LED lampen kijk er mee uit

Gestart door cornelis-b, 15-08-2018 17:24:50

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Dit is de weerstand die ik bedoel:

Die kan echt knetterwarm worden, zeker in een kleine omgeving.

de Boeing

Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone en een canbus led? De weerstand verhogen zodat het opgenomen vermogen hetzelfde is als het oorspronkelijk gloeilampje? (en dan zou je de canbus versie niet moeten plaatsen uit milieu/accu overwegingen)

-D©©©L-

Citaat van: de Boeing op 24-10-2018 19:53:42
Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone en een canbus led? De weerstand verhogen zodat het opgenomen vermogen hetzelfde is als het oorspronkelijk gloeilampje? (en dan zou je de canbus versie niet moeten plaatsen uit milieu/accu overwegingen)

De Canbus versie heeft een vrij stevige extra weerstand aan boord die er voor zorgt dat er voldoende stroom getrokken wordt. (de totaalweerstand van de led wordt sterk verlaagd)  De lampcontrole "denkt" dan dat er een gloeilampje met voldoende vermogen in zit en zal geen lampfout aangeven. Het probleem is dat die stroom wordt omgezet in warme middels die extra weerstand, maar vooral ook de plaats van die weerstand. Hij zit nl veel dichter op het lampvoetje dan de gloeidraad van de oorspronkelijk gloeilamp.
Overigens heeft dit allemaal nulkommaniks te maken met een CANbus, het is meer dat dit soort lampcontrole mechanismes pas op grote schaal werd toegepast met de komst van de CANbus systemen (en toevalligerwijs de wetgeving rondom lampcontrole rond die tijd).  ;D

arjenT5R

Gaatje boren in de shunt dus :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Citaat van: cornelis-b op 24-10-2018 18:25:40
Erg gevat hoor, zoals ik heb duidelijk gemaakt heb ik al mijn foto's van het forum verwijderd omdat er de laatste tijd zulke leuke commentaren werden gegeven door een bepaalde groep forumleden. Maar als je wilt weten waar de foto's te vinden zijn: Die staan op mijn harde schijf.

Juist om dit soort flauwe opmerkingen ben ik niet van plan om ze nog terug te plaatsen.

Was niet naar bedoeld, Henk ;). Het is gewoon jammer dat de foto's er niet meer bij staan. Zo kun je niet (meer) zien wat er fout kan gaan met de weerstanden.

Ewout Schalkwijk

@Dcccl, bedoel je daadwerkelijk alle drie de weerstanden of is je annotatie verschoven?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Als je dus LEd gebruikt die niet geschikt zijn voor can-bus heb je minder hitte ontwikkeling?

arjenT5R

Citaat van: classicT5 op 25-10-2018 18:23:35
Als je dus LEd gebruikt die niet geschikt zijn voor can-bus heb je minder hitte ontwikkeling?

Ja dan moet je gaatje boren in de shunt.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-10-2018 18:14:40
@Dcccl, bedoel je daadwerkelijk alle drie de weerstanden of is je annotatie verschoven?

Ik bedoel de parallelweerstand, er zijn wel meer afbeeldingen te vinden.
Op deze willekeurige youtube video is mooi te zien welke weerstand begint te roken, die relatief grote platte die het dichtst bij de aansluitingen zit.

https://www.youtube.com/watch?v=CV8w8i2re1w

Citaat van: classicT5 op 25-10-2018 18:23:35

Daar zit hoogstwaarschijnlijk geen weerstand op die niets anders doet dan energie in warmte omzetten. De vraag is of deze modellen nog geleverd worden.
Het allermooist zijn leds met een geschakelde constant-stroombron erop. Die regelingen hebben een zeer hoog rendement (>90%). Keerzijde is dan weer radiotechnische stoorstraling omdat er geen ruimte is voor de componenten die nodig zijn voor een fatsoenlijke ontstoring.