Stotteren

Gestart door 850man, 02-09-2019 21:25:50

Vorige topic - Volgende topic

850man

Hallo allemaal,

Ik heb een moeilijk oplosbaar probleem met mijn V70 2.4T van 2000 met 487000KM ervaring. Het is een 5244T3 motor.
Het volgende doet zich voor, de auto gaat regelmatig (niet altijd) stotteren bij accelereren,vooral wat hoger in de toeren als hij er echt een beetje aan moet trekken.
Hij doet dit op benzine maar ook op gas, precies dezelfde verschijnselen. Sommige dagen heb ik totaal geen last, dan doet hij het prima. Het voelt echt aan als misfire,maar hij slaat hem niet op als foutcode. De bougies zijn vers(5000 km oud origineel) Luchtmassa meter is bij de laatste beurt vervangen (15000Km oud origineel Bosch) en de bobines zijn ongeveer twee jaar geleden alle 5 vervangen (imitatie Mageneti Marreli ongeveer 45000KM oud)
Als de auto goed loopt heeft hij goed vermogen en voelt hij prima aan, als hij niet goed loopt gaat het meestal tot 4000 rpm goed, daarboven gaat hij dan stotteren (voelt een beetje aan zodra de turbo echt begint te werken gaat hij inhouden/stotteren)
Wie heeft er een idee of goede tip?

Benny850

Ik doe eens een gooi en zeg de elektronische gasklepmodule. Durf niet te zeggen of deze ook een fout opslaat in het geheugen.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

850man

Gasklephuis is twee jaar geleden vervangen voor een origineel revisie exemplaar van Volvo en toen ook opnieuw de software geladen. Dat was overigens mijn twee gasklephuis van Volvo, die daarvoor was na 11 maanden stuk maar deze kreeg ik keurig voor garantie . Toen gaf hij dat overigens gewoon aan in het fout geheugen en waren de klachten ook anders.

850man

Citaat van: arjenT5R op 02-09-2019 22:17:02
vacuum lek!
Vacuum slangen heb ik gecontroleerd, voor wat mogelijk is, heb je een goede tip om het te checken?
Of bedoel jij inlaatspruitstuk pakking of iets dergelijks?

V70R^2

80% van de gevallen ontsteking, durf ik zo te stellen, dit nieuwere type wil ook vaak problemen hebben met kabelbreuk of 1 van de 5 bobines die minder wordt (gelijk allemaal vervangen, kosten vallen enorm mee).

Indien dat is uitgesloten zou ik zoals Arjen zegt eerst denken aan vacuum lek o.i.d. dat is ook eenvoudig te zien, maar beter preventief die slangen losmaken (en vervangen) die kosten ook niks.

KIM

Ik had een van mijn Bosch bobines al na een jaar stuk, dus sluit die niet uit.
Mijn ervaring is wel dat dat heel snel erger gaat worden en dat je het dan wel merkt (en het lampje gaat branden)

Zit er trouwens ook niks in je pending foutcodes?

arjenT5R

Citaat van: 850man op 02-09-2019 22:36:18
Vacuum slangen heb ik gecontroleerd, voor wat mogelijk is, heb je een goede tip om het te checken?
Of bedoel jij inlaatspruitstuk pakking of iets dergelijks?

Vacuum lek kan je en moet je heel breed zien, het is een turbo motor dus in principe zijn alle slangen verdacht.
De intercooler slangen gaan verrot / scheuren vanwege olie en leeftijd etc.
Een ontplofte inlaatspruitstuk pakking behoort iid ook tot de mogelijkheden.
Rotte slangen naar de TCV, rembekrachtiger, map sensor, EVAP, und so weiter.

Maar vergeet de uitlaatkant niet, iedere lekkage tussen LMM en Lambda sonde geeft een foutieve / afwijkende meting.
Als je dus uitlaatgassen kwijt raakt, of valse lucht aanzuigt aan de uitlaat voor de sonde dan krijgt je lambda sonde een heel ander mengsel voor zijn kiezen dan wat werkelijk de motor uit komt!

Aan de inlaatkant is remmenreiniger handig, flink spuiten op verdachte plekken (lol) en horen of motorloop verandert.
Maar een vacuumlek verraad zicht vaak al door een licht fluitend / zuigend geluid.
Slangen kunnen heel lijken totdat er turbodruk op komt en dan gaan lekken, knijp er dus vooral even in...

Houdt rekening met de explosiegrens, een te rijk mengsel wil evengoed niet lekker ontsteken net als een te arm mengsel.
Als je dus onder druk gemeten lucht weg blaast dan heb je kans dat de auto zo rijk loopt dat ie gaat misfiren en dus bokken en hokken.

Enfin heel verhaal weer zo, doe er je voordeel mee ;D

Over de ontsteking is wel genoeg gezegd lijkt me ;)

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

RoelNL

Hoelang speelt het probleem al? Wanneer kwam het voor het eerst voor? Is er iets aan de auto gedaan toen het begon?

Vacuumslangen en drukslangen zijn al aangehaald, mijn ervaring is dat imitatie onderdelen niet heel best samen gaan met volvo. Beide lambada/widebandsondes zijn ook al eens vervangen?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

850man

Probleem is een week of 6 aanwezig. Begon in de vakantie.
Ik denk zelf en het voelt ook aan als bobines, maar omdat deze pas twee jaar oud zijn dacht ik zelf moet nog niet kunnen.
Lamda sondes heb ik real time bekeken en zien er goed uit.
Ik vraag me af of je een bobine nog kunt testen op een of andere manier,kijk als hij echt kapot is slaat hij de foutcode op (misfire)
Maar nu is het waarschijnlijk te kort om op te slaan denk ik.

RoelNL

Bobines kun je op weerstaand nameten, ik weet alleen niet wat de specs zijn vanuit Volvo. Maar imitatie delen vindt de Volvo motor niet leuk. Persoonlijk zou ik 5 Bosch bobines (is OEM) kopen en kijken of het probleem daarmee opgelost is.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

850man

Dat ga ik nu ook eerst maar eens doen, en eerst even de vacuum slangen controleren enz. Auto en motor zijn voor de rest in zeer goede conditie, ik hou hem altijd strikt bij.
Misschien idd dat die Marreli bobines toch geen lange levensduur hebben.
Met gasklephuizen waren ze ook al niet zo succesvol ;D

V70R^2

Je moet ook gewoon de originele Bosch pakken, een setje van 5 stuks is €170, ze zitten er bij mij al 200.000km in en doen het nog steeds; https://www.motointegrator.de/artikel/539828-zuendspule-bosch-0-221-604-008

Gelijk goed bedrading controleren of deze niet ergens gescheurd is, geeft ook soms een stotter/hapering.

850man

Nou gisteren 5 bobines gewisseld voor 5 stuks van Bosch. Resultaat, nul verschil. Stotteren is even erg aanwezig op zowel benzine als gas. Ik zag wel tijdens uitlezen onder het rijden dat de lamda sonde erg traag was, dus die vanmorgen vervangen (Origineel Bosch) De auto voelt iets levendiger aan, maar nog steeds inhouden boven de 3000 rpm . Probleem is dus niet opgelost. Lamda Sonde regelt nu wel veel sneller,vlotter dus dat is wel een verbetering maar het inhouden stotteren blijft. Vacuum slangen en inlaatslangen niets aan te vinden, niet visueel als met remmenreiniger. Er was een sporadische fout op geslagen dat dat was de solenoid nokkenas versteller (ik heb er een op de uitlaat zijde). Of dat het nu kan zijn?
Wie heeft er nog een idee?

degroenetuinman

Had ook zoiets met mijn Tdi, bij aankoop was distributie-wissel niet bekend, ging na enige tijd inhouden en stotteren, bleek dat de riem op een haar na versleten was. Dit jaar geen stotteren maar inhouden, bleek uiteindelijk een vervuild brandstoffilter, succes!