Reparatie houten stuur

Gestart door Ferry, 26-10-2018 10:25:19

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Citaat van: Vulk op 26-10-2018 18:41:24
Dat zou kunnen, ik denk dat er opnieuw een taalbarriere is. ;D

tijd om nederlands te leren Thomas ipv vlaams  ;D :P

Bij mijn familie en ook met mijn werk in Belgie loop ik vaker tegen die verschillen aan, altijd leuk.

Markbakker

Voordat je begint met schuren is het ook verstandig om het stuur eerst goed te ontvetten, anders ben je het vuil van al die jaren in het lak/hout aan het schuren.

Ferry

Citaat van: Markbakker op 26-10-2018 21:52:33
Voordat je begint met schuren is het ook verstandig om het stuur eerst goed te ontvetten, anders ben je het vuil van al die jaren in het lak/hout aan het schuren.

Bedankt voor de tip!
'96 - Volvo 850 2.5 Estate aut. - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 240.000km
'98 - Volvo C70 coupe 2.5T - Dark Olive Pearl - 17" Canisto -
164.000km

classicT5

Kun je het niet beter spuiten ipv met de kwast?

Geen idee of ervaring of vernis spuitbaar is, secu hoe je het moet verdunnen ed.

peteRRR

Dit moet zat goed zijn voor een Volvo stuur,..https://www.verfwinkel.nl/ruwa-jachtlak-hoogglans.html

Wordt ook nog geadviseerd door Sikkens Center.

Lak is de hars van bomen of planten in een oplosser en Vernis is de afscheiding van de boomluis Laccifera lacca en daar wordt weer lijnzaadolie in verwerkt

en weet ik wat er allemaal mee gebeurd verders ;D

Jachtlak is specifiek zout bestendig,...en olie Vernis heeft een zelf herstelend vermogen met kleine krasjes die na enige tijd steeds minder zichtbaar worden en
wordt gebruik voor viool instrumenten .

Heb het allemaal effe door zitten lezen ;)

En er zullen ongetwijfeld nog meer varianten mogelijk zijn in dit lak segment.

Groet

Edit: Wat je ook nog kan doen is je kwast voor gebruik flink over een stuk schuurpapier heen halen zodat de losse haren er uit moeten en de haar toppen
wat fijner worden, wel goed de losse haren verwijderen daarna.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Maestro12

Parketlak is lak voor op de houten vloer, dit is veel slijtvaster dan vernis. Als je een versie op siliconen basis neemt heeft deze ook min of meer hetzelfde herstellend vermogen als olie gebaseerde vernis
Als je echt vernis wilt gebruiken moet je die op basis van olie hebben.
Dit vloeit veel mooier uit en is flexibeler, maar droogt langzamer dan de versie met andere vluchtige oplosmiddelen  (veel minder).
Ook heeft olievernis een zelf herstellend vermogen; als er een klein krasje of putje in ontstaat zal dit na verloop van tijd vanzelf (bijna) verdwijnen.
Let op, cellulose lak is ook een vernis maar vergeelt sneller en is slecht krasbestendig.
Tot zover de afdeling antiek restauratie (mijn oude docent zou trots op me zijn geweest dat ik dit nog steeds weet :D )

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

arjenT5R

Verrassend veel handige antwoorden uit verschillende vakgebieden :)

Dat zelf herstellend klinkt wel als wat voor een stuur lijkt me?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!