Luid geratel bij kickdown

Gestart door RickG, 31-05-2019 19:48:04

Vorige topic - Volgende topic

RickG

Hallo,

Ik merkte eerder eens en vandaag meerdere malen dat wanneer ik een bocht neem en daarbij gas geef, dat er een luid geratel ontstaat. Het geluid lijkt linksvoor weg te komen. Het klinkt als een schroefmachine die overslaat als de schroef vastzit, maar dan in een wat hogere frequentie. Vaak gebeurt het als ik ca. 30 km/u rijd en dan een bochtje neem van 45 tot 90 graden en wat gas bij geef. Misschien gaat er iets niet goed bij het terugschakelen (ik heb een automaat). Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt.

Groeten Rick

rjverbrugh

Dat klinkt als speling op je (wrs) buitenste homokineet.

big ben

Dat denk ik ook.....homikineet vervangen, Elferink in Enter heeft ze wel liggen .

RickG

Bedankt. Ik zie ook een homokineet van CDX Cedex, dus geen origineel Volvo-onderdeel. Werkt zoiets ook of moet ik voor origineel gaan? Elferink en Estateservice bieden deze aan.

razorx

Ik zou liever origineel kiezen.
Wat je ook kan doen, minder werk is een goede gebruikte complete as kopen. Ben je sneller klaar en wordt je minder vies. ;)

RickG

Hallo, ik merkte zojuist dat het geluid ook hoorbaar is wanneer ik in sportstand het gas goed intrap. De bak lijkt dan wat moeite te hebben met schakelen. Ik denk dat het probleem niet in dw homokineten zit, maar ergens in de bak. Kan iemand specifieker zijn dan ik?

MikeyQR

Het kan alsnog een homokineet zijn.
Ook kan het je tussen lager zijn (rechteras).

Maar hoe schakelt de bak dan?, hakkelig of juist laat?

RickG

De bak schakelt erg goed. Alleen het schakelen van 3 naar 4 geeft een bokje en duurt wat langer.

MikeyQR

Citaat van: RickG op 01-06-2019 20:14:48
De bak schakelt erg goed. Alleen het schakelen van 3 naar 4 geeft een bokje en duurt wat langer.

Spoelen helpt vaak dan, weg gaan zal het nooit helemaal denk ik.
Gaat jou bak ook goed in en uit de lockup?

Verder verdenk ik nog steeds 1 van de homokineten, met jou uitleg.

RickG

Citaat van: MikeyQR op 01-06-2019 22:56:37

Bedankt. De bak komt prima uit de lock. Misschien in Best even laten spoelen.
Een toevoeging: het geratel van mijn vorige update kwam voor toen ik op een recht stuk plankgas ging. Dat kan alsnog veroorzaakt worden door homokineten?

Ik heb er echt de ballen verstand van en ben heel blij met jullie expertise.

classicT5

Ff op 2 assteunen zetten aan de voorkant en dan motor laten draaien en in zijn versnelling zetten. En eventueel nog met draaien van stuur erbij, dan moet je het kunnen lokaliseren m.I.

V70geRwin

Is het een bochtje naar links of rechts?
Als het al zo ratelt dan moet je ook speling kunnen voelen op de assen (niet in de lengte richting van de as maar dwars op de as).

Ik hoop voor je dat het de as is (die kans is ook het grootst).

Een nieuwe as is bij skandix.de best nog te betalen, ben je voorlopig weer klaar ook met je hoezen etc.

RickG

Citaat van: MikeyQR op 01-06-2019 22:56:37

Ik besef me na het lezen van meerdere topics dat ik een ander idee had van de lockup. Mijn vraag is: wat is een lockup?

Citaat van: V70geRwin op 03-06-2019 10:33:02
Is het een bochtje naar links of rechts?
Als het al zo ratelt dan moet je ook speling kunnen voelen op de assen (niet in de lengte richting van de as maar dwars op de as).

Ik hoop voor je dat het de as is (die kans is ook het grootst).

Een nieuwe as is bij skandix.de best nog te betalen, ben je voorlopig weer klaar ook met je hoezen etc.

Links, rechts en rechtdoor. Gisteren ook met minder gas wel een geluid alsof je een handbak niet goed in de versnelling hebt staan.

De olie van de autonaat is dun en volgens de peilstok zit er teveel olie in de automaatbak. Ik ga maandag bij Best powerflushen. Enig idee of zoiets helpt tegen dit verschijnsel?

V70geRwin

Heb je wel in het handboek gelezen hoe je de bak goed moet pijlen?
Het is nl niet hetzelfde als motor olie pijlen.

Het mooist is de bak goed warm rijden.
Dan hieronder alles doen met draaiende motor.
Parkeren, dan 8 seconden in elke versnelling houden met de voet op de rem.
Na de laatste versnelling in P.
2 minuten wachten.
Bak olie pijlen aan de HOT zijde (mooiste is eerst peilstok afvegen met doekje, zorg er voor dat er geen draad en/of vuil aan de peil stok komt!)

Het lijkt me illusie om te verwachten dat het spoelen van de bak een ratel op kan lossen.
Heb je al aan de assen gevoeld of er speling op zit zoals ik eerder schreef?

MikeyQR

Met spoelen los je het probleem idd niet op denk ik.

Zou eigenlijk zeggen van rij even langs, wil er wel even samen naar kijken.
Kan best zijn de je AT bak eraan gaat maar misschien ook niet.