik er nu aan ga sleutelen, het echt nooit meer goed komt.....

Tevens ben ik van plan om een electrische antenne aan te gaan sluiten. Achterin zit een 3 polige stekker. Gaat een van deze draden naar de aansluitingen van de radio? (remote on) Of is ie geschakeld aan het contact, zodat de antenne omhoog komt als het contact aan gaat?

Verder hoor ik sommige mensen over dat er een versterker in hun 850 zit, die fabrieksaf al geleverd is. Hoe kan ik zien of ie er bij mij ook in zit? Waar zou ie moeten zitten.... Ook dit kan natuurlijk met mijn dradenmystery te maken hebben. Maak ik wel optimaal gebruik van de installatie die al voorhanden is?
Gelukkig heb ik al een topradio met een uitgangssignaal van 4x60watt, dus een versterker zit ik niet echt om verlegen, maar als ie er toch zit......

Alvast bedankt voor de reacties!

Jordy
Ik heb een hekel aan bumperklevers, gisteren zat er weer een voor me!

jordyvane

UPDATE.....

Heb even een uurtje op de site zitten zoeken, en er zijn mensen die goed ervaringen hebben met de hirschmann electrische antennes.... Heeft iemand een typenummer voor me? er zijn er meerdere namelijk.... Via www.conrad.nl te bestellen.......

denkweb

Citaat van: jordyvane op 06-06-2005 23:46:13
UPDATE.....

Heb even een uurtje op de site zitten zoeken, en er zijn mensen die goed ervaringen hebben met de hirschmann electrische antennes.... Heeft iemand een typenummer voor me? er zijn er meerdere namelijk.... Via www.conrad.nl te bestellen.......

Ja. HIT AUTA 2040 (921 738-001). Conrad Bestnr.: 319288 - 8A. 36,95.
Ook leverbaar door de betere automaterialenhandel als bijv. Brezan.

Hier nog een PDF met informatie over deze antenne, zie blz. 14 voor de 850 Sedan.

Succes, Daan

jordyvane

ok... Heb de Hirschmann gekocht, en gewoon bij de halfords voor 41e. Hij doet het perfect. De installatie was eigenlijk in een half uurtje gedaan, inclusief doorverbinden van de draden. Ontvangst is 3x beter dan de originele volvo-antenne en hij 'zingt' ook minder in de wind. Het enige minpunt is dat ie vrij lang is... Maar daar kan ik heel goed mee leven!