Torque waarde

Gestart door Ferry, 04-07-2019 11:30:52

Vorige topic - Volgende topic

Ferry

Hallo allen,

Kan een van jullie me helpen aan de torque waarden voor de bouten vd draagarmen van een Volvo 850?
En evt. ook van de bougies ?
Bedankt alvast!
'96 - Volvo 850 2.5 Estate aut. - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 240.000km
'98 - Volvo C70 coupe 2.5T - Dark Olive Pearl - 17" Canisto -
164.000km

V70R^2

Hallo Ferry, probeer een haynes te zoeken online, daar staat van ieder boutje het aandraaimoment in. Ik heb hem helaas niet op deze laptop staan anders had ik wel even een wetransfer linkje gemaakt..

de Boeing

haynes zegt:

Control arm to subframe mounting nuts:

Stage 1: 65 Nm
Stage 2: Tighten through a further 120 degrees

and always use new nut

Dat gezegd zijnde, ik heb daar nog nooit een momentsleutel op gezet en toch al ettelijke keren los en vast gedaan (zelfs zonder nieuwe bouten, lets go nuts, en zonder enige problemen, gewoon goed vast!)

de Boeing

en bougies: 25 Nm (maar ook hier gewoon met de hand en tot dusver geen problemen gehad, deze uiteraard niet achterlijk vast trekken, al is het gebruik van momentsleutel hier mss al wel wat meer aangewezen)

classicT5

@boeing, jij hanteert de norm kwart slag voor het breken? ;)

arjenT5R

Ik gebruik eigenlijk alleen een momentsleutel voor kopbouten en wielbouten :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ferry

Bedankt allen voor de reacties! ;D
'96 - Volvo 850 2.5 Estate aut. - Dark Olive Pearl - 16" Perfo - 240.000km
'98 - Volvo C70 coupe 2.5T - Dark Olive Pearl - 17" Canisto -
164.000km

Michaell

Citaat van: de Boeing op 04-07-2019 12:07:44
haynes zegt:

Control arm to subframe mounting nuts:

Stage 1: 65 Nm
Stage 2: Tighten through a further 120 degrees

and always use new nut

Klopt. En heel belangrijk voor de levensduur van je nieuwe draagarmen is dat je dit moet aandraaien op het moment dat de auto op de grond staat (De arm moet belast zijn)!
Of ff met een krik de as omhoog duwen terwijl de auto op poten staat (niet de auto zelf verder omhoog duwen. Alleen de as terug in originele positie krikken).

De reden hierachter is volgens mij dat er rubbers in de draagarm zitten. Als je die vastzet voordat de auto op de grond staat, dan torderen deze rubbers zodra je de auto laat zakken.
Zo komt er in "rust" stand erg veel kracht hierop te staan, waardoor ze erg vroegtijdig zullen gaan scheuren en de de arm dus weer mag vervangen.

Dat je nieuwe bouten moet gebruiken is omdat de oude bouten haarscheuren kunnen bevatten. En dit is toch een cruciaal onderdeel voor jouw veiligheid tijdens het rijden.
Als ze breken op de snelweg verongeluk je. Er komt toch behoorlijk wat stress op deze bouten te staan.

En ze zitten er gewoon bij (Bij mij wel tenminste), dus waarom het risico nemen imho. :)

Edit: Oh, bijna vergeten. Vergeet niet dat je jouw auto opnieuw moet laten uitlijnen na het vervangen van de draagarmen.

volvobug

Citaat van: Michaell op 05-07-2019 10:39:38
Klopt. En heel belangrijk voor de levensduur van je nieuwe draagarmen is dat je dit moet aandraaien op het moment dat de auto op de grond staat (De arm moet belast zijn)!
........

Aanvulling: alleen van belang bij de (alter 2) draagarmen waarbij de bouten (2 stuks) in de lengterichting van het subframe/chassis gemonteerd zitten. Bij de variant met 4 bouten per draagarm (alter 1) waarbij de bouten door het subframe gemonteerd zitten is dit niet van belang.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

NinaPaul

Het principe is simpel, het rubber om de bussen moet "onbelast" zijn tijdens normale omstandigheden.

Mijn alter 1 hebben beide 2 bouten, de 850 alter 2 en de V70 ook (dus wel noodzakelijk vastzetten onder belasting).
De enige die het niet heeft bij mij is de C70 uit 2004.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

volvobug

Citaat van: volvobug op 05-07-2019 11:35:44
Aanvulling: alleen van belang bij de (alter 2) draagarmen waarbij de bouten (2 stuks) in de lengterichting van het subframe/chassis gemonteerd zitten. Bij de variant met 4 bouten per draagarm (alter 1) waarbij de bouten door het subframe gemonteerd zitten is dit niet van belang.

Alter 1 en alter 2 benamingen slaan in dit geval op het type draagarm, niet op de modelwijzigingen van de auto.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.