PnP switch?

Gestart door Wouter1973, 14-08-2018 20:42:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Vanochtend nietsvermoedend de auto gestart en weg willen rijden, toen direct opviel dat de automaat in de 1e versnelling bleef hangen en niet doorschakelde. Even in vrij gezet en toen weer in D, en toen viel de bak in noodloop. Wat vooral te merken was doordat de automaatbak in 3e versnelling optrok. Niet veel later een knipperende oranje pijl op het dashboard.
Gestopt. ATF-peil gecheckt, dat was goed. Foutcode uitgelezen: 322. Gewist. En de rest van de dag niet meer teruggekomen. Aangezien mijn achteruitrijlichten zo nu en dan ook weigeren te branden, concludeer ik dat de PnP switch wel een eerste hoofdverdachte is. Eens?

Sbv

Zou wel een goede verdachte kunnen zijn. Voet op de rem en de pook een behoorlijk aantal malen door alle standen heen bewegen.

Gelukkig zit je wel koel erbij  ;D

Wouter1973

Citaat van: Sbv op 14-08-2018 20:44:38
Zou wel een goede verdachte kunnen zijn. Voet op de rem en de pook een behoorlijk aantal malen door alle standen heen bewegen.

Gelukkig zit je wel koel erbij  ;D
Precies. Ik kon het hoofd koel houden in deze benarde situatie ;-)

De pook flink heen en weer halen heb ik uiteraard ook gedaan. Hoop dat die switch het nog even uithoudt. Als het echt te gek wordt gaat ie vervangen worden.

KIM

Klinkt inderdaad als een PNP.

razorx

Ik rijd nu al weer een paar jaar zonder automaatstoring dankzij deze methode.

V70geRwin

Van binnen de PNP schoonmaken kan ook nog helpen, kan je gelijk de koper banen beoordelen en kiezen of je alsnog wil vervangen...

Wouter1973

Citaat van: V70geRwin op 15-08-2018 10:04:38
Van binnen de PNP schoonmaken kan ook nog helpen, kan je gelijk de koper banen beoordelen en kiezen of je alsnog wil vervangen...
Is dat goed zelf te doen?

volvobug

#7
Ja. Vet is uitgedroogd waardoor de verende kopercontacten vastplakken in een positie waar ze net geen contact meer maken. Het proberen waard, nieuw kopen kan altijd nog maar als het zo lukt is het veel leuker  ;). Wel even inlezen in hoe de switch terug te monteren i.v.m. het afstellen en hoe de stekker (in twee delen) los te krijgen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

#8
Citaat van: Wouter1973 op 15-08-2018 10:09:31
Citaat van: V70geRwin op 15-08-2018 10:04:38
Van binnen de PNP schoonmaken kan ook nog helpen, kan je gelijk de koper banen beoordelen en kiezen of je alsnog wil vervangen...
Is dat goed zelf te doen?

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,77230.0.html

Aan het vuil op de hendel zie je vaak hoe de aansluiting naar de kabel heeft gezeten, teken deze af of maak dit dan niet schoon  ;)
Gewoon weer monteren zoals het zat dus.

Wouter1973


Wouter1973

Gezien de constatering dat de linkerbout op de PnP switch (waaraan ook de beugel van de automaatbak peilbos zit) los zat, ben ik bang dat de switch niet helemaal lekker uitgelijnd zit (zie ook andere topic van mij hierover). Ik weet niet of de linkerbout alleen extra zekering geeft of dat het loszitten ervan ook kan zorgen dat de pap switch onbedoeld verschuift en dus niet meer goed uitgelijnd staat.
De achteruitrijlichten gaan pas branden als ik met de pook in 'R' de pook iets naar me toe trek en dan los laat.
Ik heb geen afsteltooltje. Is het afstellen ook zonder te doen? Bijvoorbeeld door met contact aan in R de pnp switch net iets te verdraaien tot de achteruitrijlichten gaan branden?

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 17-08-2018 10:41:10
Gezien de constatering dat de linkerbout op de PnP switch (waaraan ook de beugel van de automaatbak peilbos zit) los zat, ben ik bang dat de switch niet helemaal lekker uitgelijnd zit (zie ook andere topic van mij hierover). Ik weet niet of de linkerbout alleen extra zekering geeft of dat het loszitten ervan ook kan zorgen dat de pap switch onbedoeld verschuift en dus niet meer goed uitgelijnd staat.
De achteruitrijlichten gaan pas branden als ik met de pook in 'R' de pook iets naar me toe trek en dan los laat.
Ik heb geen afsteltooltje. Is het afstellen ook zonder te doen? Bijvoorbeeld door met contact aan in R de pnp switch net iets te verdraaien tot de achteruitrijlichten gaan branden?

Er even van uitgaande dat het, toen het vast zat, allemaal goed werkte zou ik eerst de pnp weer goed vast zetten.
Als het nog niet goed is kan je daarna zeker zo proberen want het is duidelijk dat de afstelling nu niet goed is als je achteruit rij lampen net aan/uit gaan door de hendel te bewegen. Maar zoals gezegd kan dat ook vuil in de pnp zijn. Als je de boel toch open maakt om goed vast te zetten zou ik gelijk ook het schoonmaken van binnen doen.

Wouter1973

Moet dan die ellendige stekker ook uit elkaar? :eusa_think:

Sbv

bij vervangen/loshalen wel

V70geRwin

Citaat van: Wouter1973 op 17-08-2018 11:27:15
Moet dan die ellendige stekker ook uit elkaar? :eusa_think:

Valt mee hoor,...