Remschoenen handrem wéér vervangen

Gestart door j3r03n, 18-04-2019 14:13:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3r03n

Ik ben wéér toe aan nieuwe handremschoenen, ik denk dat deze keer de voering is losgekomen. Naast dat ik ze af en toe goed aansleur als ik met een boot op de helling sta doe ik er geen rare dingen mee. Het is toch niet normaal dat die dingen het maar een jaar uithouden? Er zit nu origineel Volvo onder en die remmen wel ok, maar zijn dus ook geen lang leven beschoren. De keer daarvoor goedkope brol en die remden niet goed en hielden het iets langer uit. Weet iemand welk merk Volvo gebruikt, is dat ATE net als de rest van de remmerij?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Ries van de Zilverschuit

#1
Heb je echt gezien dat de voering is losgekomen? Misschien is het wat anders. Ik meen dat er ook een veer kan losschieten in de 'trommel''.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

j3r03n

Nee, nog niet los gehad, ik las hier dat het loskomen van de voering regelmatig voorkomt dus zodoende.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Ries van de Zilverschuit

Maar volgens mij alleen bij exemplaren die er al heel wat km op hebben zitten. Ik zou de remschijven er eerst even afhalen en de boel inspecteren voordat je nieuwe gaat kopen. Mogelijk is er iets anders aan de hand. Ik vind het altijd nog een beetje krakkemikkig systeem, die  handremconstructie in onze auto's.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

j3r03n

I know, right? Ik vertrouw die constructie voor geen centimeter. Hier in NL is gelukkig wel goed te werken zonder handrem, in Italië is dat wat minder heb ik mogen ervaren, maar ook nog wel te doen met een flinke kei voor de hellende parkeerklussen. Maar met een boot achter de auto op een trailerhelling zonder handrem is ronduit k*t, of althans zo voelt dat dan, met zulke plaatjes in het achterhoofd:

Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

j3r03n

Het mechaniek van de remschoenen bleek te blokkeren, zo te zien waar de remkabel binnenkomt in de trommel. Ik heb het nu weer gemonteerd en alle metaal op metaal delen goed ingesmeerd met keramisch vet en het werkt vooralsnog weer. Smering had ik met montage een beetje te voorzichtig gedaan en niet op die plek. Al doende leert men :)
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

volvobug

Controleer toch ook eens goed of de buitenmantel van de remkabel zelf niet gebroken is, meestal op het bevestigingspunt net voor de trommel waar die iets van een knik/bochtje maakt. Dan bestaat de mogelijkheid dat de binnenkabel door roestvorming vast blijft zitten en de remschoenen ook niet los komen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

j3r03n

Ik zal vd week nog eens kijken, remkabel zit er nog niet heel lang onder dus dan zal het niet door ouderdom zijn.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

j3r03n

Remschoenen wederom vast, dit keer een veer los :eusa_wall:. Ik heb de kabel goed bekeken en geen beschadigingen. Wel viel me op dat de kabelplug aan het eind niet goed aansluit op de ingang van de trommel. Is er eentje van Bosch. Ik herinner me dat me dat ook al niet lekker zat bij montage van de kabel. Ik vermoed dat het probleem daar zit en dat ik alsnog een nieuwe kabel kan gaan trekken omdat deze is aangetast.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

j3r03n

Een paar weken geleden de remkabel vervangen van de rem die steeds vastliep. Tot nu geen problemen ermee. Aan de oude kabel was van binnen en buiten niks te zien van roest of slijtage. Wel liep de oude kabel wat stroever dan de nieuwe. De passing van de kabel op de remtrommel was niet helemaal lekker dus kon er ook makkelijker troep in de kabel komen.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km