Nivomat lek -> Dilemma?!

Gestart door TBoss3, 26-06-2019 12:03:31

Vorige topic - Volgende topic

TBoss3

Hoi allemaal,

Helaas heb ik gister geconstateerd dat mijn nivomat linksachter lek is  :'(
Ik had al een aantal dagen zo'n vermoeden, dat hij na het parkeren links lager stond dan rechts. Toen dacht ik dat het misschien aan de ondergrond lag die niet waterpas zou zijn. Helaas is het toch een lekke demper. Ook bij bewegen op de trekhaak gaat hij links lager en deinst hij langer door. Zie hieronder voor foto's:

Raad welke lek is...

Nu zit ik in dilemma. Er zijn een aantal opties die ik kan doen, maar ik weet niet zo goed wat het beste is. Hieronder de opties:

• Op Marktplaats 2 nivomats gevonden van een V70 classic, voor €70. Verkoper weet geen nummer of km-stand van de auto waar ze vanaf komen. Zien er goed uit, stofhoezen moeten wel nieuwe op maar dempers zijn droog maar verder weinig informatie
    • Hier op het forum staat een set nivomats te koop. "Zeer goede staat" en €450
    • Via Duitse Ebay kan ik voor €220 T-5R nivomats (blauw), T-5R achter- & voorveren kopen. 168k km oud

Ohja over 2 weken ga ik, met de 850, op vakantie. Dus daarvoor moet ik het fixen... :eusa_eh:

Ik hoor graag wat jullie denken en wat wijsheid is.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

volvobug

Die op het forum te koop staan zijn voor een verlaagd chassis als we het tenminste over dezelfde hebben. Die zijn niet geschikt.

Zolang hij maar niet lek is kun je iedere gebruikte nivomat eronder zetten, die zal niet veel beter of slechter zijn dan jouw rechterexemplaar.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Mijn 850 is (volgens kenteken) een Sports-line. Ik heb hem ook wel eens naast een "gewone" 850 gezet en dan lijkt hij lager, dus ik denk dat ik zelf ook de verlaagde nivomats heb achter.
Helaas staat er geen leesbaar nummer meer op mijn nivomats en kan de dealer het ook niet uitzoeken a.d.v. chassisnummer. Dus zeker weet ik het niet, maar als ik het goed heb zijn alle Sports-line uitvoeringen geleverd met het verlaagde onderstel.

Died850 heeft mij gewezen op het feit dat als ik gehele ophanging vervang door die van T-5R uit Duitsland ik ook nog nieuwe dempers voor moet, en uitlijnen. Dat is niet echt een haalbare optie om dat klaar te spelen binnen 2 weken.

volvobug

Je hoeft geen nieuwe dempers voor als je de ebay veren eronder zou zetten.

De marktplaats nivomat is niet verlaagd, die zou volgens jouw Sportsline onderstel dan weer niet geschikt zijn.

Er zal vast wel ergens een leesbaar nummer ingeslagen zijn, maar misschien moet je hem daarvoor even demonteren om goed rondom te kunnen kijken en schoonborstelen.

Als je perse een verlaagde wil, ik heb nog wel gebruikte blauwe liggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

TBoss3

Zit er een verschil tussen zwarte verlaagde nivomats en de blauwe nivomats?

vasquez

Ehh ja en nee.

De kleur zegt niet perse iets, verlaagde nivomats zijn in zowel zwart als blauw geleverd.
Gewone wellicht alleen in het zwart, ik heb geen idee, zelf alleen maar verlaagde gehad.

Vermoed overigens dat Diederik iets anders bedoelde....

Staar je overigens niet blind op kilometerstand van die dingen, zegt niet altijd wat

arjenT5R

Ik heb nog nivomats volgens mij voor een prikkie
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

TBoss3

Met behulp van arjenT5R nivomats over kunnen kopen!
Van het weekend gaan ze eronder. Ben benieuwd.

Died850

Mooi dat je een setje hebt gescoord! lekker makkelijk en goedkope oplossing zo vlak voor de vakantie. Kun je je ene goede nivomat nog bewaren als reserve ;).

Met het vervangen van de voordempers ging ik ervan uit dat je een standaard onderstel hebt. Anders kan namelijk een standaard demper met ruime ervaring de nek om worden gedraaid wanneer er ineens met lagere veren worden gemonteerd. Zal vast voor een tijdje goed gaan maar voor de langere termijn..