Verkeerde thermostaat?

Gestart door zwamborn, 10-03-2019 12:50:50

Vorige topic - Volgende topic

zwamborn

Gisteren geprobeerd mijn thermostaat te vervangen. Ik heb de vervanger bij Hooftman in Waddinxveen gehaald; de auto komt daar ook vandaan, dus dat moest goed zijn...

Na wat gepiel om de onderste torx (30) los te krijgen (zat niet muurvast, maar lastig te bereiken) was de oude snel gevonden. Maar toen kwam de verassing; de nieuwe blijkt veel groter dan degene die er in zit. Hooftman was al dicht, dus de oude er maar weer in gezet. Op het forum en diverse andere sites gekeken; ik kom overal de nieuwe tegen als onderdeel voor mijn C70 2.0t (163pk) uit 2003. Het onderdeelnr. daarvan is 271664. Verder valt me op dat er vaak gesteld wordt dat de rubber ring de pakking is, maar bij mij zit er ook nog een "gewone" pakking tussen het deksel en het thermostaathuis.

Onderstaand wat foto's van de oude en nieuwe (nieuwe zonder rubber ring); het verschil lijkt me duidelijk. Het gaatje in de oude valt me ook op; in de nieuwe zit daarin een soort palletje. Misschien de oorzaak van de erg langzaam opwarmende motor en niet helemaal op 3 uur staande meter?

Ik ga uiteraard morgen terug naar Hooftman, maar iemand een idee wat dit kan zijn?
Iemand een idee hoe dit zit?

arjenT5R

Ja 2003 is gewoon een heel andere prostaat valt weinig over te zeggen verder. Gewoon zorgen dat je de juiste scoort.

Just to be sure... Doe ook een paar foto's van thermostaathuis?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Stefan

Citaat van: arjenT5R op 10-03-2019 13:03:41
Ja 2003 is gewoon een heel andere prostaat.....
Waar haal jij je onderdelen vandaan Arjen?  ;D
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

zwamborn

Foto's van het huis waren handig geweest, dat bedacht ik me vanochtend ook  :eusa_wall: Nu is het me ff te nat buiten... Doe ik bij de volgende poging, kan ik gelijk laten zien dat het huis ook anders zit dn ik op de meeste foto's zie (schuin met een torxbout onderin).

Blijft gek dat ik zoekend op kenteken of model en motortype steeds op die (te) grote thermostaat terecht kom. Sterker, ik zie voor alle modellen 850 en x70 steeds maar één optie.

850 T5 Freak

Waarschijnlijk heb jij het nieuwe type:

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Miyel

De zoekmachines gaan er gewoon van uit dat de onderdelen van een C70 altijd passen. De C70 is echter t/m 2005 gemaakt en de latere hebben een ME7 motor, wezenlijk anders dan de 'oude' M44 blokken én zelfs anders dan de V70 '00 ME7 wat een soort overgangsmodel was.

Jou thermostaat(huis) is gelijk aan die van een S60/V70N, dat zegt de meesten meer.

Edit;
Citaat van: zwamborn op 10-03-2019 12:50:50
Na wat gepiel om de onderste torx (30) los te krijgen (zat niet muurvast, maar lastig te bereiken)
Dit was al genoeg info...  ;D
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

zwamborn

Citaat van: Miyel op 10-03-2019 14:35:23
De zoekmachines gaan er gewoon van uit dat de onderdelen van een C70 altijd passen. De C70 is echter t/m 2005 gemaakt en de latere hebben een ME7 motor, wezenlijk anders dan de 'oude' M44 blokken én zelfs anders dan de V70 '00 ME7 wat een soort overgangsmodel was.

Jou thermostaat(huis) is gelijk aan die van een S60/V70N, dat zegt de meesten meer.

Edit; Dit was al genoeg info...  ;D

Thnx, daar kan ik ze bij Hooftman mee helpen   ;)

Mag ik wel op het forum blijven... :eusa_pray: ;D

Die pakking lijkt er wel op ja...

Het is inmiddels even droog, dus gauw wat foto's (in situ) genomen. Die onderste bout is een bitch om los en vast te draaien. Zat zeker niet muurvast, maar ik kom er alleen met een klein bitje bij, lastig om daar kracht op te zetten (met een 1/4 inch dopsleuteltje lukt het net).

zwamborn

Nu de foto's nog; ruzie met de bijlagen...:

Sorry! Er bestaat al een bijlage met dezelfde bestandsnaam als het bestand dat je probeert te uploaden. Hernoem het bestand en probeer het nog eens.

Ipad dingetje? Ik kan de naam niet veranderen...

zwamborn

elianmars

zwamborn

Inmiddels bij Hooftman de nieuwe thermostaat ingeruild voor een deceptie... Blijkbaar heeft iemand in Zweden verzonnen dat het een goed idee was om deze thermostaat niet afzonderlijk te leveren maar alleen als set met huis, deksel en temp. sensor. Voor €160 kan dat geleverd worden... >:(
En dan naar alle waarschijnlijkheid nog veel meer gepiel om het huis los te krijgen (deze torxen misschien wel lekker vastgereuteld, onderste nog moelijker te bereiken...). Je zou zeggen dat dit juist redenen zijn om de thermostaat wel los te leveren, maar helaas. Op internet vind ik één niet leverbare magneti marelli thermostaat, en verder alleen complete sets (OEM art. nr. 31293700). Gelukkig wel verschillende goedkopere alternatieven voor de set:
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/31293700
Iemand ervaring met een van deze alternatieven?
Verder vraag ik me af of ik de thermostaat hier ook gewoon uit zou kunnen halen en overzetten in het huidige huis. Kans bestaat wel eea niet helemaal past, dan is het geen optie.
Jullie gewaardeerde reacties zijn welkom... ;)

850 T5 Freak

Kan morgen op de zaak even voor je kijken hoe het precies in elkaar steekt. Als je je vin nummer pbt? ;)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Miyel

Ik weet bijna wel zeker dat deze past; GATES Thermostaat 91°C TH35991

Edit; Ik heb Vida er op nageslagen.. C70 Cabrio 2003 met B5204T4 geeft naast het complete thermostaathuis zoals je zelf al aangeeft ook 271664 Thermostat kit 90C aan.
Google dat nummer maar eens, kom je losse thermostaten mét afdichtring tegen.
Echter... is de pakking tussen de twee huizen niet los leverbaar... en dat is een metalen pakking. Was hij van papier, was hij natuurlijk makkelijk uit te knippen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

zwamborn

Citaat van: Miyel op 11-03-2019 20:38:10
Ik weet bijna wel zeker dat deze past; GATES Thermostaat 91°C TH35991
Dat zou fijn zijn!
Dat de temperatuur een graadje hoger is lijkt me geen probleem. We cruisen vooral (power to weight ratio van 1 pk per 10 kg is niet echt sportief  ::)), daar wordt ie niet echt warm van.
Ik kan helaas de maten nog niet vinden, dat zou helpen. Verder vind ik dit plaatje er bij: https://www.reservedelenstore.nl/gates/thermostaat-koelvloeistof-1238564
Die rubber ring lijkt hier wat anders te zitten dan bij de mijne (tussen 2 schijven ipv om een schijf?); dat zou een probleem kunnen zijn.
Maar voor deze prijs kan ik het wel een keertje proberen ;)

zwamborn

Citaat van: 850 T5 Freak op 11-03-2019 20:02:08
Kan morgen op de zaak even voor je kijken hoe het precies in elkaar steekt. Als je je vin nummer pbt? ;)

Graag, thnx! Je hebt een berichtje  ;)