Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Nieuwe ring van aluminium? Eerst zeker stellen dat er niet een lekkage hoger op het blok is.Carterplug schoon vegen en na de volgende rit nog eens controleren. als er weer een druppel is tikkeltje vaster zetten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Citaat van: volvobug op 16-03-2020 18:33:58
Nieuwe ring van aluminium? Eerst zeker stellen dat er niet een lekkage hoger op het blok is.Carterplug schoon vegen en na de volgende rit nog eens controleren. als er weer een druppel is tikkeltje vaster zetten.

Vroeg me exact het zelfde af. Koperen ring is niet goed.

TBoss3

Thanks! Heb er gisteren nog even onder gelegen, maar het lijkt wel op een aluminium ring. Heb het schoongemaakt, dus we gaan het zien.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Het was het thermostaathuis. Rubber van thermostaat was poreus volgens de garage.
Ik had geen zin om zelf te onderzoeken, ik wilde deze keer gewoon rijden. Dus toch maar naar de garage gegaan.
Heb vorig jaar de thermostaat nog wel vervangen, dus ik vond het een vreemd verhaal. Maar het is nu wel opgelost :)

Daarnaast ben ik steeds meer aan het kijken naar een R... Is toch wel een wens die blijft leven. Voor nu nog even sparen en dan, als er iets leuks langs komt, toeslaan!

volvobug

Peultje

Citaat van: razorx op 16-03-2020 20:33:24
[/quote
Citaat van: razorx op 16-03-2020 20:33:24
Waarom is een koperen ring niet goed? Meen wel eens theorieën gelezen te hebben waarin beweerd wordt dat vanwege onze aluminium carterpannen en elektrochemische corrosie een koperen ring tot serieuze corrosieproblemen zou leiden. Mocht dat het geval zijn dan hebben we een serieus probleem. Onze aluminium blokken zijn door Volvo volgeplempt met stalen bouten, stalen carterpluggen,vreemd metalen lagerschalen, koperen stroomdraden en vast nog wel meer. Door de elektrochemische corrosie zou dan het minst edele metaal, het aluminium, snel wegrotten. Nu dat mee lijkt te vallen, althans bij mijn auto die nog steeds het originele blok heeft, lijkt het mij met die corrosie wel mee te vallen.Ook zie ik op het aanlegvlak van de de al sinds tijden van een koperen  ring voorziene carterplug geen corrosie. Dus het corrosieverhaal lijkt me weinig plausibel. Maar waarom dan geen koperen ringetje?
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

volvobug

Het is wellicht een meer theoretische benadering dan een praktische. Het potentiaalverschil tussen koper en aluminium is groter dan tussen koper en staal. Koolstofstaal zit daarbij nog tussen aluminium en koper in. Het is "better safe than sorry" om aluminium op aluminium te gebruiken. Maar daarmee is niet gezegd dat koper in de praktijk kwaad zal kunnen.

TBoss3

Duss...
Omdat ik mijn huidige radio eigenlijk niet zo mooi vind toch maar de 'originele' radio aangeschaft (SC-805).
Het interieur vind ik er nu mooi uit zien:

Alleen is de relatief moderne radio een doorn in het oog.

Radio wordt verstuurd, dus die zal ik binnenkort ontvangen.
Maar nu ben ik bang of het wel gaat werken, omdat er een andere radio in zit maar ook de Parrot carkit...

Ik weet niet precies wat voor aansluiting de SC-805 heeft, en of dat anders is dan deze Kenwood after-market radio. Wat zijn de originele stekkers naar de radio?

Nu kan ik natuurlijk een GROM-unit aanschaffen, zodat ik via Bluetooth muziek kan luisteren en kan bellen, maar eigenlijk werkt de Parrot nog goed (voor bellen, voor muziek zou ik de AUX hack kunnen doen).
Weet iemand of het mogelijk is om een Parrot kit werkend te krijgen met een SC-805?
Zo ja, dan kan ik die misschien nog behouden. Het microfoontje zit mooi weggewerkt (boven bij lampjes) en vind het wel een geinige accesoire.

Ik hoor het graag.

TBoss3

Allright...
Dit is gebeurd.

Goede deal, kon ik niet laten liggen.

Nu nog kiezen welke ik in ga bouwen en hoe.

Miyel

Als je nog van zo'n 805 met premium opdruk af wilt....
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

TBoss3

Ondertussen wat kleine dingen gebeurd, met als hoogtepunt de originele radio erin gezet:

Is het geen plaatje? Ook meteen een GROM Bluetooth kastje aangeschaft bij MoTrade zodat ik via mijn telefoon muziek kan streamen en kan bellen.
Bij m'n schoonouders een koffertje vol casette's gevonden dus dat is helemaal genieten.

De andere 2 radio's (beide SC-805 PSS) die ook deel uitmaakte uit de deal werkte niet helemaal; bij beide deed de CD speler niks.
Radio's helemaal uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt, inclusief laser, en het is opgelost! (Dus als er iemand nog interesse heeft (naast Miyel) hoor ik het graag  ;D)
Daarnaast heb ik ook nog de eerdere radio (Kenwood) en een Parrot kit in de aanbieding. Plug and play in 850's en x70's dus als iemand interesse heeft, laat maar weten.

Verder weinigs spannends, lekker vies geworden door stuifmeel/zand/regen combinaties:

De buurman heeft een mooie 240 met toffe Turbo wielen:

Verder trouwens wel 2x met een lege accu gestaan. Beide na een hele week stilstand, dan ging de motor niet meer rond. Nu eigenlijk geen last meer van gehad, maar hij heeft ook geen complete week meer stil gestaan. Maar goed, de accu is wel aan het einde van zijn levensduur denk ik zo.
Daarnaast blijft poetsen wel een fijne (therapeutische) bezigheid om m'n hoofd leeg te krijgen. Als ik all-in ga, met goed poetsen incl. interieur, buffcoat erop en tyre gel ben ik toch wel een dagdeel zoet meestal. Maar levert ook een fijn resultaat op:

Tyre gel (bandenzwart spul van Meguiars) is de eerste keer, maar vind het wel goed staan tegenover de zwarte lak. Het viel me laatst op dat de banden zo grijs/dof afsteken tegenover de zwarte lak, maar dat is nu dus beter. Nu afwachten hoelang het blijft zitten.

Mijn vriendin en ik hadden van de zomer weer een roadtrip gepland staan, deze keer door de UK. Gelukkig hadden we nog niks geboekt want die gaat hoogstwaarschijnlijk niet door, helaas. Omdat we het reizen niet willen missen gaan we waarschijnlijk een roadtrip door NL (en hopelijk omgeving) doen om zo toch gebruik te kunnen maken van onze 'camper'  :)

TBoss3

Ik zag deze advertentie op Marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1555545221-volvo-850-t5r-vialle-lpi-onderbouw.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
Nu is een T-5R nog steeds een ultieme droom.
Deze staat in Waalre (ik woon in Eindhoven) dus ik ga hier vanavond een kijkje nemen.
Ik vroeg me af; is deze auto bekend hier op het forum, of bij een van jullie?

TBoss3

Nou... Mr. Jansen blijft nog wel even.
Helaas heeft de verkoper afgezegd en de auto telefonisch verkocht.
Balen, want ik was er wel geïnteresseerd in. Maar er komt wel weer een volgende keer.
De droom voor een (T-5)R blijft leven, maar in de tussentijd geniet ik volop van de turboloze 20 klepper.

TBoss3

Hey allemaal, ben ik weer

Sinds kort heb ik last van een klein verlies in koelvloeistof.
Vorige week zaterdag zag ik een plasje liggen, gok 100ml ongeveer. Niveau in het KVS-reservoir was ook gezakt.
Dat heb ik daarna bijgevuld tot het maximale niveau.
Afgelopen week een paar keer gecheckt, maar niks te zien en het niveau bleef goed op peil gelukkig.
Maar helaas... vandaag, na een ritje van 15min, weer een plasje koelvloeistof onder de auto. In de tussentijd, afgelopen week, in totaal ongeveer 300km gereden gok ik zo.

Hoe kan het dat hij maar af en toe lekt? Het plasje koelvloeistof ligt rechtsvoor, iets voor het oliefilter.
Thermostaat en radiateur zijn eerder dit jaar nog vervangen omdat ik daar gezeik mee had.
Iemand ideeén of ervaring met een periodieke lekkage?

Vulk

Ik herken het fenomeen, ik heb het ook een hele tijd gehad. Al lagen er bij mij geen plasjes onder de auto.
Na het vervangen van de radiator was het bij mij opgelost.