Koelvloeistof / inhouden lpg

Gestart door v/db, 11-07-2019 06:16:32

Vorige topic - Volgende topic

v/db

Laatst heb ik een aantal koelslangen vervangen bij mijn 850 R met Vogels gasinstallatie. Hiervoor heb ik het volledige koelsysteem leeg laten lopen. Opnieuw opgevuld en ontlucht (behoorlijk lang). Nu doet het volgende probleem zich voor.

Bij volgas of bijna volgas stottert de auto op lpg. Op benzine is er geen probleem. Verder staat de KVS temperatuur niet constant netjes in het midden, maar fluctueert wat. Ik dacht zelf eerst aan een luchtbel nog ergens, maar die zou er na een paar honderd km vanzelf wel uit moeten zijn. De thermostaat en de sensor zijn enkele maanden terug vernieuwd (5000km terug ongeveer).

BBS

Dan heb je toch nog ergens een luchtbel in zitten.
Heb je de motor stationair zolang laten lopen dat de thermostaat opengaat en de ventilator aanslaat? Dan de motor uitzetten en heel voorzichtig de dop iets losdraaien zodat de lucht eruit komt?
Volvoloos....

arjenT5R

Als ik het mag zeggen? Het systeem is zelf ontluchtend dus daar moet je gewoon vanaf blijven.
Tankje helemaal vol, dop er op en een keer stationair laten draaien tot de fan aanslaat.

Uitzetten,, afkoelen bijvullen, dan zit je meestal wel goed.

Ik bedoel je hoeft niet heel actief allerlei ontluchtings trucen uit te gaan halen, zoals hier boven beschreven is prima.
Dus zeker als je al 100en km's gereden hebt is dat lucht gebeuren echt wel voormekaar (buur).

De stekker aansluitingen van de koelwater temperatuur sensor zijn redelijk Brakjes bij een 850 ik zou daar als eerst naar kijken.
Die temperatuur meten slingert nog niet bij 20 graden temperatuur verschil dus alleen als er met sensor / bekabeling iets mis is dan ga je slingering zien op je meter.
Dus eerst sensor en bedrading / stekkers etc bekijken.

Dat zou ik doen he ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Inhouden/stotteren zal niet heel snel door lucht in het koelsysteem veroorzaakt worden, dan moet er al vrijwel  geen koelvloeistof meer in het systeem zitten. De kvs zorgt alleen maar voor de temperatuur zodat de LPG optimaal verdampt, maar zo kritisch is dat verder niet. Ik denk eerder dat de verdamper, en dan specifiek het membraan erin, een oplawaai heeft gehad doordat de kvs eraf is geweest. Interessant om te weten is dan ook hoelang de installatie al ingebouwd zit, en hoeveel kilkometer. Gezien de motor verwacht ik een IG1 verdamper. Die zijn niet heel berucht om intern lekken maar ze kunnen het echt wel.

Verder is de bedradingtip van Arjen ook een goede natuurlijk.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

v/db

De bedrading lijkt in orde te zijn.

Ik zal vandaag even kijken welk type verdamper er in zit/of ik dat ergens kan vinden. De installatie zou volgens mij zo'n 5 jaar oud moeten zijn en max 150.000km. Het lijkt een beetje op dezelfde symptomen als een paar maanden terug bij de kapotte thermostaat (in files/stad loopt de meter wat op en op de snelweg zakt de temperatuur). Of kan dat ook worden veroorzaakt door die defecte verdamper?

arjenT5R

Hoe oud is de temperatuur sensor zelf?

v/db

Die is direct mee vervangen met de thermostaat. Misschien gewoon pech en weer een kapotte thermostaat?

arjenT5R

Ik denk dat het aan de temperatuur sensor ligt, of de bedrading toch ergens een breuk of overgangsweerstand want die temperatuurmeter hoor niet te slingeren die hoor strak in het midden te blijven.

Een slechte thermostaat kan ook natuurlijk die heb ik ook al eens gehad idd.

arjenT5R

Hoooo wacht es heb jij wel een klein ontluchtingsgaatje in de thermostaat zitten? As je een goedkope aftermarket hebt dan heb je kans dat die mist en dan krijg je ook rare problemen.
Beter ff 1tje van de dealer halen joh mooie wahler kost een 26 euro oid?

v/db

Er zit eentje van Wahler in nu, dus dat zou normaal gezien goed moeten zijn. Kan natuurlijk pech zijn dat hij zo snel kapot is. Lastig om achter te komen denk ik waar het aan ligt. Feit is wel, het was allemaal prima totdat ik de koelvloeistof heb afgelaten om de radiatorslangen te vervangen.

En dat samen met dat de temperatuur oploopt als je in de file/stad rijdt en daalt als je op de snelweg rijdt (en zeker als je uitbolt op de snelweg) lijkt het me een niet goed functionerende /vast zittende thermostaat te zijn. Alleen geen verklaring voor waarom hij dan op benzine wel goed loopt bij volgas en op lpg dat hij dan gaat stotteren.

arjenT5R

Ohja als je het zo verteld klinkt het idd als kapotte thermostaat.

De koelwater temperatuur is een belangrijke factor voor de ecu dus het zou kunnen dat hij op benzine het mengsel nog wel net wil ontsteken en op lpg niet meer.
Zou eerst maar zorgen dat de boel in orde komt vooraleer je weer vollen sjas op de pretpedaal gaat staan ;D ;D

v/db

Helaas na het vervangen van de thermostaat nog steeds dezelfde problemen. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn? Toch de verdamper? Sensor? Iets anders?

arjenT5R

Ja dan lijkt het toch of de fan niet aanslaat? Hoor je de fan wel eens draaien?

RoelNL

Bij mij was mijn verdamper kapot gegaan, wat ik vooral merkte bij vollast. Schokkken en inhouden en boven de 5500rpm ineens een duw in de rug. Toen was de verdamper vervangen en geen problemen meer gelukkig garantie op het onderdeel heelaas niet op de inbouw toen der tijd. Is inmiddels ook meer dan 5 jaar geleden uit mijn hoofd.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

v/db

Citaat van: arjenT5R op 21-08-2019 09:03:24
Ja dan lijkt het toch of de fan niet aanslaat? Hoor je de fan wel eens draaien?

Deze niet horen draaien laatste tijd, maar kan daardoor ook het inhouden komen en dat de temperatuur onder het midden staat (te koud dus)?