Afslaan op benzine, prima lopen op LPG

Gestart door TBoss3, 22-05-2019 22:15:35

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

In mijn geval doet de LMM niet mee met het LPG3 syssteem. Injectietijden gaan gewoon via ecu etc worden overgenomen controle gaat aan de hand lambdasonde.

Laatst ook een brakke LMM sensor. Op benzine een hikje bij een bepaalde toerentallen met volgas wegrijden. Op LPG deed die het prima.
LMM vervangen en het probleem verdween als sneeuw voor de zon.

Ik had een Landie Renzo systeem. Bij andere systemen weet ik het niet, maar ik zie de noodzaak erook niet van in. injectie tijden worden door de main ecu doorgegeven naar de LPG ecu die het vertaald in hoeveelheid gas.

Terug naar het probleem probeer het inderdaad eerst op benzine op te lossen. Als het gas goed werkt hoef je daar niks aan te doen. Op benzine moet alles gewoon goed werken anders ga je later bij het LPG ook nat.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

Om de benzine injectietijden te berekenen is toch de LMM benodigd.
Indirect maak je (ook op gas) gebruik van de LMM.

volvobug

Hoeveel benzine zit er in je tank?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Citaat van: KIM op 06-06-2019 10:53:10
Om de benzine injectietijden te berekenen is toch de LMM benodigd.
Indirect maak je (ook op gas) gebruik van de LMM.

Precies kor ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Maar niet bij AMS.

Die gebruikt alleen lambdasignaal.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

KIM

hilko73

Citaat van: KIM op 06-06-2019 13:07:43
Ook bij AMS
Tuurlijk. Alle 10 kleppers hebben ook een LMM. Oh, wacht...
AMS regelt af op alleen lambdasignaal. De 10 kleppers hebben niet eens een lmm. Dus mijn G3 installatie gebruikt ook geen lmm gegevens.

Ach, laat ook maar.

arjenT5R

10V heeft een mapsensor maar hoe verrijkt het ams systeem dan als je meer vermogen vraagt?

Aan de verdamper kun je niets afstellen, dus hij moet op 1 of andere manier toch snappen dat het wat rijker mag?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Een lambdasensor levert alleen maar informatie over het al dan niet slagen van de mengselvorming en dient derhalve voor finetuning van de mengselsamenstelling (geregeld systeem).
De LMM of MAP zijn in belangrijke mate bepalend voor de initiële mengselsamenstelling en dus de inspuitduur.

Een LPG systeem gebruikt vaak de inspuittijd als basis om te bepalen hoeveel gas er gebruikt moet gaan worden. Bij G3 systemen is vaak de lambdasensor nog aangesloten om het systeem, net als bij benzine, geregeld te maken.

Zonder lambdasensor hebben benzinesystemen en LPG systemen geen informatie over de juistheid van de mengselsamenstelling.

hilko73

Citaat van: arjenT5R op 06-06-2019 20:30:33
10V heeft een mapsensor maar hoe verrijkt het ams systeem dan als je meer vermogen vraagt?

Aan de verdamper kun je niets afstellen, dus hij moet op 1 of andere manier toch snappen dat het wat rijker mag?
AMS verrijkt met dat fijne elektrische schuifje dat bij de verdamperuitgang zit. Je weet wel, waar ze vaak een stelschroef voor in de plaats zetten omdat die elektrische schuiven zo vaak stuk gaan. Als je het systeem aan de Signalite (uitleesapparaat voor AMS) hangt zie je ook dat die schuif reageert oo het pendelen van het lambdasignaal.

Zit er in plaats daarvan een stelschroef dan stel je eerst stationair en daarna bij 3000 toeren, zonder verdere regelingen, zoals LPG installaties al sinds het jaar kruik geregeld werden. Uiteraard is het dan geen G3 meer, daarvoor moet minimaal op lambda geregeld worden. Verder is AMS met een venturi op het gasklephuis aangesloten dus van exacte inspuittijden is geen sprake. Daarom is AMS ook zo gevoelig voor backfires.

Bovenstaande verzin ik niet zelf, is gewoon op te zoeken.

KIM

En hoe wordt dat elektrische schuifje aangestuurd?

hilko73

Citaat van: KIM op 06-06-2019 20:55:36
En hoe wordt dat elektrische schuifje aangestuurd?
Aangepast, zie mijn eerdere post.

KIM

Ik denk toch dat je de schema's van AMS er op moet naslaan.
Mijn AMS op de GLT (wel met LMM) deed heel weinig meer na een backfire die mijn LMM vernielde.

Die AMS regeleenheid kent meer inputs dan alleen het lambdasensorsignaal.

hilko73

Wijs maar aan waar in het schema staat dat de lmm afgetakt moet worden.

KIM

Ah...
Maar dat is niet wat ik zeg. De LMM of MAP is nodig om de inspuittijd te bepalen van benzine. Dit signaal wordt gebruikt om de LPG hoeveelheid af te stemmen.

De taak van de lambdasensor in deze heb ik in voorgaand bericht beschreven. Het is pertinent onwaar dat de lambdasensor de menselverhouding bepaalt.

Trek de stekker van de MAP. maar eens los en kijk wat er gebeurt en doe hetzelfde daarna maar eens met de lambdasensor. Als de motor afslaat weet je hoe belangrijk de sensor is.