Ratel onder motorkap na afzetten motor

Gestart door NiekMan, 30-01-2019 08:59:15

Vorige topic - Volgende topic

NiekMan

Vandaag kwam ik op mijn werk en hoorde ik bij weglopen een ratel onder de motorkap. De sleutel was uit contact en de auto op slot. Het gaat om een V70R uit 1997.
Het klonk als een rattelende klep (of misschien een relais).
Het leek onder de uitgaande slang van het luchtfilter weg te komen en het luchtfilter voelde ik ook iets trillen.
Een tijd gewacht en het stopte niet. Na de auto op contact gezet te hebben stopte het. Toen ik de auto eraf haalde bleef het zo. Ik heb de auto niet weer gestart.
Iemand enig idee wat dat kan zijn?
'07 S80 3.2 - Oyster grey pearl
'66 131 - B20b, dubbele SU HS6, k-nokkenas - grijs - rood interieur

V70geRwin

Aan het luchtfilter vastgemaakt zit je TCV (turbo regel klep), wellicht is die van slag of een kabelbreuk in de aansturing?

NiekMan

Een paar maanden terug heb ik vrijwel alle vacuümslangen vervangen. Ik had al het vermoeden dat de TCV ongeveer het enige is wat daar zit, dat dit geluid zou kunnen maken.
Als het weer optreed zal ik wat aan die bedrading wroeten. Ik heb na die tijd nog niet met de auto gereden.

Ries van de Zilverschuit

Dan ding kan toch niet zonder prik gaan pulseren, ook al zou er een draadbreuk zijn? Sleutel is uit het contact, zegt ts.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benny850

Is dit niet de stationairregelaar die je hoort? Gezien je een 97'er hebt zit deze erop.

NiekMan

De stationair regelaar zit toch aan het blok geschroefd?
Wat ik vreemd vond was dat ik dit hoorde toen ik naast de auto stond, dus met motor uit en auto op slot. Het moet dus iets zijn wat dan nog onder spanning blijft.

Benny850

Deze zit bij de gasrol. Hij is is eventueel schoon te maken(aanrader)
Er zijn volgens mij ook gevallen van tikkende evap klepjes.

NiekMan

Kunnen die tikken als de sleutel uit het contact is?

Ries van de Zilverschuit

Nou, volgens mij niet. Is het niet gewoon het tikken van het blok dat al weer aan het afkoelen is? Krimptikken zegmaar.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

NiekMan

Nee, z'n heftige rit was het niet naar mijn werk :).
Het was volgens mij een ratelende klep.
Ik heb even getwijfeld of het een relais was, maar dat klinkt anders.
Daarna nog drie keer gereden en daarna niks aan de hand. Ik hou het in de gaten, maar hou het nu maar op een incident.
Als ik tijd heb zal ik ook eens naar de bedrading kijken, om te zien of dat er nog goed uit ziet.