peilbuis automaatbak los, weer vastgezet, maar staat PnP nog goed?

Gestart door Wouter1973, 16-08-2018 20:15:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Het viel me onlangs op dat de peilbuis van de automaatbak los zat. Kon je wat heen en weer bewegen. Ik heb vandaag eens even goed gekeken.
De beugel die aan de peilbuis zit miste een moer, en aan de andere kant van de beugel zit een bout waarmee volgens mij ook de PnP switch bevestigd is. Die bout zat ook los. Verklaart wellicht de foutmelding die ik op de automaatbak had (322).
Alles weer vastgezet. Waar ik me enigszins zorgen om maak is of de PnP switch nu wel goed staat. Kan het zijn door een losse linkerbout (als je voor de motorruimte staat) dat dat ding nu niet goed gepositioneerd staat? Kan me daar wel iets bij voorstellen, aangezien de auto in Parkeerstand soms ook iets terug rolt, en dat voel je aan de pook.
Achteruitrijlichten branden met contact aan en de pook in 'R', maar pas als ik de pook net even iets naar me toe trek (richting N) en weer los laat (nog steeds in R).
Auto start en rijdt op het eerste gezicht goed, morgen even tijdens een langere rit testen.

RoelvanHoof

Het zou toch niet zo zijn want een paar weken terug is de carterventilatie vervangen, en dus ook de peilstok losgekomen. Nu heb ik een knipperende pijl op m'n dashboard...... :o
Ben gisteren stukje wezen rijden. Alleen bij optrekken gaat die in de winterstand weg, verder schakelen doet die wel.....

Mag je eigenlijk rijden met een knipperende pijl of rij je de automaatbak aan gort?????


Ben benieuwd naar een reactie, alvast bedankt! gr R
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

KIM

Het lijkt me stug dat je de PNP hebt verdraaid want daarvoor moet deze wel los.
Er is echter wel degelijk iets met je bak aan de hand want het wegrijden in de winterstand geeft aan dat ie in een noodloop modus staat. De knipperende peil bevestigd dat. Ik. Oh hier niet mee doorrijden voordat je de fout hebt uitgelezen.
Het kan nog altijd zo zijn dat precies nu de PNP het heeft begeven.
Is je bakolie wel op het juiste niveau?

RoelvanHoof

Hallo Kim, bedankt voor je antwoord.

Ik heb de ODB kunnen uitlezen, ik kom steeds 2 meldingen achter elkaar tegen:

3-1-3 (onjuist signaal van schakelstandsensor)
3-2-2 (onjuist overbruggingsverhouding)

Tijd om de PNP te vervangen?

Kan ik nog een stukkie rijden?

gr Roel




Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

classicT5

Begin eens zoals Kornelis zegt met je olienivo te controleren. Als dat te laag is rijd je sowieso je bak aan #

RoelvanHoof

Bedankt voor de reminder, had ik ff moeten melden  :-[ Olie check OK !
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

de Boeing

Het is bekend dat de PNP switch (volvo 9466012) geen eeuwig leven heeft. Kan je niet terugvinden dat deze de laatste jaren vervangen is dan kan het geen kwaad om hem te vervangen.

V70geRwin

Citaat van: RoelvanHoof op 26-11-2018 08:49:59
Hallo Kim, bedankt voor je antwoord.

Ik heb de ODB kunnen uitlezen, ik kom steeds 2 meldingen achter elkaar tegen:

3-1-3 (onjuist signaal van schakelstandsensor)
3-2-2 (onjuist overbruggingsverhouding)

Tijd om de PNP te vervangen?

Kan ik nog een stukkie rijden?

gr Roel

Korte termijn oplossing:  met motor uit de schakel handel een paar keer helemaal heen en weer bewegen.
Lange termijn; PNP vervangen.

Branden je witte achteruit rij lampen nog wel als je in R schakelt? -> ook een PNP probleem namelijk.

RoelvanHoof

Goedemorgen,

Vanochtend tot mijn verbazing knipperende pijl verdwenen, auto rijdt weer okee. Foutcode 3-1-3 zit er nog in. Krijg em ook niet gereset.... ??? zoals de instructie aangeeft.
Wie heeft een suggestie?

Zal ongetwijfelt aan een vervanging van de PNP switch moeten, maar heb nu ff meer tijd.....

Bedankt voor jullie respons.

NB: de foutcode 3-2-2 (onjuiste overbrengingsverhouding) zal met die PNP toch niets te maken hebben????
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

V70geRwin

Citaat van: RoelvanHoof op 28-11-2018 12:02:22
NB: de foutcode 3-2-2 (onjuiste overbrengingsverhouding) zal met die PNP toch niets te maken hebben????

Gelukkig wel ja, die los je dan gelijk op.
De PNP foutmelding is op een of andere manier gevoelig voor koude, dan treed het eerder op.

RoelvanHoof

Fijn bedankt, dus na vernieuwen van de PNP switch, ben ik ze kwijt  :D
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

Citaat van: V70geRwin op 28-11-2018 12:09:43
Gelukkig wel ja, die los je dan gelijk op.
De PNP foutmelding is op een of andere manier gevoelig voor koude, dan treed het eerder op.

Hopelijk gaat die dan ook beter schakelen ??
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

V70geRwin

Citaat van: RoelvanHoof op 30-11-2018 08:43:18
Hopelijk gaat die dan ook beter schakelen ??

Kan wel maar anders een keertje spoelen met nieuwe olie.
Wat zijn de klachten precies?

RoelvanHoof

Soms, echt soms niet zo'n lekkere overgang van de ene naar de ander versnelling met deze old-lady  :eusa_angel:
Hangt een beetje af van de snelheid bij het over-schakelen....dan soms zo'n harde overgang, dat je weet dat ze schakeld, anders weet ik het niet uit te leggen,

Alvast bedankt voor de feedback!!

Groet Roel
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

KIM

Dan kan verversen of spoelen inderdaad een verbetering opleveren.