V70R AWD 1997 Manual - Handgeschakeld

Gestart door Staytuned, 15-11-2018 01:32:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Staytuned

Goedenavond allen,

Ik vond het crimineel om slechts informatie in te winnen door alleen stiekem te lezen.
Een mooi forum als deze is er immers om gebruikers met in elkaar contact te laten blijven m.b.t. onze Volvo affiniteit.
Dus voor mij ook tijd om de moeite te nemen iets te delen en tevens ook (weer) informatie in te winnen.

Welnu.

Ik moest dus een Saffron V70 kopen.
De Volvo van Jos Langras stond te koop. Een 1997 V70R AWD Saffron met handbak, origineel Nederlands geleverd.
Na telefonisch contact een x op zaterdag afgesproken.
Super leuke kerel die kosten nog moeite gespaard heeft m.b.t. de Volvo.
Jos nam goed de tijd voor ons en onder genot van een bakkie konden we alles rustig doornemen.
Er zit werkelijk ca. € 20.000 aan facturen bij vanaf 2013.
O.a. preventieve koprevisie, complete aandrijflijn incl. nieuwe visco, revisie haakse overbrenging, aandrijfassen, draagarmen, airco etc. etc.
Ook mooie dubbele knalpiepen eronder met een beschaafd en toch duidelijk geluid. Voor mij is de hoofdreden voor aanschaf van Volvo's, de vijfcilinder met zijn karakteristieke geluid.
Door goed onderhoud en chiptuning (onbekend welke tuner) rijdt de auto echt werkelijk als nieuw en is echt vlot.
En onze jongste zoon ook erg blij met de bijpassende stuntfiets. :)





Van de week in Duitsland (en nog steeds over) ;




Bij het testrijden zat het koppelingspedaal wel wat hoog en het leek mij nog niet zorgelijk.
Na een paar dagen bezit bleek dat helaas toch anders. Bij hoge belasting in hoge versnellingen begon de koppeling lichtelijk door te slippen.
Ik twijfelde nog om de vervanging te laten doen ivm drukte met werk en andere zaken, echter toch gewoon maar begonnen.
Veel fora doorgelezen en de informatie omtrent het vervangen van een M58 loopt niet over.
Best wel een klus, sleutelen aan een AWD. Volvo heeft de beschikbare ruimte in de carrosserie goed benut. ;)



Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk de turbo verwijderd. Ook wel nodig om enigszins goed bij alle bouten te kunnen.
Inmiddels alle bouten, slangen en kabels zijn los.
Ook de turbo, aandrijfas, aandrijfflens vóor en daarna de uitlaat zijn gedemonteerd.

In willekeurige volgorde (misschien off-topic?) schijf ik hieronder met wat info, foto's en algemenen vragen.

Bak / Koppeling:
Ik ben na 2 avondjes sleutelen beland bij de baksteun links achter. Deze zit aardig strak.
Wie heeft een idee hoe deze goed te verwijderen?
En kan iemand misschien helpen voor algemene tips geven hoe een M58 bak te verwijderen?
Uiteraard heb ik alle fora uitgeplozen. Daar heb ik veel gelezen over de bak / koppeling in het algemeen. Over AWD uitgeruste Volvo's  kon ik weinig details vinden.



Welk vliegwiel, koppeling en drukgroep zal ik gebruiken?
Ik twijfel tussen de 850R koppeling en het vliegwiel wat er nu op zit (lage kosten) en evt. een DLI Teknik set met enkele massa vliegwiel en Sachs 707 drukgroep met bijpassende koppeling.
De koppeling moet wel hufterproof zijn voor maximaal koppel en AWD.

http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=30&s1cat=700&s2cat=2116&lang=en

Ik hou wel van een snel reagerende motor.

Turbo / Downpipe:
De auto is nu uitgerust met een 18T met rechte flens. Ik kan hier geen leverbare hoog vermogen downpipe voor vinden.
Bij European Tuning staat er wel een TME AWD downpipe vermeld, alleen met een schuine flens.
Heb ze gemaild of er ook een downpipe met rechte flens is echter nog geen reactie. Misschien hebben ze liever dat ik bel. Ook begrijpelijk.
Na research lijkt is het verkrijgen van een AWD downpipe voor een classic AWD sowieso een uitdaging.
Nu de turbo geheel gedemonteerd is en (altijd) meervermogen wil denk ik eraan om ofwel een grotere, bolt-on turbo, aan te schaffen ofwel een andere compressor behuizing met schuine flens te monteren. Dan zou de downpipe van ET wel passen.
Ook dat is een kosten - baten afweging dat ik dan wel gelijk een revisie of andere cartridge zou willen.
Ik kan er ook 1 op maat laten maken bij bijvoorbeeld JM in Dirkshorn. Dat is vlakbij voor me. Wel erg kostbaar.
Ik denk ook over om er zelf 1 te maken. (apparatuur aanwezig)
Mijn streven is om, voor deze auto, maximaal veilig vermogen te hebben met standaard (interne) motor componenten.
Is er ook een turbo met rechte flens die van toepassing is? Dan zou ik eventueel de standaard downpipe kunnen gebruiken. Of slaat dit nergens op?
Wat is jullie mening m.b.t. de downpipe en turbo? 19T, 20T, 20G?
Daarbij zal ik dan passende injectoren en maatwerk tuning nodig hebben zoals ik begrijp.


Het is allemaal krap zat mbt een downpipe en AWD.
Het lijkt mij goed om een downpipe te hebben die rechts langs de aandrijfas gaat zodat er betere flow mogelijke is.





Gelukkig zit er al wel een R spruitstuk op, toch?



In ieder geval weer genoeg wensen en bezigheden.
Bij voorbaat dank voor ieders input.

KIM

Een turbinehuis met schuine flens is zo geplaatst en levert al een merkbare verbetering in rijgedrag op. Dus een downpipe met schuine flens is wel de way to go; zeker als je nog meer vermogen wil.
Op het forum is een soort Groupbuy bezig voor 18T turbo's. Die zijn in principe bolt on maar vragen natuurlijk wel om aanpassing van ECU software.
Onder mijn XC heb ik vorig jaar, samen met ArjenT5r een downpipe gemaakt die rechts langs de haakse overbrenging loopt, dus het is mogelijk; op sommige AWDs bij de V70  classic is het zelfs standaard zo geleverd.
Hopelijk helpt dit je een beetje.

)()()sT

Ik zie geen foto's.... op mijn telefoon zag ik helemaal niks en op de PC alleen een 'verbodsbord'  :eusa_think:

Staytuned

Bedankt voor de antwoorden

Op mijn PC zie ik de foto's een op mijn mobiel niks, hmm.

arjenT5R

#4
Ik zie ook geen foto's helaas.

Voor wat betreft je turbo vragen een schuin turbinehuis van een 13T is vrij gemakkelijk over te zetten en zijn redelijk in omloop.
De 18T is best een dapper turbootje hoor die wil echt wel wat pk's maken. En zeker met std blok / internals zou ik niet verder gaan dan dat.
Zeker als je al aangeeft on the safe site te willen blijven.

Een hybride turbootje is zeker leuk. Rolf ter Stege van de gelijknamige speedshop maakt ze voor hele schappelijke prijzen mocht je interesse hebben.

Td04HL 13T 16T 18T en 19T zijn met schuine flens geleverd, de 13T is goed 2e hands verkrijgbaar en alleen al het wisselen van het turbinehuis levert een leuke winst uiteraard wel icm software aanpassing.
Met std DP heeft dit uiteraard minder effect dan met 3 inch DP.

Er zijn best wat mensen te vinden die voor minder dan de prijs bij ET een DP voor je kunnen lassen van RVS Irian paul van dutch power trading kan je hier bijvoorbeeld mee helpen, en op FB zitten er ook wel een paar die voor nette prijzen DPtjes lassen.
Wat KIM ook aangeeft hebben we voor zijn auto de korte route genomen, heeft als voordeel minder bochten en minder bochten is altijd beter ;D

Resumerend zou ik dus je 18T ombouwen naar SF daar een leuke DP bij laten lassen via de korte route en dan voor een mooi stukje software gaan.
De originele drijfstangen even in acht nemend zou ik  qua turbo niet veel groter gaan dan dat.
Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden van mensen die 23T's hebben en garrets 2867 icm met originele drijfstangen dus het kan goed gaan maar dat is echt afhankelijk van jou gebruik en de software.
De keus is altijd aan jou natuurlijk ;) ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Vergeet in het uitlaatverhaal de immens restrictieve dubbele demper niet. Samen met de 3" dp doet dit veel.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

volvobug

Citaat van: )()()sT op 15-11-2018 08:39:55
Ik zie geen foto's.... op mijn telefoon zag ik helemaal niks en op de PC alleen een 'verbodsbord'  :eusa_think:

Idem, foto's niet zichtbaar.

Los daarvan, welkom met de Saffron hier! Fantastische kleur  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Citaat van: freefall op 15-11-2018 16:15:38
Vergeet in het uitlaatverhaal de immens restrictieve dubbele demper niet. Samen met de 3" dp doet dit veel.

Srry ik ben geen awd expert :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Staytuned


Dank jullie mannen, top.

Voor de foto's Tinypic gebruikt ipv Google Foto's.

@ Arjen
Bedankt voor de input.
Begrijp ik het goed dat een 18t of 19t cartridge gewoon past in een 13T huis? Is een 13T huis gelijk aan bijv., een 19T huis? (diameter)
Enne, wie heeft er nog een schuine flens behuizing in de aanbieding?

Iemand nog input omtrent de motorsteun bak/verwijderen?

gr. Jim





arjenT5R

#9
Bak verwijderen bij een awd ik zou zeggen pak de motor er in z'n geheel uit is evenveel werk en werkt een stuk prettiger.

TD04HL staat voor de maat van het turbinewiel dus alle TD04HL turbo's kun je qua turbinehuis/wiel uitwisselen.
Dus ja een 13T turbinehuis past op een 19T en andersom.

Als er TD04H of TD04L staat zoals bij een 14T dan past het simpelweg niet.

Ik heb bij mits geen haast wel een nieuwe originele 18T chra voor je mocht je interesse hebben. Een schuin turbinehuis kan ik je helaas op dit moment niet aan helpen.
Als ik jou was zou ik gelijk voor het grootste turbinehuis gaan.  Er zijn er namelijk een aantal in de omloop, maar als je dus van een vanaf 2003 13T neem heeft deze std het grootste (best flowende) turbinehuis.

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=86292.0

Zie hierboven linkje naar topic over verschillende turbinehuizen, op ebay kun je ze ook goed kopen. Neem een mamba of een Kinugawa.
De goedkopere zijn alleen leuk als ornament of plantenbak.

https://www.ebay.com/itm/Turbo-Turbine-Housing-VOLVO-S70-V70-189-13202-7cm-TD04HL-19T-16T-Angle-Outlet/192694609089?hash=item2cdd7e64c1:g:BEkAAOSwL9paxncY:rk:10:pf:0

Hiero een linkje naar t juiste turbinehuis, maar op marktplaats moet je wel een 13Ttje kunnen scoren voor minder hoor :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

kevinwalter

Ahh, jammer! Weer een Volvo minder in de wijk. Veel plezier met de auto. Is volgens mij altijd netjes mee omgegaan :-)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

freefall

@ arjen...hiet begint t inmiddels wel.redelijk bekend te worden met awd heheh...

Ik zit net door die fotos te bladeren, maar die motorsteun ziet er zo op t eerste grzicht doorgezakt uit. Zou even bij dr.mijne moeten kijkrn to be sure.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Emiel

Die motorsteun moet je er gewoon in zn geheel uitnemen. Bouten op subframe en bak los. De verstelling laten zitten. Neem aan dat je het subframe laat zakken aan 1 kant en de motor ophangt?

KIM

Ah nu zie ik de foto's. Baksteun/motorsteun ziet er nog wel goed uit hoor.
Loshalen doe je door de twee bouten bovenaan los te draaien en die onder op het subframe. Misschien moet je de motor een beetje optillen aan die zijde maar hij moet er zo uit kunnen. Is een wat vreemde constructie... dat wel.

Staytuned

Super mannen! Dank u, dank u.

Ik ga dit weekend weer klussen en zal ter plekke de methode bepalen.
Vooralsnog idd aan 1 kant het subframe laten zakken.
Mogelijk door voortschrijdend inzicht de gehele motor eruit.
Als ik dat doe, denk ik eraan toch deze auto (ipv een T-5R) verder te modificeren.
Ik vraag me alleen af hoe wijs het is om een AWD verder te tunen ivm de aandrijflijn.
Deze Saffron is eigenlijk meer bedoeld snelle en betrouwbare cruiser.

Is het hier op zijn plaats om te vragen hoeveel koppel / Nm de AWD aandrijflijn aan kan?

We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we nog veel hardware voorhanden hebben.
Stalen drijfstangen, quaife sperren, GT2870R, speciaal uitlaat spruitstuk, Spec+ koppeling, grote remmen, waterinjectie etc. Zelfs nog een verse B5244T5 met speciale nokkenassen en gereviseerde kop.

Wellicht toch beter om de V70R met een nieuwe turbo en goede koppeling uit te rusten en het super spul voor de T-5R in te zetten.

Keuzes, keuzes, keuzes. Wat een rijkdom.

Zulks: