Sway bar rubbers

Gestart door marc-850, 09-06-2019 14:33:42

Vorige topic - Volgende topic

marc-850

Al langere tijd heb ik last van een rammel, ergens uit de voortrein. Schokbrekers, veren, end-links, draagarmen etc. zijn allemaal nog vrij recent.
Nou vraag ik me af of de rubbers van de sway bar (die van links naar rechts loopt), zover kunnen uitlubberen, dat deze gaan rammelen? Deze zitten er tenslotte al 380.000 km onder.
En zijn ze überhaupt los te vervangen?

volvobug

Citaat van: marc-850 op 09-06-2019 14:33:42
Al langere tijd heb ik last van een rammel, ergens uit de voortrein. Schokbrekers, veren, end-links, draagarmen etc. zijn allemaal nog vrij recent.
Nou vraag ik me af of de rubbers van de sway bar (die van links naar rechts loopt), zover kunnen uitlubberen, dat deze gaan rammelen? Deze zitten er tenslotte al 380.000 km onder.
En zijn ze überhaupt los te vervangen?

Nooit gezien /gelezen/gehoord dat ze zover uitlubberen dat ze gaan rammelen bij de 850/classic. Ze zijn los te vervangen, bij de eerste 850's was het nog losse montage, later werd het een op de stabilisatorstang gevulcaniseerd rubber. Ook dat is wel te verwijderen en los te verkrijgen voor vervanging.

ik vermoed dat je probleem ergens anders zit. Zit de metalen bus in de veerzittingen nog vast in het rubber? Zit de kruismoer boven op de veerzitting nog vast? Raakt het blok rechts niet het subframe vanwege een slechte motorsteun distributiezijde?

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

RoelNL

Als de rammel metalig klinkt zou ik eens gaan kijken naar de motorsteun welke Volvobug kijkt.

Alle andere rammels kunnen uit de voortrein komen. Dat moet dan uitgezocht worden. Alles zit goed vast? wil zeggen het kan niet bewegen in de boutgaten. Veren zitten volledig in de zitting zitten nadat ze vervangen zijn?

De koppelstangen zitten op de schokbreker en stabilisator stang, dit is degene die je bedoelt met sway-bar. Je kan is kijken of je er een koevoet tussen kan zetten om te kijken of je spelling kan zien in de rubbers.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Michaell

Misschien heb je hier iets aan:

Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad een jaartje terug ofzo. Bij mij was het een kapotte motorsteun onder distributie zijde, waardoor de motor een "tik" gaf onder sommige omstandigheden.
Ik kwam er achter door de motor (koud) met beiden handen beet te pakken en van voor naar achteren te wiebelen. Toen hoorde ik direct een metalen "pok" onderin.

Ik heb toen gebruik gemaakt van de volgende video van EricTheCarGuy: https://www.youtube.com/watch?v=scFbb43fwqk (c.a. 25 minuten).

Hij legt op een goede praktijkmanier uit waar je op moet letten, zoals wat voor geluid het is en wanneer komt het voor.
Hij maakt een testritje en probeert het probleem te reproduceren, door hard te accelereren, hard te remmen, stuuruitslag op maximum, slecht wegdek, op nieuw asfalt enz om zo er achter te komen onder welke omstandigheden het geluid zich voordoet.
Daarna gaat hij in zijn garage nog een aantal tests doen en komt zo relatief snel achter de oorzaak.

In deze video bleek het net als bij mij om een defecte motorsteun te gaan.

marc-850

Motorsteun distributiezijde is het sowieso niet, deze zit er net 1000 km onder, en het rammelen was daarvoor ok al. Veerzittingen en schotels zijn ook allemaal nog van recente datum.
Ik zou misschien de veren eens na kunnen kijken op breuk?
De end-links kan ik ook nog eens controleren, hoewel die ook nog niet zo heel erg oud zijn.

Volgende week maar weer verder zoeken, ben nu op vakantie.

V70geRwin

Het kan wel hoor dat je horizontale stabistang daarop rammelt, al zijn de endlinks wel eerder verdacht.
Je kan de rubbers los bestellen en de gevulcaniseerde er af branden/slopen.