vacuüm slangen

Gestart door NiekMan, 10-09-2018 20:58:23

Vorige topic - Volgende topic

NiekMan

Dit weekend heb ik mijn ABS controller uit de auto gehaald om te laten repareren door Henk.
Om er bij te kunnen heb ik de luchtslang van de turbo verwijderd. Daarbij viel mij al op dat bepaalde vacuüm slangetjes slecht waren. Later zag ik dat twee er ook al afgebroken zijn. Een daarvan is een geel slangetje dat naar de LMM toe gaat:

De andere is een slangetje dat naar een soort van koppelblokje toe gaat, het gaat om het dunne slangetje waar witte tekst op staat:

Ik kan niet ontdekken waar ze op aangesloten moeten zitten. Weet iemand dat?

De vacuüm slangen zijn door olie vergaan en wil ik daarom ook vervangen. Weet iemand wat de doorsnee van deze slangen is?

Mogelijk is er iemand in de buurt van Hengelo (O) die eens mee wil kijken hoe het hoort te zitten?

'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl
'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur

classicT5

Dunne slangetje is van PTC zo te zien, uit mijn hoofd ziet die aangesloten op inlaatspruitstuk thv servopomp.

Witte slang, achterop het blok, thv wastegateactuator, zit metalen buisje, daar moet die op.

Ries van de Zilverschuit

Indertijd heb ik me rot gezocht naar dat buisje (wist toen nog niet dat het een buisje was). Loopt achterlangs het blok naar de drukregelaar, als je tenminste een X70 hebt. Is echt een heel dun buisje.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

NiekMan

Helemaal vergeten te vermelden. Gaat om mijn V70R uit 1997 met automaat.
Hopelijk ga ik de aansluitingen vinden. Is toch allemaal wel een heel stuk krapper dan bij mijn Amazon onder de motorkap.

-D©©©L-

Die ene overbodige spatie tussen vacuüm en slangen zet meteen dit beeld in mijn hoofd:

vacuüm slangen zijn toch net even wat anders dan vacuümslangen...  ;)

De gaskabel zit ook vrij ernstig in de reservetijd.

NiekMan

Bedankt voor jullie snelle tips.

Marco: ik denk dat de meeste mensen me wel begrepen.
De gaskabel heb ik net bekeken. De mantel ziet er nog netjes uit en is nergens beschadigd, wat zie jij wat je doet vermoeden dat die op is?

Jeroen: De aansluiting bij de PTC heb ik denk ik gevonden :)
De andere aansluiting ga ik nog opzoeken, maar omdat ik er nogal zwart van word, stel ik dat uit tot ik meer tijd heb.

Het is voor mij allemaal flink zoeken, omdat ik vooral wat weet van oudere motoren, maar ik begin dit alweer wat positiever in te zien.
Ik heb geprobeerd Vida op te starten bij mij, deze had ik nog op een oude laptop. Helaas lukt het me niet meer om in te loggen.
Is er een andere plek waar een exploded view te vinden is?

Ik wil nu zoveel mogelijk slechte vacuümslangen gaan vervangen. Welke diameters is dan handig om te kopen?

volvobug

Citaat van: NiekMan op 11-09-2018 21:27:06
....
Is er een andere plek waar een exploded view te vinden is?
.....

https://www.google.nl/search?q=volvo+vacuum+hose+diagram

en kies voor afbeeldingen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

classicT5

Diameter, dacht dat je 2 maten nodig had, 6mm en 8mm. Ik heb het destijds meteen vervangen voor siliconen.

Vulk

Citaat van: classicT5 op 11-09-2018 22:45:52
Diameter, dacht dat je 2 maten nodig had, 6mm en 8mm. Ik heb het destijds meteen vervangen voor siliconen.

Een kleine tien jaar geleden heb ik dat ook gedaan, maar ben er uiteindelijk vanaf gestapt.
De laatste 2 jaar heb ik er drie gehad die spontaan opengesprongen zijn. Twee keer op het inlaatspruitstuk en 1x op de wastegate.

Wouter1973

Citaat van: classicT5 op 11-09-2018 22:45:52
Kij even goed na of dat klopt. Ik meen dat de meeste dunne slangetjes 4 mm inwendig zijn.

freefall

Citaat van: NiekMan op 11-09-2018 21:27:06
De gaskabel heb ik net bekeken. De mantel ziet er nog netjes uit en is nergens beschadigd, wat zie jij wat je doet vermoeden dat die op is?

Er hoort een plastic mantel omheen te zitten.  ;)

Dat roest niet
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

NiekMan

Citaat van: freefall op 15-09-2018 21:38:07
Er hoort een plastic mantel omheen te zitten.  ;)

Dat roest niet

Op de foto lijkt de gaskabel te roesten, maar dat is in het echt niet zo. Er zit alleen plastic, waar de kabel tegen andere delen aan schuurt. Het lijkt er niet op dat deze kabel ooit meer plastic mantel gehad heeft.

NiekMan

Ik heb bij European Tuning een TCV slangenset gekocht, omdat ik niet wist wat ik nodig had. Die ga ik erop zetten en daarna ga ik kijken of ik nog meer slangen bestellen en vervangen moet.

In het verleden had ik het idee dat ik de ene dag meer vermogen had dan de andere, mogelijk is dat te verklaren door al die slangetjes die gaar zijn.

NiekMan

Nu ik nog wat aan het zoeken ben, vind ik hier duidelijke foto's en beschrijvingen:
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=63615

NiekMan

Uiteindelijk de slang tussen de turbo en de TCV kunnen vervangen :). Wat was het klemmetje van de slang op de turbo moeilijk te bereiken zeg. Verder ging het vervangen vrij voorspoedig. Bij lange na niet alle slangen kunnen doen, omdat ik die diameters nog niet in huis heb. Maar de meest slechte slangen gelukkig wel.
Ook heb ik gevonden waar de losgeraakte slangen aanmoesten.
De ABS controller had ik ook terug van Henk, dus die er ook ingezet, dat ging erg makkelijk nu ik alle slangen gedemonteerd had.
Alles weer gemonteerd en de ABS computer gereset.

Helaas ben ik nu niet tevreden met hoe de motor loopt. Ik ben er ook niet mee gaan rijden, omdat ik bang ben dat er iets kapot kan gaan.

Als ik een dot gas geef, zakt het toerental heel traag terug. Stationair liep die koud 1000 toeren. Toen de motor heel even liep was dat wel iets terug gezakt. Toen ik toen een dot gas gaf, zakte die ook langzaam terug en had de motor zelfs de neiging af te slaan, maar dat herstelde die dan wel weer.
Ook heb ik het idee dat de motor stationair niet meer zo mooi loopt als eerder.

Iemand enig idee hoe het bovenstaande zou kunnen komen? Ik heb alle vacuümslangen aangesloten zoals het hoorde en ben ook geen stekkers vergeten terug te zetten.