xc 70

Gestart door olaf ovlov, 07-04-2019 17:13:44

Vorige topic - Volgende topic

olaf ovlov

goede middag heren en dames,

waar moet ik op letten als ik een xc70 koop?  welk my is beter, motor onderstel etc.
alle info hierover is welkom. uiteraard ook de prijs.

bvd Olaf

RoelNL

Laatste modeljaren 99 en 00 met ME7 motor, anders niet kopen.

ME7 motor kun je herkennen aan de kap van distributie als deze ronder is, is het een ME7, ook stuurolietankje zit bij de ecu (is langwerpig) ipv op de motor boven de AC pomp.

Prijs? Tja km en staat van auto zijn dan belangrijk.
1000 tot 2000 is budget. Alles daarboven kan redelijk zijn maar heeft ook last van achterstallig onderhoud als.

XC is automatisch AWD. Is een echt een bagger systeem maar dat maakt in nederland niet uit en het buitenland trouwens ook niet. De latere MY gaan over het algemeen iets langer meer maar het blijft een drama. Als het werkt is het fijn als het niet meer werkt gewoon zo laten en er niks aan doen, is vriendelijker voor je portemonnee.

Het onderstel is vrij degelijk al zal het met het hoge aantal km beter zijn alles te vervangen als dit nog niet gedaan is. Dan moet je denken aan: draagarmen, schokdempers, veerpootlager, veerschotel, koppelstangen, mogelijk ook stabilisator stangen V+A. Achter geld hetzelfde op de veerschotel na.

Ik wil je niet ontmoedigen maar het zijn zeker als je de auto helemaal goed wil hebben behoorlijke investeringen die je moet doen. Zeker als je alles moet laten doen.

Lekkende stuurhuizen zullen ook voorkomen (ja ik heb het ook).

Kijk alles na of het werkt Ac, radio, ramen, rijdt de auto soepel, dat zou moeten met een XC.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoyvW

Citaat van: RoelNL op 11-04-2019 10:18:03
Laatste modeljaren 99 en 00 met ME7 motor, anders niet kopen.

ME7 motor kun je herkennen aan de kap van distributie als deze ronder is, is het een ME7, ook stuurolietankje zit bij de ecu (is langwerpig) ipv op de motor boven de AC pomp.

Prijs? Tja km en staat van auto zijn dan belangrijk.
1000 tot 2000 is budget. Alles daarboven kan redelijk zijn maar heeft ook last van achterstallig onderhoud als.

XC is automatisch AWD. Is een echt een bagger systeem maar dat maakt in nederland niet uit en het buitenland trouwens ook niet. De latere MY gaan over het algemeen iets langer meer maar het blijft een drama. Als het werkt is het fijn als het niet meer werkt gewoon zo laten en er niks aan doen, is vriendelijker voor je portemonnee.

Het onderstel is vrij degelijk al zal het met het hoge aantal km beter zijn alles te vervangen als dit nog niet gedaan is. Dan moet je denken aan: draagarmen, schokdempers, veerpootlager, veerschotel, koppelstangen, mogelijk ook stabilisator stangen V+A. Achter geld hetzelfde op de veerschotel na.

Ik wil je niet ontmoedigen maar het zijn zeker als je de auto helemaal goed wil hebben behoorlijke investeringen die je moet doen. Zeker als je alles moet laten doen.

Lekkende stuurhuizen zullen ook voorkomen (ja ik heb het ook).

Kijk alles na of het werkt Ac, radio, ramen, rijdt de auto soepel, dat zou moeten met een XC.

Vind je wel wat kort door de bocht. Je geeft aan "alleen ME7 motor, anders niet kopen". Dit komt over alsof het een rampenmotor is voor die tijd. Geef ook even aan wat dan de verschillen of nadelen zijn met motoren van voor die tijd, ben ik zelf ook wel benieuwd naar? Net zoals je de AWD ook bagger noemt; wat je moet vermelden is dat de AWD inderdaad gevoelig is bij deze types en je moet zorgen voor 4 gelijke banden die qua profiel niet meer dan 2mm schelen van elkaar. Als je de boel netjes onderhoud (olie, banden, vet) en normaal met de auto omgaat (niet vanuit stilstand vol optrekken) blijft de AWD gewoon heel.

Het niet werken van de AC of het lekken van het stuurhuis heeft niet specifiek met een XC te maken maar met X70 platform ansich. Die van mij lekt helaas ook, maar wordt binnenkort door een gereviseerde TRW vervangen.
Roy

Volvo S60 2.4i LPi BJ2001 - 350.000KM
Volvo V70 2.5D Automaat BJ2000 - VolvoTune @170PK - 360.000KM
Volvo V70 XC 2.5T Automaat BJ1998 - 295.000KM (he)
Volvo V40 2.0T Automaat Prestige BJ2002 - 230.000KM (she)

RoelNL

sorry voor tenen, maar ik vind het niet echt kort door de bocht. Redenen staan er genoeg op het forum.
Het is ook een redelijke algemene vraag wel specifiek op xc maar daar hoort de rest ook gewoon bij van kwaaltjes van het platvorm.

De motronic 4.4 met 2.5t motor staat toch bekend als een minder degelijke motor waarbij er toch opgepast moet gaan worden bij hoge km standen ivm met scheuren van cilinderwanden. Tuurlijk uitzondering zijn er altijd. Hierin is de ME 7 met 2.5t motor gewoon echt veel beter.

Wat het awd betreft de nieuwere versie is iets beter omdat de speling van de banden dan iets meer kan hebben en er een beter visco onder zit. Maar nog steeds is het bagger tov het haldex systeem.
Bij de MY 98 is profiel inderdaad 2mm en houd dat goed in de gaten, ivm de haakse overbrenging.
De Visco heeft ook maar zoveel wat die kan hebben. Ik had hem bij mij binnen het halfjaar kapot omdat ik het awd echt goed gebruikte  en ja ik had het profiel goed in de gaten gehouden maar toch ging het kapot bij de visco(zwakpunt).

RoyvW

Citaat van: RoelNL op 11-04-2019 14:06:16
sorry voor tenen, maar ik vind het niet echt kort door de bocht. Redenen staan er genoeg op het forum.
Het is ook een redelijke algemene vraag wel specifiek op xc maar daar hoort de rest ook gewoon bij van kwaaltjes van het platvorm.

De motronic 4.4 met 2.5t motor staat toch bekend als een minder degelijke motor waarbij er toch opgepast moet gaan worden bij hoge km standen ivm met scheuren van cilinderwanden. Tuurlijk uitzondering zijn er altijd. Hierin is de ME 7 met 2.5t motor gewoon echt veel beter.

Wat het awd betreft de nieuwere versie is iets beter omdat de speling van de banden dan iets meer kan hebben en er een beter visco onder zit. Maar nog steeds is het bagger tov het haldex systeem.
Bij de MY 98 is profiel inderdaad 2mm en houd dat goed in de gaten, ivm de haakse overbrenging.
De Visco heeft ook maar zoveel wat die kan hebben. Ik had hem bij mij binnen het halfjaar kapot omdat ik het awd echt goed gebruikte  en ja ik had het profiel goed in de gaten gehouden maar toch ging het kapot bij de visco(zwakpunt).
Mijn tenen kunnen gelukkig wel wat hebben, maar ik vind onderbouwing wel belangrijk omdat er op fora ook veel horrorverhalen ontstaan die niet altijd te herleiden zijn en een eigen leven gaan leiden. Wat ik niet begrijp is dat je aangeeft dat de 2.5T motoren met ME7 (99-00) motormanagement minder kans hebben op het scheuren van de cilinderwanden. Zover ik weet (en dat kan fout zijn) is dat blok verder hetzelfde dus ik snap niet wat het verschil in motormanagement hier iets aan veranderd? Volgens mij heeft zelfs de V70n met z'n 2.4T tot 2003? nog kans op het scheuren van de cilinderwand tot de introductie van de "nieuwe" 2.5T in 2003-2004.

De haldex is inderdaad al een stuk beter en je moet zeker weten dat de visco modellen erg gevoelig zijn. Sterker nog als je een XC koopt met visco moet je altijd vragen of de AWD nog intact is want veel auto's hebben de AWD onklaar laten maken. Ik hou zelf van originaliteit dus ik zou nooit een XC kopen om vervolgens met FWD te gaan rijden. Daarnaast betaal je dan ook nog eens extra WB voor noppes.
Roy

RoelNL

Het grootste verschil met ME 7 is hoe ze de verbranding meten.

Motronic meet met lambda terwijl de ME 7 standaard met wideband sensor meet waardoor de verbranding beter te controleren is, mijn ouders hadden een 2.4t v70n maar daar is nooit iets meer geweest qua scheurende wanden. mijn inziens is er een hele verbetering gekomen qua kwaliteit met de ME 7 motor omdat dit een doorontwikkeling is geweest van de motronic versies.

De awd's is gewoon sowieso bij onze type auto's altijd een uitdaging maar ik zou het geld er nu sowieso niet meer in willen steken. En momenteel is het zelfs zo dat de onderdelen ook schaars beginnen te worden.

Ik wilde mijn awd gaan maken met een nieuwe visco maar die bleek nieuw niet meer leverbaar ondanks de kosten. Toen maar besloten het geld in een RVS downpipe te steken en deze zo te monteren dat er geen cardan meer tussen kan.

RoyvW

Citaat van: RoelNL op 11-04-2019 14:59:15
Het grootste verschil met ME 7 is hoe ze de verbranding meten.

Motronic meet met lambda terwijl de ME 7 standaard met wideband sensor meet waardoor de verbranding beter te controleren is, mijn ouders hadden een 2.4t v70n maar daar is nooit iets meer geweest qua scheurende wanden. mijn inziens is er een hele verbetering gekomen qua kwaliteit met de ME 7 motor omdat dit een doorontwikkeling is geweest van de motronic versies.

De awd's is gewoon sowieso bij onze type auto's altijd een uitdaging maar ik zou het geld er nu sowieso niet meer in willen steken. En momenteel is het zelfs zo dat de onderdelen ook schaars beginnen te worden.

Ik wilde mijn awd gaan maken met een nieuwe visco maar die bleek nieuw niet meer leverbaar ondanks de kosten. Toen maar besloten het geld in een RVS downpipe te steken en deze zo te monteren dat er geen cardan meer tussen kan.

Geloof je direct dat de motoren met ME7 een kwalitatief betere verbranding hebben. Maar de kans op het scheuren van de cilinderwand heeft volgens te maken met de dikte van de cilinderwand van de motoren. Deze schijnen bij de 2.5T motoren in de classic en ook de 2.4T van de V70n nog (te) dun te zijn. Of het nu een ME7 of MT4.4 is maakt daarom volgens mij niets uit. En zelfs dan moet je het in perspectief zien, in mijn omgeving heb ik nog geen 2.5T of 2.4T met gescheurde cilinderwand gezien, maar wel met hoge standen. Onze halve familie rijdt of heeft deze auto's gereden. Dat bedoel ik dus met horrorverhalen op fora. Geef mij 100x een 2.5T in een classic dan iedere TSI motor van VAG.
Roy

NinaPaul

Het scheuren van cilinderwanden heeft te maken met de belasting, die op zijn beurt te maken heeft met de verbranding.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

RoyvW

Citaat van: NinaPaul op 11-04-2019 15:48:02
Het scheuren van cilinderwanden heeft te maken met de belasting, die op zijn beurt te maken heeft met de verbranding.

De belasting van de motor ja, maar of je de verbranding de schuld kunt geven vraag ik me toch sterk af. De cilinderwand is gewoon te dun. Neem een 2.3 T5 blok = dikkere cilinderwand en je zit wel safe!
Maarjah die is volgens mij bij ons niet geleverd in een XC.
Roy

KIM

Alleen de T5 2.0 in Belgie en Italie.