[Verslag] Draagarm vervangen 855

Gestart door Michaell, 08-07-2019 10:17:28

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Hoi Allemaal,

Ik heb gisteren samen met Ruurd de linker draagarm voor vervangen.
Ik ben de afgelopen tijd lekker bezig met de wagen, om deze voor te bereiden voor de APK (Waar hij nu voor bij de garage staat. Altijd spannend!) en voor mijn trip met aanhangwagen erachter (ivm met meenemen motorfiets Suzuki GSF Bandit S1200 MY1998) naar Bormio Italie.  Dus de auto moet tiptop zijn.

Ik heb de auto een paar weekje geleden een grote beurt gegeven en alles waar ik aan twijfelde wat ik zag wil ik vervangen. Wat mij opviel en wat ook de reden voor mij was om de draagarm te vervangen was omdat als ik de voorwielen opkrikten en op poten zette en het wiel op 12:00 en 6:00u vastpakte en op en neer wilde wiebelen ik toch redelijk wat speling voelde.
Yup, de kogel van de draagarm. Ook onder de auto kruipen en dit herhaalde was duidelijk zichtbaar dat de kogel gewoon los zat en het rubber ervan is overleden.

Dus de draagarm mag afgevoerd worden. Wie overigens bij de plechtigheid aanwezig wil zijn: De crematie zal plaatsvinden volgende week maandag op de lokale stort in Nunspeet rond 12:00. Er is gratis eten en drinken en het zal op prijs worden gesteld dat iedereen even een laatste woord zal uitspreken voordat de arm in de hoogoven gegooid zal worden onder begeleiding van wat doedelzakmuziek.  ;D

Het vervangen was kinderlijk eenvoudig. Dit was een van de makkelijkste klusjes die ik heb gedaan. Ookal ging ik er vanuit dat alles goed zat vastgerot. Viel best mee.
We hebben een defecte momentsleutel gebruikt tot 210Nm ivm de lange hefboom die dat ding heeft en daar ging het vrij soepel mee.

Als eerste hebben we de wagen opgeprikt met een poot onder een dik stuk staal net voor het voorwiel. Waarna we het wiel verwijderd hebben.

Om de draagarm los te krijgen hebben we ontdekt dat het handig is om eerst de bouten waarmee de arm aan het subframe vastzitten (2 stuks in mijn geval). waardoor de spanning van de kogel af is.
Een grote hefboom aan 1 kant en een ring sleutel op de moet aan de andere kant en deze ging relatief eenvoudig los.
De draagarm zelf zat echter nog goed vastgeknepen tussen het subframe. Een koevoet die ruim hierboven paste drukte de arm vrij eenvoudig naar beneden en uit het frame.

De bout die de kogel vasthoud aan de voorkan bij de remschijf leek wat beter vast te zitten. Een beetje WD40 en ff laten inweken en weer een langen hefboom erop werkte prima.
Ff flink kracht zetten en ineens hoorde we "PANG" en yup. de bout was los.

De kogel zat echter nog vlink vast in de "oortjes" Wat tikken met een hamer op de oude draagarm werkte perfect. 3-4 tikken en hij popte eraf.

De oude arm had een kogel die met mijn nagel alle kanten op de bewegen was. Het ging net zo soepel als die van een controller van een Playstation 3 zeg maar. Vrijwel geen weerstand.
De nieuwe arm zat de kogel in contrast muurvast. Flink wat kracht voor nodig om die te laten bewegen. Een enorm verschil!
Dus dat was duidelijk. Tijd voor een nieuwe.

Montage was vrij simpel. Eerst de kogel weer tussen de oortjes. Ff een potkrik daaronder om de kogel volledig en rustig tussen de oortjes te drukken. De "kop" moet boven de "oortjes" uitsteken.
En dit kan ook niet anders hebben we ondekt. Anders past de bout er niet in. Volvo heeft al rekening gehouden dat er ooit een knijer gigantus zoals ik er nog wel eens mee bezig kon gaan! :eusa_angel:
Daarna de bout erin. Deze vastgezet met een goede momentsleutel op 50Nm.

Dan de nieuwe arm erin. Ik heb een potkrik gebruikt om deze tussen de subframe beugels te drukken. Ging een beetje te zwaar om met de hand te doen. Met de krik ging het soepel en perfect.
Bouten erdoor heen voor montage subframe. Maar nog niet aangedraaid.

Dan de potkrik onder de kogel gezet met een stukje hout ertussen. Ik had opgemeten dat als de wagen op de grond staat de as op 41Cm zit van het spatbord.
Dus de potkrik drukte de arm omhoog tot deze zonder wiel weer op 41cm stond (Doe je dit niet, dan verkort je de levensduur van je nieuwe arm aanzienlijk!).

Dan de bouten eerst vastdraaien op 65Nm, zoals voorgeschreven.
Dan als beide op 65Nm staan, deze met een gradenboog aangedraaid met exact 120Gr extra om de bout op te rekken voor een gelijkmatigere en hogere kracht (De bout zal vervormen tijdens dit proces. Daarom niet de oude her-gebruiken. Breukgevaar! Vervangen die bouten!).

En uiteraard geen enkele oude bout gebruikt. Ik heb een draagarm van Meyle-HD gebruikt en die leverde nieuwe bouten en moeren erbij.
Meyle-HD werd namelijk als beste alternatief voorgeschreven op het forum. En zijn de helft goedkoper dan OEM (€65,- per stuk vs €135,- per stuk) En komt met 4 jaar garantie. Kan niet fout gaan toch.  :eusa_clap:

Dan een testritje. auto bleef met handen van het stuur in een rechte lijn rijden. Dan ff hard remmen met handen van het stuur. Ook hierbij bleef de auto keurig recht.
Auto staat nu bij de APK, maar ik heb ook gevraagd de auto uit te lijnen. Als lijkt het niet nodig, maar just in case.  :eusa_angel:
Met uiteraard zonder speling in het wiel.  :eusa_dance:

Nou hoor ik jullie denken: Waarom maar 1 draagarm???????
Nou, dat zit zo: Een poos geleden had ik zeer trillende remmen. Het linker wiel sloeg gewoon vast. Schijf krom. Ik ben daar nog ff mee wezen doorrijden tot het zo erg werd dat het gevaarlijk werd.
Deze arm heeft die klappen gehad toen die tijd. En bevatte redelijk wat speling daarna. De rechter zit nog muurvast (kan er aan trekken wat ik wil, maar geen speling). En ook kwa buget komt dit mij wat beter uit. En echt "extra werk" is het niet als ik die later alsnog moet vervangen. Dat hij dan opnieuw uitgelijnd moet worden neem ik voor lief.
Kan zijn dat ik spijt ga krijgen van deze beslissing, maar kan ook zijn dat het nog een paar jaar goed gaat. Dat is een gokje waarvan ik besloten heb die te gaan nemen.

Een howto die ik als referentie en voorbereiding heb gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=teAcFHVAswM