855 20V start niet *opgelost

Gestart door bozzie850, 03-03-2019 16:29:55

Vorige topic - Volgende topic

bozzie850

Beste medeliefhebbers,

Mijn volvo wilt sinds vandaag niet meer starten, gisteren nog zonder problemen gereden en vandaag doet ie niets meer, de motor wil niet aanslaan.
Ik heb het volgende al nagekeken:
- Zekering benzinepomp is in orde
- Bougies zijn in orde en krijgen ontsteking
- Brandstofpomp stuurt benzine door
- Batterij is het ook niet

Iemand misschien een ideetje wat dit zou kunnen zijn? Lijkt me zoiets dat ik niet direct ga vinden aangezien ik toch niet zo heel veel ken van de motor, ik ben zelf meer hobbyist.
Als iemand een eventuele oorzaak zou kennen hoor ik het graag.

Mvg, en alvast bedankt Kristof Bosmans

BlackPearl

Is het niet je startblokkering? Het bekende blokje aan je linker raamstijl wat knippert...was bij mij het euvel, gewoon ouderdom  :-\ Je kunt hier een apart relais voor aanschaffen bij Estate services https://www.estateservices.nl/elektra/elektra-divers/by-pass-unit-alarm-850-940-960-s90-v90-volvo.html Succes!

bozzie850

Citaat van: BlackPearl op 03-03-2019 16:53:48
Is het niet je startblokkering? Het bekende blokje aan je linker raamstijl wat knippert...was bij mij het euvel, gewoon ouderdom  :-\ Je kunt hier een apart relais voor aanschaffen bij Estate services https://www.estateservices.nl/elektra/elektra-divers/by-pass-unit-alarm-850-940-960-s90-v90-volvo.html Succes!
Bedankt voor je snelle reactie, en waar kan ik dit relais dan juist terugvinden?

BlackPearl

Onder de motorkap linksboven bij je zekeringenkast  ;)

knip

Klinkt als een kapotte nokkenas sensor.
Hij zit onder de bovenste motorsteun.
Dekseltje met 2 torx30 boutjes en een stekker.

bozzie850

Blijkbaar heb ik geen alarm en zat dit relais er al, even opengedaan volledig in orde. Voor de zekerheid ook nog even van mijn vader zijn 850 zijn relais geprobeerd, maar zonder succes.
Ik zal vrees ik moeten verder zoeken, maar bedankt voor deze info alvast. Toch in ieder geval weer iets dat ik kan uitsluiten

bozzie850

Citaat van: knip op 03-03-2019 17:42:21
Beste, hoe test ik dit dan juist? Want hier had ik nog niet aan gedacht aangezien ik wel een vonk krijg uit mijn bougies.
Ik dacht dat misschien mijn injectoren niet open gingen bij het starten maar ik heb echt geen idee wat de oorzaak er van zou kunnen zijn.

-D©©©L-

Citaat van: knip op 03-03-2019 17:42:21

Volgens mij heb je met een defecte nokkenassensor geen vonk. Ik zet mijn kaarten op verzopen.

Bougies nat ? Van welk modeljaar is deze weigerachtige 850 ? 

bozzie850

Bouwjaar 1995, en bougies waren niet nat nee

Wouter1973

Doet ie helemaal niets meer, of gaat de startmotor wel rond maar slaat de motor niet aan?

volvobug

Als de startmotor wel rond gaat maar de motor slaat niet aan, controleer de bedrading van het relais en het relais zelf dat boven de radiateur zit. Vorige week nog hetzelfde euvel verholpen bij een 850 waarbij een draag gebroken was kort voor het relais. De kabels zijn na 20+ jaar en die warmte kneiterhard en breken makkelijk, zeker als er ook al wat oxidatie is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

bozzie850

Citaat van: Wouter1973 op 03-03-2019 18:23:50
Doet ie helemaal niets meer, of gaat de startmotor wel rond maar slaat de motor niet aan?
Startmotor gaat rond en motor slaagt inderdaad niet aan.

Wouter1973

Ik zie relais 103 (brandstofpomp relais) nog nergens genoemd in de reacties. Die is ook een check waard. Staat genoeg over te vinden op de website, als deze verouderd is willen de soldeerpunten nog wel eens haarscheurtjes vertonen.

bozzie850

Ik zal morgen na het werk de rest nog eens nakijken! Ik heb er de brui aan gegeven voor vandaag.
Ik zie nu toch geen steek meer.

bozzie850

Ik heb de kabel boven de radiator ook nagekeken en deze vertoonde nergens gebreken, ook het brandstofrelais 103 heb ik nagekeken en dit was ook in orde.
Nu had ik gisteren iets gevonden om de ohm's te meten van de krukassensor en de nokkenassensor, bij de krukas kwam ik op een lezing van 288 en bij de nokkenassensor gaf hij geen ohm's door, zou het dan eventueel dit kunnen zijn. Want ik zit er niets mee in om geld te geven aan een nieuwe krukassensor maar als het dit dan toch niet zou kunnen zijn vind ik het toch een beetje weggesmeten geld. Aangezien dit toch gemakkelijk meer dan 100 euro kan kosten.