Intercooler wisselen

Gestart door Wouter1973, 22-11-2018 11:40:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Wouter1973

Ik probeer te beoordelen of een intercooler vervangen een klus voor de doe-het-zelver is. Natuurlijk al verschillende topics gelezen hierover, maar daar krijg ik het toch wat benauwd van. Ik dacht aanvankelijk dat de intercooler er gewoon tussenuit te schuiven is (via onder- of bovenkant), maar vermoed dat het complexer is. Dat de radiator er ook uit moet. Dat de condensor in de weg zit, en dat je dus de airco moet aftappen. Wat komt er nu echt bij kijken, is er een linkje naar een fotoverslag of stappenplan?

de Boeing

#1
Wellicht mogelijk maar toch makkelijker om het geheel er uit te nemen langs onder.

Of je zou het front waar de koplampen inzitten moeten wegpakken, dan kom je wel veel makkelijker bij alle schroeven van het koeler pakket.

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=70606.195

(halverwege pagina zie je wel hoe dit bast zit zonder het voor frame erop)

V70R^2

Condensor kan je laten hangen, airco hoeft dus ook niet leeg. Het is prima een klus voor de doe het zelfer, neem er rustig de tijd voor.

Radiateur en intercooler er onder vandaan halen, die aan elkaar maken met twee bouten en dan terug hangen, daar de overige 4 boutjes met condensor aan het pakket vastmaken.

Timo

Met kleine ratel + knie stuk kan je de condensor wel los schroeven van het pakket en dan met wat spanbandjes laten hangen.
Bekijk ook of de beugels van de intercooler niet compleet roest zijn (geen idee of deze erbij geleverd worden?)

Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

Piet

Citaat van: Wouter1973 op 22-11-2018 11:40:40
Ik probeer te beoordelen of een intercooler vervangen een klus voor de doe-het-zelver is. Natuurlijk al verschillende topics gelezen hierover, maar daar krijg ik het toch wat benauwd van. Ik dacht aanvankelijk dat de intercooler er gewoon tussenuit te schuiven is (via onder- of bovenkant), maar vermoed dat het complexer is. Dat de radiator er ook uit moet. Dat de condensor in de weg zit, en dat je dus de airco moet aftappen. Wat komt er nu echt bij kijken, is er een linkje naar een fotoverslag of stappenplan?

Ik kan je aanraden om eens de Haynes van de 850 aan te schaffen.
Daar staan dit soort procedures echt uitstekend in beschreven, aangevuld met foto's en allerlei tips.
Daarmee kan je van te voren ook aardig inschatten hoeveel werk het gaat worden.
Daarmee voorkom je ook valkuilen door bv. dingen in een onhandige volgorde te doen.
Harstikke handig als je een bepaalde klus  voor het  eerst gaat doen.

V70R^2

Goede tip.

Als je online zoekt kan je ook nog wel ergens een .pdf van die haynes manual vinden, zo ben ik ook begonnen en heb ik alles ( efficiƫnter ) geleerd.

arjenT5R

De bouten waar de radiateur mee vast zit even flink schoonborstellen met de staalborsten en invetten. Als ze vastlopen breekt de lasmoer af. Die zou je ook vantevoren even vast kunnen lassen dat doe ik meestal is wel zo handig.

Maar ik schat jou niet echt in als iemand met een lasmachine ;D

Verder wat de rest zegt, front hoeft er niet af is alleen maar onnodig hoop meer werk.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ewout Schalkwijk

Niet zeker hoeveel anders het bij een N is, maar als ik het kan, kunnen vele anderen het ook. Heel rustig en overlegd aan het werk gaan. De klus was heel veel simpeler dan ik me eerst had voorgesteld.

https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=53007.msg1777555#msg1777555


succes,

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

V70R^2

Een classic is veel eenvoudiger dan een N, Bij de classic hoef je allen de Fan en de IC buis los te halen.

Bij de N is het meer werk, al heb ik ook iedere keer toen de condensor gedaan, dan moet je inderdaad de bumper en koplampen e.d. weghalen.

arjenT5R

Hoop antwoorden en TS is alweer gevlucht geloof ik ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Wouter1973

Gevlucht? Interessante invulling ;) Nee, niet gevlucht. Met dank voor alle adviezen ben ik er inmiddels achter dat het toch een minder simpel klusje is dan ik aanvankelijk dacht.

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 22-11-2018 13:19:21
De bouten waar de radiateur mee vast zit even flink schoonborstellen met de staalborsten en invetten. Als ze vastlopen breekt de lasmoer af. Die zou je ook vantevoren even vast kunnen lassen dat doe ik meestal is wel zo handig.

Maar ik schat jou niet echt in als iemand met een lasmachine ;D

Verder wat de rest zegt, front hoeft er niet af is alleen maar onnodig hoop meer werk.


Ik heb overigens een lasmachine. Maar buiten wat grof laswerk aan mijn aanhanger of een stalen poort (verlengen van grendel) doe ik er niet veel mee.