Opgelost: startprobleem, immobilizer, relais?

Gestart door Antracs, 14-11-2018 16:08:39

Vorige topic - Volgende topic

Antracs

De afstandbediening van de centrale vergrendeling werkte niet meer nadat ik WD40 in het contactslot had gespoten (antenne ring?).
Ik kon op dat moment nog wel rijden.

Foutcodes uitgelezen: IMM-321 initiating signal from immobiliser absent.

Deze foutcode gewist.

Daarna proberen te starten en toen een hoop klikgeluiden vanachter de linker A stijl (waar het brandstofpomp relais zit). Starten lukte niet.

Brandstofpomprelais 103 eruit getrokken en geprobeerd te starten, dit lukte, maar daarna viel ie uit (omdat de druk die er nog was in het systeem was opgebruikt denk ik).

Nu start ie niet meer. Kan nog wel met de ECU communiceren (Vol-FCR programma).

Als ik op de nippel van de brandstofrail duw komt er wel een klein pufje benzine uit, nadat ik heb geprobeerd te starten. Lijkt dus wel druk op de bouwen.
Startmotor draait niet bij contact standje 3.

Hoe nu verder?

Ik denk zelf dat er iets mis is met de immobilizer. En misschien ook met de brandstofpomp relais 103.

C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

arjenT5R

Brandstofpomp relais er uit halen zorgt er inderdaad voor dat de pomp niet meer werk.... dus dat is een zelf gecreƫerd probleem... ;D

Maar het is me nog niet helemaal duidelijk gaat de motor nu rond of niet als je de sleutel omdraait?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Maestro12

Volgens mij hoort de startmotor altijd rond te draaien of de antenne ring nu wel of niet in orde is, is die niet in orde draait dus wel de startmotor maar slaat die niet aan. Verder heeft de antenne ring niets te maken met je centrale vergrendeling, die leest alleen de chip in je sleutel uit bij het starten.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Antracs

Startmotor draait niet bij het starten.

Rode led lampje midden bovenop het dashboard blijft uit. Die knipperde altijd als ik m normaal afsloot.
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

arjenT5R

Ja dat klopt als de antenne ring problemen geeft dan gaat de startmotor gewoon rond.
Ff een tik geven met de sleutel op de antenne ring doet vaak wonderen :P

Ook bij relais 103 problemen gaat de motor gewoon rond.

Antracs

Startmotor gaat niet rond.

even logisch denken....
er moet stroom naartoe via een relais.
Relais stuk, of relais gesperd door immobiliser?

Weet iemand welke circuits allemaal worden gesperd door de immobiliser?

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 14-11-2018 17:57:36
Ja dat klopt als de antenne ring problemen geeft dan gaat de startmotor gewoon rond.
Ff een tik geven met de sleutel op de antenne ring doet vaak wonderen :P

Ook bij relais 103 problemen gaat de motor gewoon rond.
De STARTmotor, wel te verstaan ;)
Overigens heb ik, als ik me goed herinner, ook wel eens een niet ronddraaiende startmotor gehad a.g.v. een haperende relais 103.

Maestro12

Even voor de zekerheid, je accu zit nog wel vol??
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

arjenT5R

Citaat van: Wouter1973 op 14-11-2018 19:45:53
De STARTmotor, wel te verstaan ;)
Overigens heb ik, als ik me goed herinner, ook wel eens een niet ronddraaiende startmotor gehad a.g.v. een haperende relais 103.

Als de startmotor rond gaat dan gaat de motor toch ook rond.....

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 14-11-2018 20:29:08
Als de startmotor rond gaat dan gaat de motor toch ook rond.....
Niet perse, weet ik ook uit ervaring. Maar dan is er iets anders aan de hand...

NinaPaul

Niet als de Bendix, hefboom en/of startrelais de geest heeft gegeven.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

ja dat hoor je snel genoeg gaan we nu over dit soort dingen neuzelen?

peteRRR

Is het niet beter om eerst het overtollige WD40 uit het contactslot zien te halen?
Daar is de ellende toch mee begonnen?

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

NinaPaul

Citaat van: arjenT5R op 14-11-2018 20:53:21
ja dat hoor je snel genoeg gaan we nu over dit soort dingen neuzelen?

Jij wel, ik wel, maar zeker niet iedereen. Zo kan je alle vragen waarop je het antwoord zelf kent, geneuzel noemen :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Antracs

Citaat van: peteRRR op 14-11-2018 21:14:26
Is het niet beter om eerst het overtollige WD40 uit het contactslot zien te halen?
Daar is de ellende toch mee begonnen?

Groet

Dat was inderdaad stap 1. Stofzuiger erop en zuigen maar. Zit geen WD 40 meer in.

Even resumeren:

1. Contactslot draaid soms door.
2. WD 40 spray.
3. Afstandsbediening werkt niet meer.
4. meerdere pogingen opnieuw aanleren van de afstandsbediening dmv 5x achter elkaar contactslot op stand II, en dan knopjes afstandsbediening indrukken.
5. Vaag probleem met kofferbakklep die niet meer op slot wil.
6. Uitlezen immobilizer module met VOL-FCR, 1 foutcode: IMM-321 Initiating signal from ECM missing.
7. wissen van de foutcode in de immobilizer module
8. auto start niet meer.
9. poging starten met ralais 103 eruit (brandstof pomp),
(achteraf stom, kwam door onduidelijke instructies van drukke monteur en verkeerde interpretatie daarvan).
10. daarbij hevig geklik van relais
11. met relais 103 weer terug, testen van brandstof druk met ventielnippel op de brandstofrail, blauwe dopje. Klein pufje benzine.
12. zekeringen nagelopen, visueel niks bijzonders, meest relevante zekeringen doorgemeten met multimeter.

Ik vermoed dat er een probleem was met de immobilizer, en dat door mijn geklt daar nu 1 of 2 problemen bij gekomen zijn, bijvoorbeeld kapotte relais naast probleem met immobiliser.

Ik ben bang dat ik de tijd en de spullen niet heb om dit te analyseren, maar misschien heeft iemand nog een goede tip, bijvoorbeeld hoe je uitsluit dat er iets is met de startmotor of startmotorrelais?

Accu is goed.
Communicatie met de ECU en de Immobiliser module lukt nog steeds met VOL-FCR.
Accu loskoppelen, tijdje spanningsloos laten en weer aankoppelen heeft geen effect.

Wie heeft er een goede tip?