Radiator lek, koelvloeistoflekkage, reparatie

Gestart door v/db, 20-11-2018 08:27:01

Vorige topic - Volgende topic

v/db

Onder mijn Volvo 850 turbo ligt aan weerszijden een plasje koelvloeistof. Vanmorgen even onder de auto gekeken en er hangt vloeistof onder aan de radiator. Een beetje een open deur vraag natuurlijk, maar ik denk dat ik er wel van uit mag gaan dat de radiator lek is?

De volgende vraag is wat ik allemaal moet bestellen en evt. gelijk mee moet vervangen? Zitten er bij een nieuwe radiator bijvoorbeeld ook nieuw bevestigingsmateriaal bij? En die klemmetjes voor de olieleiding naar de motor en automaat?

De klus ziet er relatief eenvoudig uit en denk dat het met wat geduld wel moet lukken om het zelf te doen. Ik lees wel dat de bouten vaak afbreken. Geen idee wat ik dan precies moet doen, maar wellicht gebeurt het niet.

Sbv

er zit geen bevestigingsmateriaal bij.

Wat mee vervangen. Kachel slangen als de boel toch leeg is ? radiatorslangen zelf nalopen ?

arjenT5R

Als je beschikking hebt over een lasapparaat even de "lasmoeren" vast lassen.
En zorg dat je het schroefdraad van de bouten zo goed mogelijk schoon borstelt en invet.
Anders kan je gezeik hebben om de bouten er uit te krijgen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Benny850

Citaat van: arjenT5R op 20-11-2018 08:36:04
Als je beschikking hebt over een lasapparaat even de "lasmoeren" vast lassen.
En zorg dat je het schroefdraad van de bouten zo goed mogelijk schoon borstelt en invet.
Anders kan je gezeik hebben om de bouten er uit te krijgen.

Ik heb die ene lasmoer er vorig jaar uit moeten slaan omdat die helemaal verrot was. Nadien een bout en moer gezet en tot nu toe gaat dat ook goed.

arjenT5R

Ja precies omdat ze losbreken uit de carrosserie en mee gaan draaien. Daarom ff vast lassen.

Er zijn meerdere manieren natuurlijk ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Citaat van: v/db op 20-11-2018 08:27:01
Onder mijn Volvo 850 turbo ligt aan weerszijden een plasje koelvloeistof. Vanmorgen even onder de auto gekeken en er hangt vloeistof onder aan de radiator. Een beetje een open deur vraag natuurlijk, maar ik denk dat ik er wel van uit mag gaan dat de radiator lek is?

De volgende vraag is wat ik allemaal moet bestellen en evt. gelijk mee moet vervangen? Zitten er bij een nieuwe radiator bijvoorbeeld ook nieuw bevestigingsmateriaal bij? En die klemmetjes voor de olieleiding naar de motor en automaat?

De klus ziet er relatief eenvoudig uit en denk dat het met wat geduld wel moet lukken om het zelf te doen. Ik lees wel dat de bouten vaak afbreken. Geen idee wat ik dan precies moet doen, maar wellicht gebeurt het niet.
Die zitten er niet bij, de rubbers voor die slangkoppelingen ook niet.
Ook nieuwe slangklemmen voor de koelwaterslangen moet je zelf regelen.
Omdat nieuwe koelwaterslangen niet heel erg duur zijn, kan ik je aanraden om ze ook te vervangen als het nog de eerste exemplaren zijn. Thermostaat en koelwatertankje idem dito.

Je kan het natuurlijk zo gek maken als je wilt met structureel onderhoud, de meeste 850 turbo varianten zijn na al die jaren wel toe aan rondom koelwaterslangen. Een geknapte slang kost je in de meeste gevallen een blok.
Het wordt er wel een aardige klus van. Ook qua kosten.

Ries van de Zilverschuit

Je kunt een nieuwe radiateur bij de dealer halen. Betaal je de hoofdprijs. Ik heb ervaring met HellaBehr, maar dat zou ik niet meer doen. Twee keer achter elkaar veel te snel ook lek. De ervaringen met Nissens lijken beter. Zit er bij mij nu ook in. Ik meen dat iemand hier wel een foto heeft laten zien van een Volvo-radiateur waar Valeo op stond. Maar Valeo-radiateuren zijn ook duur en lastig verkrijgbaar.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benny850

Citaat van: arjenT5R op 20-11-2018 09:08:01
Ja precies omdat ze losbreken uit de carrosserie en mee gaan draaien. Daarom ff vast lassen.

Er zijn meerdere manieren natuurlijk ;)

Absoluut, daarom wil ik in de toekomst ook een lasapparaat thuis.
On topic, hier een Nissens en die bevalt na anderhalf jaar gebruik nog steeds prima. Nissens levert wel oliekoelerleiding klemmetjes mee maar ik heb er toen voor de zekerheid de originele voor gebruikt met een slangklemmetje erom.

V70R^2

Neem.zo'n alu koelpakket uit de groupbuy, veel beter dan origineel en met de huidige prijzen niet te evenaren!

Moet je wel geduld hebben, zal nog wel een maanden duren eer ze binnen komen...

vincen tdi

Weet je zeker dat het de radiateur is die lekt en niet een van de koelslangen bij de aansluiting ?
Dat is namelijk makkelijker op te lossen
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

v/db

Citaat van: vincen tdi op 20-11-2018 12:42:11
Weet je zeker dat het de radiateur is die lekt en niet een van de koelslangen bij de aansluiting ?
Dat is namelijk makkelijker op te lossen

Ik ga vanavond nog eens goed kijken, maar aangezien het zowel links als rechts is lijkt het me sterk.

v/db

Hij lekt aan weerszijden, maar aan de passagierskant zie je halverwege al nattigheid aan de zijkant van de radiator. Daar waar plastic en metaal elkaar raken.

Wel typisch dat de kachelradiator vorige week lek was en na vervanging daarvan de radiator (meer) is gaan lekken. Of komt dat doordat de druk nu wellicht wat hoger is en er harder uit wordt geperst langs de radiator?