Buitentemp. meter repareren

Gestart door RoelNL, 03-06-2019 13:52:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelNL

Hallo,

Sinds een tijdje doet mijn buitentemp meter niks meer. Het is al een tijdje geleden dat het begonnen was, maar ik had het druk met andere dingen.

Afijn de temp. gaf op een gegeven moment 60 graden aan terwijl het buiten 0 graden was. Toen heb ik bij de dealer een nieuwe sensor besteld.

Om deze goed te monteren dacht ik lekker makkelijk plug en play het grootste gedeelte is ook zo, waren het niet dat de pinnentjes die op de connectors horen vast geroest waren en er met geen mogelijkheid af te krijgen waren. Ik heb toen besloten de draad door te knippen zelf nieuwe connectors erop te zetten. Toen zag ik mijn temp wel omlaag gaan maar helaas niet naar 0 gaan.

Ik ben toen naar de dealer gegaan en gevraagd of de sensor misschien op de ecu gekalibreerd moest worden. Dit is niet het geval. De ecu heeft bepaalde OHM waardes geprogrammeerd waaraan een temp vast hangt in het dashboard.

Mogelijk dus een brakke sensor. Ik heb dus een 2e sensor besteld en deze vandaag erin gehangen. Helaas resultaat hetzelfde.
Nu ben ik dus aan het meten geslagen om te kijken of de bedrading naar de sensor nog goed is.
hiervoor heb ik de ecu eruit gehaald en ben ik gaan zoeken naar de juiste pin. De accu had ik van te voren los gekoppeld

Zelf denk ik dat ik de boosdoener gevonden heb maar mogelijk dat er nog wat meer aan vast  hangt voordat ik draadjes ga vervangen.

1 draad had een 0.2 ohm weerstand, dat is goed
de 2e draad 1.411 aangepast naar 384.8 k ohm weerstand.

Mijn vermoeden is dus dat die 2e draad stuk is. Maar ik wil even weten of ik er nog iets achter moet zoeken waardoor die deze weerstand geeft?

Hopelijk kan iemand hier een passend antwoord opgeven of een uitdraai van het elec. schema zodat ik hetzelf kan bekijken.

Alvast bedankt voor het meedenken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023