Lekke koelslang Turbo

Gestart door richard911sc, 04-04-2019 18:31:03

Vorige topic - Volgende topic

richard911sc

Hallo allen,

Ben maar weer eens bezig met de 850t5r en heb even wat hulp nodig.
Er lekt koelvloeistof weg uit de slang aan de onderkant turbo,  heeft iemand een tip hoe dit te doen, is er evt iemand die ik kan bellen om eea uitgelegd te krijgen, of misschien woont er iemand in de buurt van Almelo, die me kan helpen?
Ik heb eea reeds losgehaald, om bij de Turbo te kunnen, maar twijfel of het wel de juiste weg is.
Koelvloeistof is afgetapt, dus veel zal ie daar niet lekken, maar hoe zit het met de olie?
Alvast mijn dank,

Gr Richard
(0683200348)

Benny850

Het onderste koelslangetje van de turbo kun je zo vervangen.

V70R^2

De turbo-inlaatbuis weghalen en je hebt dan in principe van boven voldoende toegang.

soumsoum

Ik had de grootste moeite om vanaf de onderkant van de auto één van de slangenklemmen van die koelslang los te krijgen. Uiteindelijk met het gefixeerde deel van de leiding en al van de turbo afgehaald (zo'n banjobout), op die manier was het zo gepiept
Volvo 855R 1996

richard911sc

Mannen bedankt, heb inmiddels de hele turbo eraf gehaald.
Idd olie leiding vanaf onder los, rest van de banjo bouten los, en toen kon ik bij de koelslang.
Blijkt eerder vervangen, want slang klem zat zo gemonteerd,dat turbo eraf moest.
Nu heb ik gelijk het membraan gecontroleerd, deze is een beetje poreus op 2 plekjes.
Weet iemand of dit, en waar dit te koop is? Tdo4hl/g15
Gr Richard

richard911sc

;D :eusa_clap:, die ja..
Bedankt

Gr Richard

rjverbrugh

Citaat van: soumsoum op 04-04-2019 20:00:56
Ik had de grootste moeite om vanaf de onderkant van de auto één van de slangenklemmen van die koelslang los te krijgen. Uiteindelijk met het gefixeerde deel van de leiding en al van de turbo afgehaald (zo'n banjobout), op die manier was het zo gepiept
Even afstoffen:
Weet iemand het moment waarmee deze banjobouten aan de turbo met nieuwe koperen ringen aangedraaid moet worden? Kan het moment niet vinden in haynes. Ben namelijk ook bezig de koelvloeistofslangen van de V70R te vervangen en dat gaat handiger met de hele leiding eraf.

soumsoum

sorry ik weet helaas niet met hoeveel Nm dat moet worden aangedraaid. Destijds op 'gevoel' gedaan. Voor zover dat bestaat als amateur sleutelaar
Volvo 855R 1996

RoelNL

ik zou hem op 95nm doen ;-)

nee gekheid, goed vast met kleine ratel is voldoende. En daarna even proef draaien en kijken of die lekt. Zo ja nieuwe ringen of als ze nieuw zijn vaster draaien of nieuwe banjo bout.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

rjverbrugh

Zoals de Duitsers zeggen: Nach fest komt ab..... heb ze met nieuwe koperen ringen en de ratel vastgedraaid,  zal het in de gaten houden bij warm draaien, net als de slangklemmen van die 2 leidingen van en naar de turbo.  Maar dat warm draaien duurt nog effe, boel ligt redelijk uit ellkaar.